Betydelsen av en hårsnodd/nät

Sv: Betydelsen av en hårsnodd/nät

Njä kan ju vara svårt att lyckas strypa sej i byxan:D
Tänkte väl mer att man kan fastna vart som helst, även i stall.
Näsringen vet jag inte hur man kan fastna som:crazy:

Hilfe är tyska och betyder hjälp!

Ang håret så har jag alltid fläta. Får tvångstankar om det är utsläppt, eller nästan iaf :D
Hatar verkligen om det flyger runt eller är ivägen och tycker att det ser ovårdat ut när andra låter håret fara omkring under hjälmen.
Jag har aldrig lyckats få håret att passa under hjälmen men det hade verkligen varit toppen.
Hårnät förekommer ibland när jag hopptävlar, det är snyggt och praktiskt men min nya hjälm passar inte riktigt ihop med knut i nacken :(

Åhå så du tycker att man kan likställa stallet med en bank. Det tycker inte jag. På banken får man inte ens ha med sig djur in än mindre skiter någon på golvet.

Inte konstigt att det finns såna som anser att hästfolk är snobbar om man retar sig på att någon inte har håret uppsatt eller att man är stilren.

Stallet kan väl va ett jobb som vilket som helst, eller?
Varför skulle du vilja ha ett djur på banken? Eller bajsa på golvet?

Nu va det inte det att man retar sej på någon annans frisyr jag reagerade på i ditt inlägg, där håller jag med.
Utan att du skrattar hysteriskt åt "oss" som klär oss "medvetet" i stallet.

Ja på tävlingar så regleras ju klädseln av TR och det ska ju följas. Men att folk sitter och hetsar upp sig över att man inte har håret i nät är för mig lite galet.

Just på tävling tycker jag att det är lite underligt att det är viktigare för många med "fina kläder" till hästen än att själva hästen är putsad. Det är otroligt sällan man ser knoppade hästar eller ponnyer på hopptävlingar. På dressyrtävlingar är det lite mera pyssel med hästarna och mindre fokus på luvor och annat trams.

Varför skulle du vilja ha ett djur på banken? Eller bajsa på golvet?

Du fattade inte va?

Och jag tycker fortfarande att man i första hand har kläder som är funktionella i stallet. Jag tycker också att tanken om att man måste klä sig på ett visst sätt för att inte andra ska bli störda på en är absurt. Och som sagt det gagnar inte sporten.

Jag vet en ridskola som hade tvång att skötarna, när de skötte hästarna alltså inte när de red, var tvungna att vara ridklädda. I min bok helt rubbat.

Du fattade inte va?

Och jag tycker fortfarande att man i första hand har kläder som är funktionella i stallet. Jag tycker också att tanken om att man måste klä sig på ett visst sätt för att inte andra ska bli störda på en är absurt. Och som sagt det gagnar inte sporten.

Jag vet en ridskola som hade tvång att skötarna, när de skötte hästarna alltså inte när de red, var tvungna att vara ridklädda. I min bok helt rubbat.

Vad skulle jag fatta?
Om du inte tror att jag fattade, varför förklarade du inte på en gång då?
Jag jämförde bank och stall mot varann som arbetsplats, då förstår jag inte vad det har med bajs att göra.

Som jag skrev tidigare, om en ko skiter mej mitt på bröstet, inte sjutton gå jag omkring med det hela dagen eller ja varför inte hela veckan bara för att jag jobba i en lagård.
Eller att jag går med en tröja som knappt håller ihop för att den är full i hål.

Det är väl helt olika hur man är som person.
Vill du bajsa på bankgolvet (obs ironi) få du det...
Men att du ska klanka på andra som inte gör som dej är fel.

Ser inge konstigt alls med att vara ridklädd i stall om det betyder ridbyxa och tröja.

Sen verka inte du fatta vad jag skriver?
Jag skriver ju att jag tycker inte andra behöver bry sej i vad andra har på sej så länge det inte handlar om säkerhet.

Cirkus-ta och läs mitt orginalinlägg igen.

Jag håller på att bli tokig. På alla dessa bilder där folk sitter och rider med håret spretandes under hjälmen/sidan av hjälmen (och det värsta av allt) med luggen framme under hjälmen. Varför väljer folk att se så otroligt ovårdade ut?? En sak om man nu gör det ute i skogen-men på träning?? på tävling?? Varför i hela fridens namn kan man inte ta en stackars gummisnodd och sätta upp sit flygiga hår? Är det sååå himla svårt??

Det verkar vara en trend på hopptävlingar i synnerhet (på lokal/rehional nivå) att snygga modemedvetena tjejer rider med sitt låååånga blonda hår som en kvast på ryggen. Det ser hemskt ut!! Tack och lov är dressyrfolket lite mer stilrent:p.

Och ja, jag är gnällig. Men om någon kan svara på om de verkligen tycker det är bekvämt med håret lös under hjälmen så är jag väldigt nyfiken;). jag har själv långt hår men flätar alltid på träningar och har hårnät på tävlingar.
...och jo, det är en utrustningstråd-gummiband och hårnät:D!

Jag går också alltid i mjukisar i stallet om jag inte ska rida (precis som på bilden jag visade med mitt hår i mössan). .

Sen är det väl knappast fel att vara stilren och snygg i stallet? Det handlar verkligen inte om att ha det dyraste för min del. Jag har massor av grejer som är riktigt billigt som jag blandar med med fina märkeskläder. Men bara för det är billigt behöver man inte se skabbig ut. Att sätta upp håret ger ett otroligt mycket mer vårdat intryck!

Men frågan är, rider de bättre om de har håret uppsatt? ;)
(Provocerande, ja kanske)...

*kl*

Angående kläder.

Jag har tre garderober; privat, stall, jobb (jobbgarderob = skåpet på jobbet. Tvättar arbetskläderna på jobbet.). Detta är enbart av praktiska skäl.
I stallgarderoben finns strumpor, tjocka tröjor, ytterkläder, skor/stövlar/kängor, byxor. T-shirts och andra "undertröjor" har jag inte speciella för stallet. Jag använder inte alla vardagströjor i stallet, förstås, utan de som tål det. Inte sällan rider jag i de t-shirts som också används vid annan träning (har en tränings/bekvämt-men-inte-alltid-snyggt-låda i garderoben).

I stallet vill jag vara förhållandevis fräsch, precis som i allmänhet. Jag kan använda ett par ridbyxor i upp till två veckor, men alla kläder åker i tvätten innan de "stinker" stall. Helt och rent är tumregeln. Oftast är jag välmatchad, men det beror snarast på att jag mest har stall-/ridkläder som matchar - jag anstränger mig inte. Mina ridbyxor är svarta och bruna, med undantag för ett par i blått - inte helt lätt att få färger att skära sig då :D

På träning är det alltid ridkläder på. Såhär års gäller det i princip även vardagsridningen, sas. Men i sommar, i värmen, ämnar jag rida ut en del i boots, jeans och brottarlinne av bekväma skäl.
Det händer att jag skrittar ut i mjukisbyxor (mina sitter inte tajt, men "fladdrar" inte det minsta heller - ingen risk att fastna), under våren/hösten. Precis som det händer att jag mockar i mjukisbyxor, eller utan att byta om, om kläderna ändå ska i tvätten och jag inte ska rida.

Cirkus-ta och läs mitt orginalinlägg igen.

Jag går också alltid i mjukisar i stallet om jag inte ska rida (precis som på bilden jag visade med mitt hår i mössan). .

Haha. :D:D:D

Jag tänkte precis skriva, Hur kan du tycka att folk ska ha uppsatt hår när du själv går runt i mjukisbyxor. :D:D:D

Rätt kläder vid rätt tillfälle, hur svårt kan det vara?
I stallet använder man stallkläder, ridkläder är oftast lämpligast.
Av säkerhetsskäl passar tighta kläder och rejäla skor/stövlar bäst både vid ridning/hästhantering/stallskötsel.
Pösiga och stora kläder är helt enkelt inte bra i en stallmiljö oavsett om man rider eller ej.

Sen om man väljer ett par tighta leggings eller ett par ridbyxor är väl saksamma.
Men mysbyxor passar lika dåligt i stallet som snickarbyxor osv, det är helt enkelt för mycket man kan fastna i och göra sig mer eller mindre illa.
Ett par rejäla läderskor skyddar bättre än ett par tunna gympadojjor osv.

Sen förstår inte jag varför en del måste se ut som hej kom å hjälp mig i stallet.
Jag tycker det känns både otrevligt och ofräscht när det kommer folk till stallet i skitiga och trasiga kläder.
Hur svårt kan det vara att ta hela och rena kläder?
Säger ingenting om att de varken ska vara nytt eller specifika ridkläder eller för den delen matcha men hela och rena i varje fall..
Men det verkar en del ha väldigt svårt med :(

Men det är klart, alla har kanske inte tvättmaskin hemma?

Rätt kläder vid rätt tillfälle, hur svårt kan det vara?
I stallet använder man stallkläder, ridkläder är oftast lämpligast.
Av säkerhetsskäl passar tighta kläder och rejäla skor/stövlar bäst både vid ridning/hästhantering/stallskötsel.
Pösiga och stora kläder är helt enkelt inte bra i en stallmiljö oavsett om man rider eller ej.

Sen om man väljer ett par tighta leggings eller ett par ridbyxor är väl saksamma.
Men mysbyxor passar lika dåligt i stallet som snickarbyxor osv, det är helt enkelt för mycket man kan fastna i och göra sig mer eller mindre illa.
Ett par rejäla läderskor skyddar bättre än ett par tunna gympadojjor osv.

Sen förstår inte jag varför en del måste se ut som hej kom å hjälp mig i stallet.
Jag tycker det känns både otrevligt och ofräscht när det kommer folk till stallet i skitiga och trasiga kläder.
Hur svårt kan det vara att ta hela och rena kläder?
Säger ingenting om att de varken ska vara nytt eller specifika ridkläder eller för den delen matcha men hela och rena i varje fall..
Men det verkar en del ha väldigt svårt med :(

Men det är klart, alla har kanske inte tvättmaskin hemma?

:D Där slog du huvudet på spiken! Precis så tycker jag med.

Ja fast det gäller ju dig, det betyder ju (uppenbarligen) inte att det gäller alla andra för då skulle de rida med håret uppsatt.
Skrev "de" för att poängtera att det var dom som rider med utsläppt hår som skulle rida bättre med uppsatt/flätat.

Men för all del...

Men frågan är, rider de, som rider med utsläppt hår och gillar det, bättre om de har håret uppsatt?

Svaret är nej. ;)
Håret kan inte påverka en ryttares kunskap, även om det vore rätt häftigt om man, bara genom att sätta upp håret blev bättre på att rida! :O
Uppenbarligen stör det inte ryttaren (då skulle de rida med uppsatt hår) och det stör inte heller hästen. För att det ska störa eller påverka hästen ska ryttaren ha hår långt ner över höften och det är det få som har.

Så varför måste alla ha uppsatt/flätat hår bara för att man tävlar eller tränar?
Det är ju upp till dom, alla gillar inte rosa, alla gillar inte mintsmak. Alla är olika tack och lov, och så länge det inte innebär en säkerhetsrisk så ser jag inte varför man ska bry sig?

Tycker det är värre med de som rider utan hjälm, oavsett hur snäll hästen än är. ;)

Senast ändrad:

Jag förstod ditt första inlägg alldeles utmärkt.

Jag begriper fortfarande inte varför det ska vara så viktigt att vara stilren och se vårdad ut i stallet.
Jag tycker att precis just detta med att det stallet inte ska få vara en frizon utan man måste se ut på ett visst sätt för att duga i andras ögon är helt bisarrt. Dessutom så anser jag att just detta med att man måste vara snygg och stilren i stallet bara spär på fördomar om hästfolk och snobbsport.

Vad är problemet med att någon rider utan hårsnodd/hårnät på en träning ? Det ser ovårdat ut. Och vad har det för betydelse ?
Måste man se vårdad och stilren ut.
Måste man ha matchande lindor och schabrak ? Rider man bättre om man har det ?

Som arbetsplats så tycker jag inte att stallet och banken är jämförbara.

Och nej, det är inte så att jag varken vill ha djur med in på banken eller att jag skiter på golvet. Det är i stallet som det bor djur som skiter på golvet. En av anledningarna till att det liksom inte är riktigt jämförbara arbetsplatser. Men det var visst lite svårt att förstå för dig.

Att klä sig medveten pga säkerhet i stall eller var man nu är, det är en sak, men när det handlar om att se snygg och ut vara matchad i kläderna i stallet så tycker jag att det är skitfånigt.

Det beror lite på vilken typ av stall man jobbar i, jobbar man i Peter Erikssons, Kyra Kyrklund eller Louise Nathhorst stall så ska man representera ett företag och en image, i det fallet så kan jag förstå om det förväntas att man är snyggt klädd. Men då tycker jag också att det är upp till arbetsgivaren att förse sina anställda med kläder, vilket de ofta gör.
Jobbar man på ett inackorderingsstall i skåne där hyran ligger på 2000:-/box (vilket är lågt) så krävs det antagligen inte att man är snyggt klädd.

Allt beror ju på vilken typ av anläggning man jobbar på, eller har häst i. Vill man matcha sin häst så för all del, alla vill se fina ut ibland. Men... man ska inte se ner på andra för att de inte vill, har råd eller har annan smak än en själv!
Denna typ av människa som ser ner på andra ska också tänka på att det alltid finns andra som har mer pengar än en själv och att man i någon annans ögon är en slashas!

Liknande trådar

Dressyr Efter "sminkar du dig när du tävlar dressyr"-tråden, började jag fundera på vad folk gör med håret på dressyrtävling. Jag har alltid... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 698
Senast: rompiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka