Bibehålla hullet på äldre häst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare mapa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 203
M

mapa

Min connemara, snart 30 år, har lite svårt att hålla hullet och då särskilt på vintern. I övrigt är hon mycket pigg och fräsch. Har någon, med erfarenhet av äldre hästar, bra tips på vad jag kan ge henne för att hon inte ska bli så "tunn"? Tacksam för svar.

Sv: Bibehålla hullet på äldre häst

Ett bra grovfoder i grunden, Gärna fin halm i boxen som går att äta av. Lusern och t. ex krafft groov 125 el krafft rehab. Jag har ett gammalt halvblod som kräver massor av protein för att hålla hull, hon får detta och betfor och vetekli därtill. Massor av morötter och så här års ett par dl majsolja för att hålla sitt hull och sina muskler. Rids dessutom ca 5 pass i veckan lättare ridning.:)

Våran 25 åring får 5 dl hippo breed och 5 dl hippo alfa. Det står hon sig jätte bra på. Våra hästar får bara kraftfoder på kvällen med.

Ett bra grovfoder i grunden, Gärna fin halm i boxen som går att äta av. Lusern och t. ex krafft groov 125 el krafft rehab.

Jag tycker att bäst effekt hos äldre hästar blir det av den HACKADE luzernen... bara som ett litet tillägg:smirk:

En del gamlingar med dåliga tänder kan inte äta vanligt hö. Betfor och lusern kan då ersätta det helt. HH

De flesta äldre hästar står sig bäst på ett foder som är lättare att tugga. Givetvis så ska man se till individen men generellt om jag hade haft en äldre häst så skulle jag antagligen ge fri tillgång på ett bra grovfoder med bra hygienisk kvalité och bra/höga värden, skulle främst då välja hösilage. Sedan skulle jag ge uppblött lusern pellets eller hackat strå . Betfor, kli, olja osv. Om jag skulle ge t.ex. havre skulle den vara krossad.

Tack för svaren :) . Jag har haft ponnyn i över 20 år och har därför bra koll på vilket bas-foder som passar henne (lite otydlig i min fråga);) . Det jag vill veta är vad jag kan ge henne utöver grovfoder och kraftfoder. Tyvärr kan jag inte ge henne halm att knapra på eftersom hon är hosthäst (och stallets halm är i år MYCKET dammigt, hon står på annat underlag). Hur är det med vetekli? Lusern? Olja? Hur mycket av varje? Vilket har bäst effekt på hullet?

Jag ger min gamla häst 2 kg lusern hälften strå och hälften pellets. 1/2 liter vetekli+ 7dl betfor blött och blandat. 2 dl majsolja, hon har bra tänder så hon äter hel havre 1,5 kg och ett kilo krafft rehab 125 torrt. Sen får hon e-vit med selen och b-vitaminer. Fritt med hö. Hon äter ca 8-10 kg. Alltså halvblod ca580 kg.

Vår 28-åring som ifs är väldigt lättfödd håller sig rund och fin på ca 1/2 kilo vanlig krafft müsli. Därtill hö och 1/2 liter betfor. Han har inte ätit kraftfoder, utom då den lilla mängden betfor på många år, och det lilla tillägget med müslin nu på gamla dar verkar räcka för honom:)

Behöver man en högre kvot är väl krafft rehab, eller lusern att föredra. Lusern i pelletsform är lättare för en ponny med slitna tänder att tillgodogöra sig än den hackade varianten.

Kli är också bra:) Helt okej med proteiner, mkt b-vitamin. Jättegott också tycker de flesta, och inte alls svårtuggat. Ge inte för mycket bara. max 100g/100kg häst brukar man säga. Det kan vara bra att balansera upp fosforinnehållet med lite kalk. Vetekli har ganska låg densitet, så en liter torrvolym motsvarar ca 200-350g beroende på hur finmalet kliet är.

Senast ändrad:

Vad du ska ge utöver grovfodret beror på vad grovfodret innehåller.
Har du analys på det? Hur mycket väger hästen?

En del äldre hästar behöver mer MJ än de tidigare ätit samt en högre kvot MJ/smrp för att hålla hullet när de kommer upp i åldern.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
705
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: hamilton1
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 216
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka