Bilbarnstol

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

corona

Jag är inte ute efter att detta ska bli ngn reklam-tråd, så ni behöver inte ange märken, förtag o.s.v

Hur gjorde ni med bilbarnstol till bebisen?

Köpte ni?
Hyrde ni?
Hur långt innan förlossningen skaffade ni den?
Vad ska man tänka på?
 
Sv: Bilbarnstol

Jag har precis köpt mig en! Och har 4 mån kvar.

Jag tänkte på att den skulle vara godkänd i tester och enligt föreskrivningar. Det var det viktigaste. Sen ville jag även ha en gungfunktion på min, så det kollade jag såklart efter också.
 
Sv: Bilbarnstol

Vi hyrde från en affär med barnsaker... En sån där med bas som bara är att "knäppa bort". Väldigt smidigt, och med tanke på att våran grabb var så pass stor så fick vi lov att byta till vanligt bilbarnstol när han var sex månader... Medans andra kan har babyskyddet nästan upp till året... Vi hade ju då barnstol som Elin hade, men det började bli trångt för henne så hon fick vända och sitta i bältesstol framåt och Fredrik fick barnstolen.

Vi kollade om ang hyrning några månader före, men de hade hela tiden på lager så karln var dit dagen före vi åkte hem från BB.
 
Sv: Bilbarnstol

corona skrev:
Jag är inte ute efter att detta ska bli ngn reklam-tråd, så ni behöver inte ange märken, förtag o.s.v

Hur gjorde ni med bilbarnstol till bebisen?

Köpte ni?
Hyrde ni?
Hur långt innan förlossningen skaffade ni den?
Vad ska man tänka på?
Vi köpte en begagnad av en bekant.
Det var väl 1-2 månader innan tror jag...
Köp ingen dyr ny. Bättre begagnat eller hellst hyr om det går, anledning? Jo för att barnet kan vara stort, sonen var STOR och när han var 4 månader var han på gränsen till för stor för en sådan där liten bebisstol och vi fick köpa en ny, den har han än (4 år). Så hyr första och satsa större på stol nr 2 som de har betydligt längre!
Och dessutom, dottern är nu 4 månader, visst hon sitter bra i bebisstolen än, men hon är på tok för tung att bära runt med den... så vi plockar i alla fall bara ut henne ur den, så nu är det snart dax för den större stolen.
Mitt tips :)
 
Sv: Bilbarnstol

Vi köpte en. Våran dotter kom 4 veckor för tidigt, så min sambo fick åka och panikhandla allt som vi inte hade hunnit köpa.

Våran heter akta graco, och den är jättesmidig! Det sitter en insats på bilsätet, och sen ställer man bara ner stolen så klickar den fast.
Nackdelen med den är att den är ganska liten. Våran dotter på 6 måbader börjar snart bli på gränsen.. Så det var tur att hon föddes mitt i vintern, så att vi kan klä av henne mer och mer ju varmare det blir. Skulle vi däremot sätta henne där med overall, tror jah inte att vi hade kunnat knäppa fast henne.. :crazy:
 
Sv: Bilbarnstol

Med första hyrde vi på BB. Väldigt smidigt! Dock slutade vårt BB med den servicen ett halvår innan andra barnet föddes. Då fick vi en begagnad av mina föräldrar (demostol, ej använd "på riktigt").

Båda var samma typ, med handtag och stolen fästs bara med vanliga bältet. Lite knepigt att få fast i framsätet på vissa bilar dock, för bältet är förjäkla kort!! Jag fick förresten knappt på mig bältet som höggravid heller...

Det jag tycker är viktigt att tänka på är hur den är att bära. Egenvikten och "otymplighet". Den ska vara lätt att ta i och ur bilen också.
 
Sv: Bilbarnstol

*kl*

vi beställde en vagn från tyskland och köpte även babyskyddet (bilbarnstolen) därifrån. Vi köpte en maxicosi eftersom den passade ihop med underredet på barnvagnen, man kan alltså sätta bilbarnstolen på vagnen, kan vara praktiskt att slippa flytta om bebisen om den sover när man kommer fram (men hittills har vi inte använt den funktionen).
 
Sv: Bilbarnstol

Tack för alla svar :)

Vad ligger de på i pris om man hyr resp. köper?
 
Sv: Bilbarnstol

Vårt babyskydd köpte vi ny till lägre pris då det var fjolårets färg... Det komiska var att de började rea ut innan de hade fått in det nya i affären pga av en del förseningar och annat. Det var en maxicosi, vad den kostade kommer jag inte ihåg. Efter det har det blivit 4 bilstolar till samt tre bälteskuddar (har 4 ungar och två bilar. Givetvis lämnar jag barnen och maken hämtar... Är för lat för att kånka stolarna vareviga dag emellan bilarna)
Vi har en britax two way plus. Den funkade jättebra till första barnet som var stor i växten redan som ettåring. Sen har det blivit tre akta två av basic samt en lite lyxigare... Fördelen med akta (heter graco nu?) är att den stolen är något smalare än britax och vi behöver ju få in tre stolar i bredd i baksätet och då blir det ett smärre :devil: -skap att få plats... :crazy:
 
Sv: Bilbarnstol

köpte begagnad. den hade köpts ny augusti -05.
jag var då i v. 28. köpte även barnvagn samma vecka.
det jag tyckte var viktigt och som jag letade efter var en stol med bas. då vi har volvo och de har lite korta bälten så vilken stol som hellst passar inte var detta ett utmärkt val för oss.

glömde ju skriva att även färgen är viktig för mig! så vi hade enorm tur att hitta en som dög färgmässigt för mig också :rofl:
 
Sv: Bilbarnstol

Vi betalade ca 1400 för våran stol. Vad dom kostar att hyra har jag ingen aning om..:confused:
 
Sv: Bilbarnstol

Vi hyr våran och för det betalade vi 550 kronor. För varje månad som vi har den så dras det 50 kronor resten får vi tillbaka när vi återlämnar den. Jag tycker att det är bättre att satsa på bilstol nummer två!
 
Sv: Bilbarnstol

Vi köpte ett nytt babyskydd, vi betalade 1300 för vårt, men det går att köpa ett nytt babyskydd för 800 kr.
Jämfört med en del andra prylar som jag köpt och knappt använt (babybjörn sele och annat) så är det inte särskilt mycket pengar och det här handlar ändå om barnets säkerhet och något som iallafall vi använde nästan dagligen i 9-10 månader per barn. Ur det perspektivet så förstår inte jag varför många vill snåla på just babyskyddet, jag tycker det är en av de viktigaste prylarna till bebisen. Har man dessutom tänkt sig mer än ett barn så blir det troligvis inte heller någon ekonomisk fördel att hyra istället för att köpa.

Som andra har skrivit så har en del bilar korta säkerhetsbälten så det kan vara klokt att kolla hur stolen funkar till just er bil.
 
Sv: Bilbarnstol

Har volvo kortare bilbälten? Eller är det bara nya volvosar som har det?
Hur är det med golfen, mamma har en äldre modell av golf, tror det är en 91:a elelr nåt, har de korta bälten?

*Till den som vet!:angel: :) *
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 297
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 170
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 602
Senast: gulakatten
·
Fordon Nu är det snart dags att skaffa en ny, större familjebil. Idag har vi en Toyota Avensis Sedan som förvisso varit en jättebra trotjänare...
2
Svar
25
· Visningar
1 631
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp