*bild* vad kan det här vara?

Netted

Trådstartare
hittade fölungen med en stor svullnad precis bakom underläppen och en liten bit upp.. han ser ut som en hamster med en massa mat i kindfickorna kan man säga. kände i munnen och där har han inget, känns ganska hårt för att vara en svullnad.. nu har jag ingen bild, men jag kan bidra med en paint-version ;)

kan tillägga att han har varit lös i magen nu ett litet tag..

det svarta är alltså "svullnaden" (är likadant på båda sidor samt under.
flis.jpg

Sv: *bild* vad kan det här vara?

hmm.. det kom ganska snabbt så det känns inte som det är tänderna.. han äter som han ska.

det kan inte vara att han ätit ekollon?

tandproblem kan komma snabbt , särskilt på växande hästar, ekollonförgiftning brukar ge fler symptom.

be vetrinären komma ut och kika

Förra året stoppade vår lilla fölunge huvvudet i ett jordgeting-bo vilket resulterade i att hon fick ett par stora, hårde "svullnader". efter nån vecka så sprack dessa och det kom en massa var men det vara bara att hålla dom rena så läkte det fint sen. kanske något sånt h*n råkat ut för?

kvarka? är dt inte då hästarna sväller under käkarna?:confused:

men det är väl mellan ganasherna? och i sådanna fall borde ju de andra hästarna också ha det eftersom det är så smittsamt?! Eller? :confused:

Har sett en åring med ganska hård svullnad "mellan ganascherna" kändes inte som insektsbett eller inflammation utan var som en hård klump. Veterinär kollade och sa att det var en lymfkörtel, men eftersom hästen var frisk i övrigt skulle man avvakta. Tycker du ska kolla med en veterinär!!!

veterinären visste inte riktigt.. men antagligen har han kanske ätit något som han inte borde äta.. tycker hästarna går för jämnan i buskarna nuförtiden.

Ekollon brukar som jag förstått det ge fler symptom om än diffusa och inte en hård knöl i tandregionen. Däremot kan knas med tänderna ge lös mage.

Kvarka visar sig inte där utan mellan ganacherna i första hand samt de blir i regel allmänpåverkade men feber och snor. Visst kan dock kvarkaknölarna komma på andra stälen också , min ena ungis fick en stor knöl vid sidan av ögat som sprack men då hade hon ju även knölar mellan ganacherna och varallmänt dålig.

Jag gissar faktiskt fortfarande på något med tänderna, en inflammerad ficka etc. tittade vet ordentligt I munnen?

fast alltså det är ingen hård knöl utan han är svullen. även om det kanske känns lite hårdare, men han är fortfarande svullen. kände på insidan också och det var inte vid tänderna precis, och inte så jättesvullen på insidan.. utan grymt mycket mer på utsidan.

nejnej, kvarka ger ju mer förkylningssymptom :)

om hon tittade i munnen vet jag inte, var inte hemma.

Hade ett nsv sto för ett par år sen som svullnade upp på liknande sätt, blev oxå dålig i magen. Hon hade ätit/ stuckit sig på haggtorn.
Har för mig att hon behandlades med nåt sulfapreparat, först nån spruta och sen tabletter i ett antal dagar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 171
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 649
Hästvård Börjar med att skriva att veterinären är kontaktad och vi har fått tid nästa Tisdag, men jag vill kolla med någon härom de har varit med...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: MayGrace
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 974
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Handdukar
  • Bilder från iPhone till Mac
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur