Bichon Havanais eller Frisé?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nillah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 38 920
Sv: Bichon Havanais eller Frisé?

Faan tove, jag är ju fullt beslutsam om att jag absolut inte ska ha fler shih-tzu's (räcker med två nötter :angel:) och så visar du bilder på bäbisar... :love:

Så sant så! Jag är inte så jätte haj på pälsar eftersom det mest är mamma och pappa som fixar det med det men en dal kan man ju. Fast sen finns det ju sånt som sätter sig så långt bak i bakhuvudet att man inte hittar det sedan :angel: Men hur kan du klara dig med att bara borsta en hund i utställnings-skick en gång i veckan? :eek: Jag redde ut unghunden, klippte, badade och fönade igår och jag satt för bara en liten stund sedan och redde ut tovor som hade lyckats trassla ihop sig. Men han har väldigt lätt och luftig päls så det beror kanske på det. Om jag bara borstade en gång i veckan så skulle jag få sitta i timmar för att trassla ut alla tovor som skulle hinna dyka upp. *mutter mutter* :D

Om jag fönar ut mina bichoner ordentligt när de har pälsen i utställningskondition (eller längre) behöver jag bara borsta igenom dem en gång i veckan. Skulle jag inte göra det skulle jag behöva borsta två gånger om dagen.

Okej, men det låter ju praktiskt :) Då blir det ju lagom mycket pälsvård trots att man fönar ^^

Om man inte kan tänka sig att föna hunden ska man kolla efter en annan sorts ras.

Det handlar inte om att jag inte skulle vilja föna hunden, utan det var mer att jag trodde det bara behövdes till utställning för att få till pälsen ^^ Men nu vet jag att det inte är så. Jag har absolut inga problem att föna en hund om det behövs, vad jag tänkte var liksom mer den totala pälsvården. Det får inte bli fööör mycket. Men som du beskriver det blir det ju inte så mycket mer pälsvård om man bara ser till att föna. :)
Och som jag skrivit innan, det gäller i såna fall en Bichon med lite kortare päls :)

Nillah

Ingen som äger en havanais då? Vill höra lite om vad ni som äger (eller på annat sätt har stor erfarenhet av rasen) en tycker om rasen. Temperament, pälsvård m.m. :)

Nillah

Min kompis har en. Eller hon är såld som en havanais men utan stamtavla så finns ingen garanti för att hon är renrasig.
Här är hon iallafall, mycket söt tycker jag =)
P1010771.jpg

P1010819.jpg

Mindre ren bild men charmig
P1010677-1.jpg

Jappisen,
Åh så söt! :love:
Det ser åtminstone ut som en havanais :) Hur är hon i sättet? :p

Nillah

Jag har haft en Bichon Frisè. Helt underbar liten tjej som charmade alla :love:
Många tycker att hon var den mest personliga hunden dom träffat. Har aldrig sett så många människor gråta över att någon annans hund dött :cry:
Hon blev 14 år gammal och var pigg och lekfull iprincip hela livet :)
Den vita pälsen är dock jobbig. Borstade henne dagligen.

Mimmi är 14 år på bilden.

10440877.jpg

Okej, jo de verkar vara riktiga charmtroll :D Det var ingen dålig ålder :)

Nillah

Hon är en glad och positiv hund. Dock lite tuff i sättet. Kan bero på att hon nog får styra en del när hemma. Hon är snäll mot alla hundar och skäller sällan. Lite reserverad mot främmande och springer oftast inte fram till folk hon inte känner. Är ganska mycket pälsvård men inte lika mycket som en pudel. Om du går in på "tre amigos" tråden ( tror den ligger på sidan 2 nu) så ser du fler bilder på henne och i slutet av inlägget så finns två videos. Den ena är hon med i.

Okej :) Gud vad söt din lilla cotton som du är dagmatte hos är! :) Hur gammal är han? ^^

Nillah

Äsch jag vet inte.. vågar jag säga dem här.. :confused::D

Jag har inbillat mig att de är gapiga och småettriga :o Dessutom mkt pälsvård som jag inte skulle orka med.. bada, borsta och föna var och varannan stund, usch nej. :eek: :angel:

Okej :) Gud vad söt din lilla cotton som du är dagmatte hos är! :) Hur gammal är han? ^^

Nillah

Ja visst är hon, det är en tik. På bilderna och videona var hon ca 6 månader skulle jag tro idag är hon lit emer än ett år.

Så sant så! Jag är inte så jätte haj på pälsar eftersom det mest är mamma och pappa som fixar det med det men en dal kan man ju. Fast sen finns det ju sånt som sätter sig så långt bak i bakhuvudet att man inte hittar det sedan :angel: Men hur kan du klara dig med att bara borsta en hund i utställnings-skick en gång i veckan? :eek: Jag redde ut unghunden, klippte, badade och fönade igår och jag satt för bara en liten stund sedan och redde ut tovor som hade lyckats trassla ihop sig. Men han har väldigt lätt och luftig päls så det beror kanske på det. Om jag bara borstade en gång i veckan så skulle jag få sitta i timmar för att trassla ut alla tovor som skulle hinna dyka upp. *mutter mutter* :D

En unghundspäls är ju i regel väldigt mycket jobbigare, med tanke på när de byter från valppälsen *hata*

Men om man fönar hunden riktigt ordentlig, helst med en fön med lite drag i, tycker jag att tovmängden reduceras betydligt. Visst är det lite småtovor när jag borstar honom. Men inga som tar mer än två kardningar att få ur.

Alla har ju sin egen metod när det gäller pälsvård men jag tycker inte om att karda hundens päls när den är smutsig. Jag tycker att det sliter onödigt mycket. Så jag kardar bara när hunden är nybadad samtidigt som jag fönar. Min hund har nästan alltid mer päls än när han är i utställningsskick eftersom jag inte kan klippa utställningsfrisyr själv och sparar hår så att hans frisör kan klippa han rätt när det är dags. Ungefär så här mycket päls är hans normala kondition:
http://i127.photobucket.com/albums/p121/pimaba/P1010004.jpg

Men det tar en stund att föna honom torr. Allt som allt tar föning och badning ungefär två timmar om man gör det ordentligt. Har ingen bra bild på när han står uppställd i utställnignskondition men här är han iallafall nyklippt och nyställd:
http://i127.photobucket.com/albums/p121/pimaba/IMG_0597.jpg

Men det ska sägas att pälskvaliteten kan variera väldigt inom rasen. Vissa hundars pälsar kan vara svårare än andra.

Nu har min gubbe dock gått och blivit tunnhårig (elva år gammal) så jag kommer nog ha honom kortklippt hela sommaren.

Jag har en korsning, lhasa apso/bichon frise/shitzu, helt underbar hund med bra temprament, har ärvt "talangen" av bichon och är väldigt lättlärd och tycker att det är kul att lära sig. Har aldrig haft några allvarliga problem med honom. Enda nackdelen är att han vaktar huset på dagarna och står på gården och skäller mot alla förbipasserande, men det hjälptes av med ett skallhalsband, nu vaktar han bara på natten om någon kommer på uppfarten eller dyl.
SLabbar in en bild på min sötnos! :love:

20423920.jpg

Förlåt, förlåt!

Jag hade inte sett dom bilderna på länge.. Hade nästan glömt bort själv hur söta dom va när dom var så små :love:

När "min" uppfödare får nästa kul vet jag ju någon som kommer få med sig en till hem :angel:. Elvis vill faktiskt ha en liten lillebror :D

Har en hanaistik på 4 mån och en firsé hane på 9 år. Ludde som frisén heter är snäll och glad. Han skäller en hel del men det gör ju de flesta småhundar. Han gillar att va ute i skogen och så. Han är lättlärd och gillar att lära sig konster. Spelar pajas ibland.

Havaisen heter Sally och hon är busig och ganska lik ludde till sättet. Skäller inge men hon kanske lär sig :P . Är liite ettrig men det kan bero på att hon är tik och ar nog inget med rasen att göra. Annars är hon väldigt glad mot alla, det är Ludde också. Hon är också lättlärd.

Maja är en papillon och min mosters hund. Hon är busig och vädigt trogen sin matte. Är lite orolig om hon är hemma hos någon och matte inte är med. Kräver en del stimulans för att må bra.

Alla tre raserna är väldigt snälla så det spelar ju inte så stor roll vilken du väljer. Havanaisen är den som är friskast och lever längst men då måste det ju också vara en bra uppfödare man köper av. Den kan bli ända upp till 18 år. Alla tre raserna blir ca 10-15 år gamla och de har väll inte direkt några arstypiska sjukdomar, speciellt inte havaisen förutom. PRA är en ögonsjukdom som förekommer hos alla raserna men bara föräldrarna är ögonlysta så är det inga problem. Det finns nog mest PRA hon papillonen och minst hon havaisen. Frisen kräver mest pälsvård och man måste klippa dem. Havaisen han man klippan om man vill men man måste ändå kamma pälsen ofta för att det inte ska bildas tovor. Frisén fäller ingenting men havaisen fäller lite och papillonen fäller ju.

Senast ändrad av en moderator:

Ludde, Bichon Frisé

sbq6u0.jpg

Sally, Bichon Havanais

21cbi2r.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
445
Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 796
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 930
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 868
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka