Bilbyte - Volvo laddhybrid som dragbil?

Jag har dieselvärmare nu också men använder den aldrig. Körde slut på batteriet i min förra bil genom att använda dieselvärmaren men sen inte köra tillräckligt långa sträckor efteråt, så nu vågar jag inte. Man ska väl köra bilen lika längre som värmaren gått om batteriet ska kunna ladda upp sig, och det gör jag inte regelbundet..
Min volvo säger till om batteriet börjar bli dåligt och startar då inte dieselvärmaren helt enkelt. Även med den varningen så var det noll problem att starta bilen efteråt.
 
Jag har en V60 D5 twin engine 2018 (el/diesel) som jag haft i ungefär ett år. Hittills har jag bara dragit hästsläp några gånger med den, men det har fungerat bra även i de trixiga uppförsbackarna hemma. 4WD läget eller POWER har gett en stor skillnad när jag kört i slirigt snöslask samma väg, dock inte haft släp då. Den slår väldigt gärna över på diesel när man kör på 110-väg, åtminstone om man trycker minsta lilla för mycket på gasen, men går tillbaka på el när det bara rullar på. Trevlig bil generellt. Jag är nöjd så här långt.
Låter fint! Tack👍
 
Var det också en volvo? Upplevde aldrig att batteriet i Volvon blev känsligt pga användning av dielselvärmaren. Körde också mycket korta sträckor ca 15 minuter enkel väg till jobbet och sällan längre sträckor än så, trots att jag också hade ett alkolås som låg och naggade av batteriet (det var en tjänstebil)

Hade en passat innan som var helt värdelös, den vägrade att starta värmaren när det var kallare än -12, vilket är när man verkligen behöver värmaren....
Yes det var en v70.
Min volvo säger till om batteriet börjar bli dåligt och startar då inte dieselvärmaren helt enkelt. Även med den varningen så var det noll problem att starta bilen efteråt.
Jag har fått bogsera till verkstad en gång på grund av detta (många år sen dock) så sen dess är jag mer försiktig😊
 
Yes det var en v70.

Jag har fått bogsera till verkstad en gång på grund av detta (många år sen dock) så sen dess är jag mer försiktig😊
Jag tänker att tekniken nog har blivit bättre. Jag får varning i appen så fort det är något. Oavsett om det gäller batteri, spolarvätska eller att det är dags för service. Då är det rätt enkelt att fixa tänker jag. Har man eget garage så sätter man på laddare, annars får man passa på att köra en längre sväng :P

Jag kör dieselvärmaren varje dag på våran, oftast stängs den inte av förens jag nästan är framme i stallet, eller har typ 10 min kvar dit. Trots detta så verkar batteriet stå pall.
 
Jag tänker att tekniken nog har blivit bättre. Jag får varning i appen så fort det är något. Oavsett om det gäller batteri, spolarvätska eller att det är dags för service. Då är det rätt enkelt att fixa tänker jag. Har man eget garage så sätter man på laddare, annars får man passa på att köra en längre sväng :P

Jag kör dieselvärmaren varje dag på våran, oftast stängs den inte av förens jag nästan är framme i stallet, eller har typ 10 min kvar dit. Trots detta så verkar batteriet stå pall.
Ja det här var ju länge sen, dessutom med en bil med många mil på nacken. Sen har jag bara slutat använda dieselvärmaren av ren vana😅
 
Jag har aldrig haft problem pga värmaren, och då har jag kört den ett par gånger om dagen vintertid. Finns det inte kapacitet att köra så startar den inte.
 
Har en XC60 (2022) laddhybrid och är inte alls nöjd med fyrhjulsdriften i den jmft med tidigare Volvo (dieslar - V60 AWD, XC60 & V90CC)
Den reagerar långsamt, slår ifrån och känns tyvärr inte helt pålitlig. Slår jag på den konstanta fyrhjulsdriften så är det bättre, men den behöver såklart slås igång varje gång bilen startas. Dessutom går förbrukningen upp rätt rejält med den i. Nu är det el+bensin i min, men den är rejält törstig. Kör jag bara på bensin så ligger förbrukningen nästan på 0,9.

Nöjdast var jag med V90CC, men det går nog inte få den med el+diesel?
 
Har en XC60 (2022) laddhybrid och är inte alls nöjd med fyrhjulsdriften i den jmft med tidigare Volvo (dieslar - V60 AWD, XC60 & V90CC)
Den reagerar långsamt, slår ifrån och känns tyvärr inte helt pålitlig. Slår jag på den konstanta fyrhjulsdriften så är det bättre, men den behöver såklart slås igång varje gång bilen startas. Dessutom går förbrukningen upp rätt rejält med den i. Nu är det el+bensin i min, men den är rejält törstig. Kör jag bara på bensin så ligger förbrukningen nästan på 0,9.

Nöjdast var jag med V90CC, men det går nog inte få den med el+diesel?
Låter ju mindre bra! Har du behov av fyrhjulsdrift mkt när du kör?
 
Låter ju mindre bra! Har du behov av fyrhjulsdrift mkt när du kör?
Ja, det är ju framförallt nu i snön som det märks av. Åker mycket på grusväg/skogsbilväg. Har tjänstebil och flera kollegor som har samma modell upplever samma sak tyvärr. Dock har jag ju inte erfarenhet av just den modellen du kikade på, kanske att den är bättre?
 
Vi har haft två v40 som vi fått byta diselvärmaren på a 10k så vi är också försiktiga med den numera. Årsmodell var då en ny -12 (tror den pajjade efter 2-3 år ) och en -18. 2020 var den trasig på den från -18 så inte höll det särskilt länge heller. Fick höra av verkstaden att det var ett vanligt fel bägge gångerna. Pga bilen gick kortsträckor och man behövde låta dieselvärmaren gå sin cykel så att säga. Nu när vi bor så vi kör 4,5 mil varje gång så har vi inte haft några problem längre.
 
Vi har haft två v40 som vi fått byta diselvärmaren på a 10k så vi är också försiktiga med den numera. Årsmodell var då en ny -12 (tror den pajjade efter 2-3 år ) och en -18. 2020 var den trasig på den från -18 så inte höll det särskilt länge heller. Fick höra av verkstaden att det var ett vanligt fel bägge gångerna. Pga bilen gick kortsträckor och man behövde låta dieselvärmaren gå sin cykel så att säga. Nu när vi bor så vi kör 4,5 mil varje gång så har vi inte haft några problem längre.
Aha! Jag vet inte om jag ens kört dieselvärmaren i min v40.. Kanske enstaka gånger i början när jag köpt den, men hade lagt av med vanan redan innan sista åren med min v70😅
 
Ja, det är ju framförallt nu i snön som det märks av. Åker mycket på grusväg/skogsbilväg. Har tjänstebil och flera kollegor som har samma modell upplever samma sak tyvärr. Dock har jag ju inte erfarenhet av just den modellen du kikade på, kanske att den är bättre?
Ah okej!
Men det är alltså det här att den själv ska slå på fyrhjulsdrift när det behövs som funkar dåligt? Trycker man på knappen går det bättre?

Den jag är intresserad av är ju äldre så tror inte den är bättre, men å andra sidan har jag egentligen inte jättestort behov av fyrhjulsdriften till vardags. Jag kör ju framhjulsdrivet nu utan problem och vill ha fyrhjulsdrivet för specifika situationer. Då bör jag kunna trycka på knappen tex när vi ska rulla iväg med släpet i lutning om det är dåligt väglag..
 
Ah okej!
Men det är alltså det här att den själv ska slå på fyrhjulsdrift när det behövs som funkar dåligt? Trycker man på knappen går det bättre?

Den jag är intresserad av är ju äldre så tror inte den är bättre, men å andra sidan har jag egentligen inte jättestort behov av fyrhjulsdriften till vardags. Jag kör ju framhjulsdrivet nu utan problem och vill ha fyrhjulsdrivet för specifika situationer. Då bör jag kunna trycka på knappen tex när vi ska rulla iväg med släpet i lutning om det är dåligt väglag..
Ja precis, jag upplever att det tar tid innan fyrhjulsdriften går igång och att den lättare slår ifrån än tidigare Volvo bilar jag haft. Det är såklart inga bekymmer att slå på den konstanta vid start men ibland kan det uppstå situationer under körning där jag önskat att den automatiska fyrhjulsdriften fungerat bättre. Jag vet att jag inte kommer att komma ihåg att att slå på den jämnt.

Men kolla bara så att det finns möjlighet att slå på konstant fyrhjulsdrift i den du ska titta på, då borde det inte vara några problem.
 
Ja precis, jag upplever att det tar tid innan fyrhjulsdriften går igång och att den lättare slår ifrån än tidigare Volvo bilar jag haft. Det är såklart inga bekymmer att slå på den konstanta vid start men ibland kan det uppstå situationer under körning där jag önskat att den automatiska fyrhjulsdriften fungerat bättre. Jag vet att jag inte kommer att komma ihåg att att slå på den jämnt.

Men kolla bara så att det finns möjlighet att slå på konstant fyrhjulsdrift i den du ska titta på, då borde det inte vara några problem.
Tack👍
 
En fråga som inte är relaterad till bilen i sig utan till laddning - hur vet man på ett ungefär hur mkt man kommer ladda för per månad?
Jag har plats i parkeringshus där det finns laddare (Mer). Jag kan välja att antingen betala ett fast pris per månad (849 kr för max 200 kwh, sen vanlig taxa om jag laddar mer än så) eller betala allt per kwh (6 kr AC eller 7,50 DC).
Dela vet jag inte om jag ska räkna på priset för AC eller DC, och sen känns det svårt att uppskatta hur mkt som kommer gå åt?

Det jag vet är att jag kör till stallet varje dag så jag kommer behöva ladda varje dag.
 
En fråga som inte är relaterad till bilen i sig utan till laddning - hur vet man på ett ungefär hur mkt man kommer ladda för per månad?
Jag har plats i parkeringshus där det finns laddare (Mer). Jag kan välja att antingen betala ett fast pris per månad (849 kr för max 200 kwh, sen vanlig taxa om jag laddar mer än så) eller betala allt per kwh (6 kr AC eller 7,50 DC).
Dela vet jag inte om jag ska räkna på priset för AC eller DC, och sen känns det svårt att uppskatta hur mkt som kommer gå åt?

Det jag vet är att jag kör till stallet varje dag så jag kommer behöva ladda varje dag.
Ta det variabla priset först så du ser hur mycket du gör av med. Men generellt skulle jag säga att batteriet är på ca 5-10 kWh och om vi räknar lite på det. Säg att du hamnar på 200kwh per månad blir kWh priset med fastprisavtal 4,2kr och det sparar du ju på. Frågan är om du har såpass stort batteri som 10 kWh? Har du 5 så hamnar du på 5,66kr och det är iofs billigare men då måste du ju verkligen ladda varje dag fullt för det ska gå ihop… Du ser ju efter 2 veckor om fastpris är bättre och kan då gå över när som till fastprisavtal.
 
Ta det variabla priset först så du ser hur mycket du gör av med. Men generellt skulle jag säga att batteriet är på ca 5-10 kWh och om vi räknar lite på det. Säg att du hamnar på 200kwh per månad blir kWh priset med fastprisavtal 4,2kr och det sparar du ju på. Frågan är om du har såpass stort batteri som 10 kWh? Har du 5 så hamnar du på 5,66kr och det är iofs billigare men då måste du ju verkligen ladda varje dag fullt för det ska gå ihop… Du ser ju efter 2 veckor om fastpris är bättre och kan då gå över när som till fastprisavtal.
Googlade och fick upp detta:
71A8123E-7425-4B53-9721-EC63B57A3180.png
Och jag tror ju att jag kommer förbruka hela elens räckvidd varje dag när jag åker till/från stallet, tror dock inte att man tömmer hela batteriet utan bilen sparar väl lite?

Är nog smart som du säger att testa med det rörliga först för att få ett hum om förbrukningen.
 
Googlade och fick upp detta:
Visa bifogad fil 110142Och jag tror ju att jag kommer förbruka hela elens räckvidd varje dag när jag åker till/från stallet, tror dock inte att man tömmer hela batteriet utan bilen sparar väl lite?

Är nog smart som du säger att testa med det rörliga först för att få ett hum om förbrukningen.
Ja se vilken disciplin ni får till att verkligen ladda. Samt att det finns stolpar ledig osv. Jag laddar ju alltid hemma och har egen stolpe så för mig är det inget problem. Min bil drar ca 2,5kwh per mil på motorväg och lite dåligt väder, där regn och snö eller snömodd är betydligt mer påverkande än ren kyla.

Jag har fått för mig att du ska kunna ställa in att köra på ren el tills den tar slut och sedan använda den el som regenereras under körningen på diesel/bensin som stöd men osäker på årgångar och olika tillvall. Den inställningen så kör du slut på elen först innan dieseln kopplas in men då kör du också på diesel hela tiden. Har en på jobbet som gör så men osäker på vilken Volvo hen har, dock klarar den sig precis till jobbet på ren el, laddas på jobbet och sedan klarar det sig hem.
 
Vi har haft två v40 som vi fått byta diselvärmaren på a 10k så vi är också försiktiga med den numera. Årsmodell var då en ny -12 (tror den pajjade efter 2-3 år ) och en -18. 2020 var den trasig på den från -18 så inte höll det särskilt länge heller. Fick höra av verkstaden att det var ett vanligt fel bägge gångerna. Pga bilen gick kortsträckor och man behövde låta dieselvärmaren gå sin cykel så att säga. Nu när vi bor så vi kör 4,5 mil varje gång så har vi inte haft några problem längre.
Här tänker jag att det beror mest på hur man använde den. Jag låter min vara på undertiden jag kör om den fortfarande är på när jag sätter mig i bilen, vilket den är 95% av gångerna. Jag frågade på volvo vad som var bäst för det kändes konstigt att köra med den på, men den ska alltså lämnas på och den stängs av själv när den ska stängas av.

Jag har tillomed haft den på innan handling några km bort, där den då varit på undertiden jag handlat, på vägen hem och sedan stängts av typ precis när jag har parkerat. Trots det så klarade batteriet av att starta den igen när jag skulle iväg dagen efter.
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: Gnapp
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 135
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp