Bilbyte.Bra dragbil.Förslag!

porfyr

Trådstartare
Min V70 håller på att ruinera mig,så jag letar lite desperat efter en annan bil.
Krav:
- Minst 1500kg på B-kort,gärna betydligt mer på E.
-Bra åkkomfort både med och utan släp.
-Hyfsad bränsleekonomi och servicekostnader.
-Helst max 10000mil och 150000:-.Gör inget om den är billigare;).
4-hjulsdrift är ett klart +

Har tittat lite här på nätet efter Subaro Legacy och Honda CRV.
Fler förslag?

Sv: Bilbyte.Bra dragbil.Förslag!

Jag har samma funderingar, och samma utgångsläge... följer tråden

Ford maverick :)

fick 6300 mil för 120 000.
har dock V6a så dålig bensinekonomi men finns en 150 hk som drar mindre.
Ganska lätt att serva så jag betalar 1700 för en standardservice.
drar 1700 som max, 1340 på Bkort.

Du har även Subary Forester.

när jag kollade på bil kom jag rätt snabbt fram till ju större bil = ju mindre får den dra på Bkort. vet inte om du har BE eller inte, själv har jag bara B så det spelade ganska stor roll för mig
blev iaf en ford mondeo -02 hade gått 11.000 mil och jag betalade 21.000
får dra 1500kg på B kort och typ 40 kg mer på BE :p
v6a och den dricker ungefär 1.1-1.3 med släp
tycker den är superbra att dra med, jätte bekväm och smidig. lite stor svängradie dock, men det kan jag stå ut med

sambon har en hyndai santa fe och den får dra runt 1.100 kg på B kort

när jag kollade på bil kom jag rätt snabbt fram till ju större bil = ju mindre får den dra på Bkort. vet inte om du har BE eller inte, själv har jag bara B så det spelade ganska stor roll för mig
blev iaf en ford mondeo -02 hade gått 11.000 mil och jag betalade 21.000
får dra 1500kg på B kort och typ 40 kg mer på BE :p
v6a och den dricker ungefär 1.1-1.3 med släp
tycker den är superbra att dra med, jätte bekväm och smidig. lite stor svängradie dock, men det kan jag stå ut med

sambon har en hyndai santa fe och den får dra runt 1.100 kg på B kort

Har "bara" B-kort för tillfället!
Vill helst avvakta de nya reglerna för att se om jag måste lägga pengar på ett BE.Känns fullständigt som bortkastade pengar.
Nya hästtransporten är invägd på 1500kg,men går att väga upp till 1990kg!
Hade en Äldre Mondeo innan och hade problem med den,men det kanske var ett måndagsex!

Har en nittifemmans Passat vr6 syncro som är trevlig på alla sätt och vis, förutom att den är lite gammal och rosten börjar ta den ytligt. Ful som stryk men drar som en gud. Jag kör den på 0,81 l/mil blandad körning (1 l/mil med släp och full last), vilket jag tycker är godkänt för en v6:a. Den får dra knappa 1600 kg på b-kort och har bra åkkomfort. En nyare variant av den skulle jag glatt rekommendera. Dock är originaldelarna rätt dyra, men det går att komma runt det med lite detektivarbete.

Jag har en Cr-v diesel, går ruskigt billigt drar 0,6 blandad körning och ca 0,75-0,8 med släp.
Min är en 06:a och får dra 1360kg på B men 1500kg på BE.
Om du går upp en årsmodell (nya karossen) får du dra 1500kg på B och 2000kg på BE. Men då hoppar prislappen upp med ca 20000:- Då är ett BE billigt:D

Jag gav 169000:- (8600mil) för min förra hösten, så det borde väl gå att hittanån för 150000 nu som inte gått allt för långt.

Bensinarna är billigare men törstiga med släp.

/LL

Skoda Octavia 4X4! Får dra 1530 på b-kort, och ungefär lika mycket på BE.

En 5-6 år gammal kostar nog kring 80-90 tuden i inköp, drar ca 0,7 per mil (bensin) på landsväg, och ungefär 1,0 med maxat släp.

Den är hyggligt komfortabel, min är med gamla karossen, så den är ett uns trång i baksätet för vuxna. Men den är jättebra att köra.

Är mycket nöjd ägare, men funderar ändå på att byta, till något som kan dra dra 2,5 ton eller så. Vill kunna köra två hästar samtidigt...

Vi har en Cr-v, bensinare. Den drar runt 0,9 utan släp, och 1,2 med släp (totalvikt 1430 på mitt släp). Bilen är pigg och kul att köra, och vi får dra 1500 med B-kort.

Har "bara" B-kort för tillfället!
Vill helst avvakta de nya reglerna för att se om jag måste lägga pengar på ett BE.Känns fullständigt som bortkastade pengar.
Nya hästtransporten är invägd på 1500kg,men går att väga upp till 1990kg!
Hade en Äldre Mondeo innan och hade problem med den,men det kanske var ett måndagsex!

nya regler? vadå för nya regler? har också funderat på att ta BE kort (ifall jag lyckas övertala killen till att få låna hans bil på vintrarna när det är snöigt och så ;) )

trist att din bil krånglat, jag har iof inte haft min så jätte länge än, köpte den i somras, men den har gått fantastiskt hittills iaf

Skoda Octavia 4X4! Får dra 1530 på b-kort, och ungefär lika mycket på BE.

En 5-6 år gammal kostar nog kring 80-90 tuden i inköp, drar ca 0,7 per mil (bensin) på landsväg, och ungefär 1,0 med maxat släp.

Den är hyggligt komfortabel, min är med gamla karossen, så den är ett uns trång i baksätet för vuxna. Men den är jättebra att köra.

Är mycket nöjd ägare, men funderar ändå på att byta, till något som kan dra dra 2,5 ton eller så. Vill kunna köra två hästar samtidigt...

Har samma, en -03 kombi. Helnöjd med den som dragbil.

Jag har bara B-kort ännu så länge och har en Saab 9-3 av årsmodell -00 som jag drar med. Den får dra 1450 på B-kort.
Tycker den är väldigt stabil att dra med.
Drar ca 1,2-1,3 med släp. Utan tror jag den ligger på mellan 0,9-0,98 beroende på däck.

Jag har bara B-kort ännu så länge och har en Saab 9-3 av årsmodell -00 som jag drar med. Den får dra 1450 på B-kort.
Tycker den är väldigt stabil att dra med.
Drar ca 1,2-1,3 med släp. Utan tror jag den ligger på mellan 0,9-0,98 beroende på däck.

Tack för svaren!
Tycker dock att tråden hamnade tokigt efter flytten till utrustning!
Jag vill ju ha en bruksbil,inte bara en bil att köra hästen i!
Tacksam om den flyttas tillbaka till Senior!

Vi bytte precis bil för vår saab inte fick dra vårt släp, vi köpte en BMW 330 TROR jag, det var ngn BMW iaf och den är superfin och får dra runt 1500 på B, vet dock inte Ekort. Den är stark, runt 250 hästar så den drar vårt Ifor Williams utan problem. Vi är nöjda helt enkelt! Ligger runt 1 liter milen med släp, beror på lite hur man kör :)

Jag gissar på 1280 kg. Och 1800 kg på BE.

Sant, jag tittade på en XC70 och den fick dra ovanstående men den var bensinare så jag köpte en V70 D5 istället. Den får också dra 1800 på BE och drar 0,8 liter/mil med släp. Stark dragbil dessutom. Servicekostnaderna däremot hmmm... men det beror väl också lite på vilken verkstad man anlitar

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka