Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Rea

Trådstartare
Jaaahaaaaaaaa, så har man fått brev idag där jag ombedsge belägg och frambringa "bevisföring" som styrker att min häst hade det marknadsvärdet som jag satt, dvs det pris som han hade varit värd på marknaden om han inte varit död dvs.

För er som inte vet vad det rör sig om så finns så gäller det ett ärende jag har uppe hos Jordbruksverket om ekonomisk ersättning för min häst som avled pga felaktigt agerande av en av deras anställda, finns att läsa om det Får en veterinär göra såhär? och Får en veterinär göra såhär?**APPDATERING**

HUR FAN ska jag kunna bevisa hur mycket en häst som varit död i över TRE ÅR är värd?

Jag får inte be tränaren om utlåtande, för hon var jävig, jag kunde inte be mitt försäkringsombud om hjälp, för han var jävig, jag kan inte be "civila" personer med kännedom om marknade för dom kunde vara jäviga...

Dom kräver att ett känt namn inom rasen eller sporten ska göra ett utlåtande. Och hur i hela fridens namn ska en människa som ALDRIG sett hästen kunna bedömma det???

Vilket värde kan ett 13 årigt Svhbl, valack, 176, fux m 4 vita, torra kanonben, vackert tecknad, eChapman ue Illusion, full stam, grönapapper, Stabil i formen i samtliga 3 gångarter, öppnar, sluter, samarbetsvillig, trygg, stabil, bra ridbarhet, toppen psyke. Den VERKLIGT perfekta allround-hästen för hobbyryttaren som vill träna på lägre nivå ev hoppa lite.
Den hästen som man utan problem kan kasta upp en helt nybörjare på ryggen på och andå är det en rolig häst för den kunnigare?

Är det ett överpris att påstå att den individen har ett marknadspris på mellan 45´-50.000?

JAG gör det inte, men vad tycker ni? Ni som kan det här med avel, uppfödning, stam etc.
Jag vet att här finns så många som har stora kunskaper om det och jag vill be om er åsikt i detta om det är ok?

Och HUR i helvete skaffar man ett "känt" namn innom rasen som vill gå i god för att hästen är som jag säger att den var, en häst dom aldrig träffat?

Jag är förvirrad, trött, förbannad och DÄVLIGT less på detta nu !
Ja, just det, höll på att glömma, JAG har till den 2 oktober på mig att bevisa detta men dom har haft mitt anspråk sen Maj-06 då det togs upp i möte hos berörd myndighet.

Är det för att jag inte ska få en ärlig chans eller vad är det frågan om?


Behöver jag säga att jag är väldigt tacksam för all hjälp och input jag kan tänkas få?

/kristel, less på skiten...:cry:
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Det är precis som du säger jättesvårt för någon som inte har träffat hästen att bedömma prisläget. Eftersom det dessutom är en valack har han ju heller inte haft något avelsvärde, vilket gör att frågan inte hör hemma här (vet dock inte var den skulle göra det heller).

Hur eller hur tycker jag att 45-50.000:- verkar rimligt för en sådan häst. Mitt enda tips är att ta kontakt med någon hästförmedlare/hippolog av något slag som kan skriva en liten signatur på det-borde inte vara så svårt, om personen bara är lite hjälpsam! Bifoga gärna lite annonser til försäkringsbolaget på likvärdiga hästar och vart de ligger i pris!

Stort lycka till!
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Nämen, vad jobbiga de är! :eek:

Kan du inte kolla lite annonser och hitta liknande hästar och hänvisa till?
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

*kl*

Uschans Kristel, så hemskt! När ska denna soppa sluta? :(
Tycker himlans synd om dig, och du har mitt fulla medlidande. Jag tror och hoppas verkligen du kan få några bra tips här på buke, det finns säkert någon som kan hjälpa dig här. Så får det ta slut nån gång.

Starkt av dig att orka ta fajten. Det är verkligen lilla David mot Goliath nu. Kämpa på, vi hejjar på dig! :banana: :) :banana:

:bow: / Zenith
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Vad jobbigt!

Nu känner jag ju inte till din häst alls så självklart är det svårt(omöjligt) att göra en värdesbedömning.


Vad hade hästen i fråga för meriter i tävling?
En sådan sak TROR jag kan vara viktig i själva beslutet om marknadsvärde.

Tävlingsresultat är ju i alla fall ett kvitto som de kan kolla upp utan att misstänka någon som helst jävighet.
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Han har inga tävlingsmeriter, inget som varken han eller jag fann något intresse i, tyvärr i dagens läge.

Bifogade annonser är inget underlag, det ska vara någon som ger en prisbedömning utifrån hur jag säger att hästen var. Och den någon ska vara en persom som är känd inom rasen, en stor uppfödare av halvblod, gärna hingsthållare gick bra... Eller hur, hur lätt som helst att få för mig helt okända personer att sätta sitt namn, rykte på ett papper som ska till Jordbruksverket. Jag menar, hästen SKULLE ju kunna varit sjögalen och totalt oridbar, DOM vet ju inte det utan har bara en främmande människas orda att gå på.

Fasn om inte detta är för att omöjligöra hela kravet på ersättning, HELA det gigantiska kravet på 18.000 kronor som jag ber om. Och det är ingen stor summa om man ser till vad "dom" har tagit från mig:cry: .

Jag tackar för er input och även för stödet, TACK ska ni ha!
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Har han några tävlingsmeriter du kan styrka?

Var han någorlunda nyligen veterinärbesiktigad när han dog? Eller kan du på annat sätt styrka vad han var i för skick? Någon från kommunen som varit ute på inspektion och sett honom?

Hur högt var han försäkrad, försäkringsvärdet ska ju spegla marknadsvärdet någorlunda?

Kan du styrka hans utbildningsståndpunkt? Protokoll från dressyrklass där rörelserna ingår borde funka.

Kan du styrka hans övriga egenskaper? Har han varit med på någon tillställning där dessa egenskaper krävts för att han ska kunna vara där? Kan någon i så fall intyga det?

Är det verkligen omöjligt att låta folk intyga saker även om de är jäviga? Det är ju skillnad på om de ska lämna ett subjektivt omdöme eller ett med hårda fakta, att han varit med på vissa saker osv.

Om du kan samla ihop så mycket styrkta uppgifter som möjligt, så borde någon som aldrig haft kontakt med vare sig dig eller hästen kunna göra en någorlunda bedömning. Kanske någon från ASVH eftersom han var reggad där? Någon på en hästannonstidning, eller som du sa klippa ur annonser? Eller kanske inte klippa ur, snarare markera i en tidning de hästar som du anser liknar din. Kanske någon på försäkringsbolaget som du inte haft kontakt med?

Har aldrig varit inblandad i något liknande, slänger bara fram allt jag kommer på och hoppas att något av det kan leda in på ett spår så du får vad du anser att han var värd. Lycka till!

/Ida
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Jag kan ju inte värdera hästen men med tanke på hur svårt det är att hitta en sådan häst så tror jag inte du skulle kunna hitta en läplig ersättare för under 45 tusen. Kolla bara på vad riskolor får betala för sina hästar.

Snälla, trevliga, välridna och snygga hästar kostar.

Stackare!
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Men vad är det för idioti!?!

Jag hade inte sålt en sån häst (som du beskriver) under 65 000:-, så 45-50' tycker jag definitivt inte är för högt räknat! Det måste väl anses som mer än rimligt???

Lycka till!
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Han har inga tävlingsmeriter, inget som varken han eller jag fann något intresse i, tyvärr i dagens läge.

Bifogade annonser är inget underlag, det ska vara någon som ger en prisbedömning utifrån hur jag säger att hästen var. Och den någon ska vara en persom som är känd inom rasen, en stor uppfödare av halvblod, gärna hingsthållare gick bra... Eller hur, hur lätt som helst att få för mig helt okända personer att sätta sitt namn, rykte på ett papper som ska till Jordbruksverket. Jag menar, hästen SKULLE ju kunna varit sjögalen och totalt oridbar, DOM vet ju inte det utan har bara en främmande människas orda att gå på.

Fasn om inte detta är för att omöjligöra hela kravet på ersättning, HELA det gigantiska kravet på 18.000 kronor som jag ber om. Och det är ingen stor summa om man ser till vad "dom" har tagit från mig:cry: .

Jag tackar för er input och även för stödet, TACK ska ni ha!

Ring runt! Folk är mkt mer medgörliga och hjälpsamma än vad man tror. Förklara situationen och varför du behöver ett ungefärligt marknaddvärde på hästen.

Jag fick två oberoende som värderade min häst, dock vid liv men ändå skadad efter fodervärdsvistelse.

Kör på det löser sig :)
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Ojoj.
Vet att t ex Kronofogden och Jordbruksverket har namn på s k värderingsmän för hästar(och andra djur). Oftast är den en exteriördomare på SHs lista men kan säkert vara en licensierad tränare också. Dessa personer anses ha samhällets förtroende att värdera djuren vid t ex utmätningar,eller ersättningar vid avlivningar som måste ske om någon smittsam sjukdom bryter ut Jag skulle försöka få kontakt med nån sån om jag var du.
Hejhej
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Jag tycker värderingsman var en jättebra idé.

Var väl förberedd, och skriv ned alla fakta.
Men skriv inte för långt, håll dig till max 1 a4 sida.
Lista tränare, mm.
Denne sakkunnige har ett värde i det, även om inte den instans du strider med, gör det.

Om du har möjlighet att kontakta hästens uppfödare, så kan säkert denne hjälpa till med namn, om denne inte är god nog i sig själv.

Priset är absolut inte satt för högt!

Lycka till!
mvh
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

*kl*

Hinner man att få ett intyg på mindre än 2 veckor tro?
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Är det omöjligt att ta kontakt med jordbruksverket och fråga om de verkligen anser att 2 veckor är en rimlig tid med de krav de ställer? Eller höra med din advokat om du har sådan om det går göra något åt tidspressen, för det låter minst sagt absurdt (som allt annat i den här storyn)!
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Om man ska gå på hur hästen låter och stam så tycker jag då INTE 50.000 är ett överpris..Sv hbl ÄR svindyra i sverige har och kommer alltid att så vara tror jag!...
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Är det omöjligt att ta kontakt med jordbruksverket och fråga om de verkligen anser att 2 veckor är en rimlig tid med de krav de ställer? Eller höra med din advokat om du har sådan om det går göra något åt tidspressen, för det låter minst sagt absurdt (som allt annat i den här storyn)!

Problemet är att det redan har dragit ut på tiden, rent för mycket för att det ska vara försvarbart.
SÅ jag VILL ju verkligen få undan detta så snabbt som möjligt. Och advokat har jag klarat mig utan hittils så jag vill ogärna koppla in en nu, så här inför upploppet sas. Det stora med saken är ju redan "undanstökat" och visst är det som du säger, absurdt.

DOCK har jag en ljusglimt att meddela, jag har ringt till en av de större hingsthållarna här i krokarna och han konstaterade på rak arm att det var långt ifrån ett överpris. Jag ska återkomma till honom i slutet av veckan och prata mer om det. Och HANS namn på en marknadsbedömning borde ju väga tungt?
Och inte är han jävig heller:love: !
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

:bow: till honom.

Hoppas du snart kan få ett avslut i den här affären... :(
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

H
Ps: Barre (A.K.A "Lek-farbror") hälsar

Jaaaaa du, din hjälp har ju lett mig på rätt spår, tusen tack än en gång Becka!

Och FÖRRESTEN.... Det ÄR förbjudet att visa så söööööööööööööööööta bilder på Barre:love: :love:, men visst ser han ut att må gött den lille Puddingen.
 
Sv: Bevisa marknadsvärdet på död häst...

Han trivs som fisken i vattnet....du skulle bara hur många förbjudna bilder jag ligger inne med.....MASSSSOR.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp