Bukefalos 28 år!

Bilbarnstol Concord Transformer T/XT

ThomasM

Trådstartare
Söker tankar och omdömen kring bilbarnstolen Concord Transformer T/XT som vi hittat på några svenska nätbutiker men inte i någon närliggande butik.

Dottern växer ur sina Britax som vi har i bilarna och det börjar bli dags för framåtvänt.
Även ni som tittat på denna modell men valt någon annan får gärna skriva! (Eller snarare alla erfarenheter i denna djungel emottages tacksamt)

Bilen som hon åker långt i är en Audi Q3 (tänker att hon sitter höger bak m isofix)

Kortare dagissträckor är i en Mercedes ML/Porsche 911. Här önskas tips på en så säker och lätt stol som möjligt eftersom de bara kan bältas.

Med vänlig hälsning, Thomas
 
Söker tankar och omdömen kring bilbarnstolen Concord Transformer T/XT som vi hittat på några svenska nätbutiker men inte i någon närliggande butik.

Dottern växer ur sina Britax som vi har i bilarna och det börjar bli dags för framåtvänt.
Även ni som tittat på denna modell men valt någon annan får gärna skriva! (Eller snarare alla erfarenheter i denna djungel emottages tacksamt)

Bilen som hon åker långt i är en Audi Q3 (tänker att hon sitter höger bak m isofix)

Kortare dagissträckor är i en Mercedes ML/Porsche 911. Här önskas tips på en så säker och lätt stol som möjligt eftersom de bara kan bältas.

Med vänlig hälsning, Thomas

Det låter som en rolig fråga för @MaRomer :up:
 
Söker tankar och omdömen kring bilbarnstolen Concord Transformer T/XT som vi hittat på några svenska nätbutiker men inte i någon närliggande butik.

Dottern växer ur sina Britax som vi har i bilarna och det börjar bli dags för framåtvänt.
Även ni som tittat på denna modell men valt någon annan får gärna skriva! (Eller snarare alla erfarenheter i denna djungel emottages tacksamt)

Bilen som hon åker långt i är en Audi Q3 (tänker att hon sitter höger bak m isofix)

Kortare dagissträckor är i en Mercedes ML/Porsche 911. Här önskas tips på en så säker och lätt stol som möjligt eftersom de bara kan bältas.

Med vänlig hälsning, Thomas
Vi har valt maxi cosi som framåtvända stolar. Finns både med och utan Isofix. Maxi cosi rodifix heter den med Isofix. Misstänker att den utan heter bara maxi cosi Rodi.

Vi tyckte att det kändes bra med stora sidoskydd och så var den aningens mjukare i sitsen än andra vi provade. En nackdel kan var att ryggen inte går att "knäcka av" så att vi kommer behöva ev behöva köpa en bälteskudde när sonen kommer på att han är själv i klassen om att sitta i bältesstol.

Mvh Miks
 
Vi har Cybex solution m-fix till 5aringen. Hon sitter jättebra i den, mjuk och skön. I somras akte vi fran Österrike till Sverige och inget gnäll om att det var obekvämt. Sa den kan jag verkligen rekomendera. Nachdel är att den har "horn" sa man maste passa sa bältet hamnar rätt.
6aringen har en Britax Kidfix XP sict. Den är hardare och inte alls lika mysig som den fran Cybex. Tycker inte heller att bältet ligger lika bra som i Cybexen
Bada har fatt bra i krocktest.

I andra bilen har vi Britax adventure, bada sitter bra i dom men dom är lite för harda för att aka langt. Men helt klart prisvärda och bra för kortare turer.
 
Gällande Concord så är de väldigt hårda. De tar även ganska stor plats.

Nu vet jag ingen ålder på barnet. Men till ett yngre barn 5-7 års ålder rekommenderar jag stolar med bälteshorn om man får plats med det. Cybex har med isofix. Maxi Cosi har utan isofix.

Kommer det sitta någon stol jämte barnet? Annan stol eller vuxen??
 
Tack för alla bra svar hittills!

Vi har gått ifrån Concorde-idén baserat på era erfarenheter.
Cybex har jag kikat lite på tidigare och fått en bra känsla för.
Bälteshornstol, är det för att fixera bältet vid midjan bättre?

Maxi Cosi ska jag kolla lite på. Vill minnas att de bakåtvända varianterna tog rätt så mkt plats p.g.a. stålkonstruktioner men de kanske har ett annat tänk för framåtvända. Bra sidoskydd och mjuk/bekvämlighet ger stort +.

Ingen annan stol/person behöver vanligtvis få plats bredvid.

En modell som dök upp som alternativ, med stort + för mugghållare/sidokrockskydd/memory-foam, var Joie Trillo. Någon som provat en sådan?

Med vänlig hälsning Thomas
 
Tack för alla bra svar hittills!

Vi har gått ifrån Concorde-idén baserat på era erfarenheter.
Cybex har jag kikat lite på tidigare och fått en bra känsla för.
Bälteshornstol, är det för att fixera bältet vid midjan bättre?

Maxi Cosi ska jag kolla lite på. Vill minnas att de bakåtvända varianterna tog rätt så mkt plats p.g.a. stålkonstruktioner men de kanske har ett annat tänk för framåtvända. Bra sidoskydd och mjuk/bekvämlighet ger stort +.

Ingen annan stol/person behöver vanligtvis få plats bredvid.

En modell som dök upp som alternativ, med stort + för mugghållare/sidokrockskydd/memory-foam, var Joie Trillo. Någon som provat en sådan?

Med vänlig hälsning Thomas


Mugghållar kan vara bra. men å andra sidan. Hur ofta äter man i bilen? Vi gör det mycket, mycket sällan. Åker man långt behöver barnen ändå sträcka på benene. Hornen hjälper till att hålla ner bältet mot höfterna, där det ska sitta. Åk och testa lite olika stolar. Så kommerni se stor skillnad på vissa modeller. Av cybex föredrar jag M och Q fix. Av MAxi cosi föredrar jag Rodifix. Rodifix är en av de smalaste bältesstolarna i yttermåttet. En frmåtvänd och bakåtvänd bygger på helt olika konstruktioner.

Gällande Joie Trillo XL (Tar för givet att det är den ni kikat på). Så har jag inga egna erfarenheter av den.
 
Vi har nu köpt en Joie Trillo LX, lila färg. Väldigt fin mot den gråa alcantaran i Ådin. Rejäla sidokrockskydd, mjuk sits och praktiska mugghållare. Får se vilken vi testar i MLen, men lättaste (har ej ISOFIX) samt mjuk och säker sökes. Ska kolla mer på era förslag. Sommarbilen är som underförstått avställd så letar väl till våren igen. Där kommer en stol utan ISOFIX och med så liten "bas" som möjligt behövas för att den ska få plats, Rodi kanske blir bra här.

Med vänlig hälsning Thomas
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp