Bilbyte - Volvo laddhybrid som dragbil?

Här tänker jag att det beror mest på hur man använde den. Jag låter min vara på undertiden jag kör om den fortfarande är på när jag sätter mig i bilen, vilket den är 95% av gångerna. Jag frågade på volvo vad som var bäst för det kändes konstigt att köra med den på, men den ska alltså lämnas på och den stängs av själv när den ska stängas av.

Jag har tillomed haft den på innan handling några km bort, där den då varit på undertiden jag handlat, på vägen hem och sedan stängts av typ precis när jag har parkerat. Trots det så klarade batteriet av att starta den igen när jag skulle iväg dagen efter.
Oj, det har jag aldrig gjort. Spännande att det funkar!
 
Ja se vilken disciplin ni får till att verkligen ladda. Samt att det finns stolpar ledig osv. Jag laddar ju alltid hemma och har egen stolpe så för mig är det inget problem. Min bil drar ca 2,5kwh per mil på motorväg och lite dåligt väder, där regn och snö eller snömodd är betydligt mer påverkande än ren kyla.

Jag har fått för mig att du ska kunna ställa in att köra på ren el tills den tar slut och sedan använda den el som regenereras under körningen på diesel/bensin som stöd men osäker på årgångar och olika tillvall. Den inställningen så kör du slut på elen först innan dieseln kopplas in men då kör du också på diesel hela tiden. Har en på jobbet som gör så men osäker på vilken Volvo hen har, dock klarar den sig precis till jobbet på ren el, laddas på jobbet och sedan klarar det sig hem.
Vi har rätt mkt laddstoplar i parkeringshuset och det händer nog inte mer än enstaka gånger per år att alla laddplatser är upptagna när man kommer. Tror alltså att vi kommer ladda den varje dag, men som du säger så är det ju bra att testa först :)

Ja det finns lite olika lägen man kan köra på. Jag tror man kör på enbart el även i hybridläget sålänge man inte gasar för mkt eller omständigheterna på annat sätt kräver att dieselmotorn går igång.
 
Oj, det har jag aldrig gjort. Spännande att det funkar!
Dagens bilar verkar vara rätt avancerade AI mässigt sådär. Min är ändå från -15 så den är ju inte purung, men verkligen fullutrustad. Tokälskar bilen. Så skön att köra! Och drar det mesta om jag trycker till på gaspedalen :angel1::love1:
 
Här tänker jag att det beror mest på hur man använde den. Jag låter min vara på undertiden jag kör om den fortfarande är på när jag sätter mig i bilen, vilket den är 95% av gångerna. Jag frågade på volvo vad som var bäst för det kändes konstigt att köra med den på, men den ska alltså lämnas på och den stängs av själv när den ska stängas av.

Jag har tillomed haft den på innan handling några km bort, där den då varit på undertiden jag handlat, på vägen hem och sedan stängts av typ precis när jag har parkerat. Trots det så klarade batteriet av att starta den igen när jag skulle iväg dagen efter.
Ja vi stänger aldrig av den. Mekanikern på volvo sa att den behövde få gå sin cykel för det var förmodligen det som pajat den, kortkörningarna där den inte hann gå klart. I vilket fall så sa de på verkstan att det var ett vanligt fel och vi har ju råkat ut för det 2 gånger. Dyrt är det också.
På den första var det även problem med batteriet och det varnade handlaren för men det var 11 år sen så där kanske det har hänt lite. Var nog mer start-stop funktionen än dieselvärmaren kanske men kombinationen var väl inte bra. Inga problem på nuvarande bil med batteriet dock.
 
Ja vi stänger aldrig av den. Mekanikern på volvo sa att den behövde få gå sin cykel för det var förmodligen det som pajat den, kortkörningarna där den inte hann gå klart. I vilket fall så sa de på verkstan att det var ett vanligt fel och vi har ju råkat ut för det 2 gånger. Dyrt är det också.
På den första var det även problem med batteriet och det varnade handlaren för men det var 11 år sen så där kanske det har hänt lite. Var nog mer start-stop funktionen än dieselvärmaren kanske men kombinationen var väl inte bra. Inga problem på nuvarande bil med batteriet dock.
Vad menar du med att den inte hann gå klart? Det är ju bara att låta den gå? Stänger man inte av den manuellt så går den ju tills den är klar?
 
Googlade och fick upp detta:
Visa bifogad fil 110142Och jag tror ju att jag kommer förbruka hela elens räckvidd varje dag när jag åker till/från stallet, tror dock inte att man tömmer hela batteriet utan bilen sparar väl lite?

Är nog smart som du säger att testa med det rörliga först för att få ett hum om förbrukningen.
Jag kör en sån och jag kommer undan med ca 5/100 km utan att ladda bilen. när jag har batteri drar den i princip inget.
 
Vad menar du med att den inte hann gå klart? Det är ju bara att låta den gå? Stänger man inte av den manuellt så går den ju tills den är klar?
Jag kan tyvärr inte förklara det bättre. Detta var informationen vi fick från mekanikern. Vi behövde köra längre sträckor så den hann gå klart, inte köra 1 km och stänga av bilen (ej dieselvärmaren). Efter detta hade vi iaf inga problem längre.
Jag kan inte bilar, jag delger bara vad mekanikern sa, som funkade :)
 
Jag kan tyvärr inte förklara det bättre. Detta var informationen vi fick från mekanikern. Vi behövde köra längre sträckor så den hann gå klart, inte köra 1 km och stänga av bilen (ej dieselvärmaren). Efter detta hade vi iaf inga problem längre.
Jag kan inte bilar, jag delger bara vad mekanikern sa, som funkade :)
Ok!
No worries.

Jag själv funderar på om jag ska behålla eller sälja bilen när jag säljer hästen. Kommer använda bilen väldigt lite när inte hästen finns i min ägo längre. Samtidigt så är det jäkligt nice att ha bil alltså. Och på sommaren/hösten vill jag gärna kunna ta mig ut i skogen ordentligt med hundarna och plocka svamp.
 
Hämtade bilen igår, den är så himla fin🥰
Klarade näääästan till och från stallet på enbart el. När jag hade typ 3 km kvar hem så gick dieselmotorn igång korta stunder. Det gick bra att köra 110 på el, men det såg ut att vara rätt stor skillnad på elförbrukningen bara mellan 100 och 110, ska nog testa att köra lite långsammare och se om det går hela vägen då.

Tyckte det var himla fiffigt att man kan se i den där högra stapeln hur mkt el som går i förhållande till pilen som indikerar gränsen för när förbränningsmotorn startar. Var en bra ledtråd tex när man skulle upp i hastighet för att se hur hårt man kan trycka på gasen utan att dieseln skulle kicka in. Finns säkert sån funktion i alla hybrider, men den var iaf väldigt hjälpsam!

Har vågat använda värmaren också🤪👍
 
@MiniLi
Angående att fyrhjulsdriften skulle vara sämre så håller jag med om att den automatiska fyrhjulsdriften är sämre men när man kopplar in den konstanta så är den bättre än Passat Alltrack iaf. En vän körde nämligen fast sitt fullastade släp med sin Alltrack och då provade vi att koppla på släpet (som satt fast) på Volvon (V60 twin engine t6) och Volvon drog loss det utan att slira ett endaste gnutta.
Om jag märker att väglaget är dåligt så kopplar jag bara i fyrhjulsdriften den stund den behövs och kopplar sedan ur den igen, så upplever inte att det är ett problem alls. Tycker det är en otroligt rolig och trevlig bil både att dra med och köra till vardags. Pigg som attan är den oxå så man får tänka sig för ibland..
 
Hämtade bilen igår, den är så himla fin🥰
Klarade näääästan till och från stallet på enbart el. När jag hade typ 3 km kvar hem så gick dieselmotorn igång korta stunder. Det gick bra att köra 110 på el, men det såg ut att vara rätt stor skillnad på elförbrukningen bara mellan 100 och 110, ska nog testa att köra lite långsammare och se om det går hela vägen då.

Tyckte det var himla fiffigt att man kan se i den där högra stapeln hur mkt el som går i förhållande till pilen som indikerar gränsen för när förbränningsmotorn startar. Var en bra ledtråd tex när man skulle upp i hastighet för att se hur hårt man kan trycka på gasen utan att dieseln skulle kicka in. Finns säkert sån funktion i alla hybrider, men den var iaf väldigt hjälpsam!

Har vågat använda värmaren också🤪👍
Jag har upplevt när det är halt att den inte gillar att man trycker hårt på gasen i kurva.
men inget dramatist.
 
Nästa fråga - vilket läge kör ni den i när ni kör transport? Kan jag köra som vanligt i hybrid och så sköter bilen det själv?
(Om jag trycker på awd vid behov)
 
@MiniLi
Angående att fyrhjulsdriften skulle vara sämre så håller jag med om att den automatiska fyrhjulsdriften är sämre men när man kopplar in den konstanta så är den bättre än Passat Alltrack iaf. En vän körde nämligen fast sitt fullastade släp med sin Alltrack och då provade vi att koppla på släpet (som satt fast) på Volvon (V60 twin engine t6) och Volvon drog loss det utan att slira ett endaste gnutta.
Om jag märker att väglaget är dåligt så kopplar jag bara i fyrhjulsdriften den stund den behövs och kopplar sedan ur den igen, så upplever inte att det är ett problem alls. Tycker det är en otroligt rolig och trevlig bil både att dra med och köra till vardags. Pigg som attan är den oxå så man får tänka sig för ibland..
Låter väldigt tryggt😁
 
Nästa fråga - vilket läge kör ni den i när ni kör transport? Kan jag köra som vanligt i hybrid och så sköter bilen det själv?
(Om jag trycker på awd vid behov)
Jag har kört på vanliga läget, men självklart försvinner elen väldigt snabbt då.
 
Ja, så antar jag att det blir oavsett läge om man inte kör på save?
Så är det säkert. På vår tidigare bil hade vi ett läge för sport. Vi döpte om det till släpläge för bilen gick lite jämnare med det läget när man körde släp. Vi har något liknande läge på denna bil, men har inte provat det.
 
Nästa fråga - vilket läge kör ni den i när ni kör transport? Kan jag köra som vanligt i hybrid och så sköter bilen det själv?
(Om jag trycker på awd vid behov)
Vår bil ska återkallas pga ngt problem med bränslepumpen så den kan dö närsom sas. Sannolikheten är dock väldigt liten men risken finns ändå där så jag har kört save nu sista tiden för jag vill ha el att kunna ta mig av motorvägen om det skulle skita sig. Mardrömmen är ju att få stopp på motorvägen med hästen i släpan!😱
Det verkar dock ta väldig tid så hinner sannolikt byta bil innan reparationen är gjord sas. Vi ska snart byta till en Volvo C40, ska bli spännande med första rena elbilen!
Om jag kör på mindre vägar så har jag bara kört på vanligt läge men med bromsåtervinning som jag förövrigt alltid använder, så skönt att bilen bromsar själv så fort jag släpper gasen.
Tycker det är skitjobbigt när jag kör Tiguanen som har frirullningseffekt så man får tänka precis tvärtom i körningen..
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: Gnapp
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 135
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp