Bildbehandla inscannad teckning

Cattis_E

Trådstartare
Hej alla!
Jag har en teckning tecknad på papper som jag scannat in till datorn.
Problemet är att även det vita pappret liksom är med i bilden vilket påverkar när man ska beställa den tryckt på tex textil.
Funkade fint på vitt tyg, men det gick inte att välja någon annan färg vilket troligen beror på bakgrunden..

Finns det något sätt att liksom klippa ut konturen när man bildbehandlar?
Hur?
Måste jag köpa ett dyrt program?

Screenshot av bilden nedan..

Screenshot_20191114-095411.png
 
Du kan göra på åtminstone två olika sätt, men båda kräver litet mer kunskap i bildbehandling än vad som är praktiskt att gå igenom i detalj här.
Ena sättet är att justera kontrast och nivåer i bilden så att de nästan-vita partierna i bakgrunden försvinner - eller snarare får samma innehåll som den vita omgivningen. Då har du fortfarande en bild med vit bakgrund, men den är helvit vilket gör det lättare för en tryckfirma att använda bilden. (Gör man inget mer alls med bilden så kan man förstås trycka den i befintlig form på vilken tygfärg som helst, men då blir det inklusive den fyrkantiga vita bakgrunden som kommer att synas.)

Andra sättet är att frilägga hästen från bakgrunden, och skapa en "utklippt" häst mot en transparent (osynlig) bakgrund. Det är förstås snyggare om bilden skall tryckas.

De flesta vanliga bildbehandlingsprogram kan göra båda sakerna. Jag använder Photoshop men exempelvis Gimp är gratis.
 
Kan absolut bildbehandla, men mitt program klarar inte just klippa ut hästen vilket jag menade. Men tack, då får jag fundera på om jag kan motivera inköp av fotoshop 😁. Eller testa gimp, trodde jag hade kollat det men uppenbart inte.
Det nedan är bara en screenshot av bilden. Originalet ville inte laddas upp på buke.
 
1573732617390.png

Man kan ta bort bakgrund hjälpligt i t.ex PowerPoint om man vill göra det lite enklare för sig i ett annat program. Signaturen är dock lite pyssligare att få till i ett så trubbigt instrument :crazy:
 
Kan absolut bildbehandla, men mitt program klarar inte just klippa ut hästen vilket jag menade. Men tack, då får jag fundera på om jag kan motivera inköp av fotoshop 😁. Eller testa gimp, trodde jag hade kollat det men uppenbart inte.
Det nedan är bara en screenshot av bilden. Originalet ville inte laddas upp på buke.

Mannen kör månadsabonnemang på Photoshop, utan bindningstid. Betalar typ en hundring i månaden, när han inte hinner med sitt fotande pausar han abonnemanget. Kolla upp om det kan vara ett alternativ och redigera järnet under den månaden 😬
 
Jag visste väl att det skulle finnas de som var bra på det här 😊. Ska försöka fixa det med originalfilen för bästa möjliga kvalité.
Ska hitta lite tid att sätta mig ner vid datorn, skaffa program och sätta mig in i det.
Skrev tråden från mobilen, därför jag bara skärmdumpade bilden..

//Hon som sällan använder systemkameran numer för hon "måste" bildredigera. 😇
 
Mannen kör månadsabonnemang på Photoshop, utan bindningstid. Betalar typ en hundring i månaden, när han inte hinner med sitt fotande pausar han abonnemanget. Kolla upp om det kan vara ett alternativ och redigera järnet under den månaden 😬
Smart ju, problemet är att med egen gård och två hästar så har jag svårt för att sitta så mycket stilla att jag redigerar järnet en kort period. Men jag älskar mitt liv. Skulle behöva lite fler timmar på mitt dygn bara. Utan att behöva mer sömn 😜.
Sitta stilla får jag göra på jobbet 😁.
 
Jag har ett gratisprogram som heter paint.net som man kan klippa ut/ta bort bakgrund. Enklast är att bara använda sudd-funktionen runt föremålet. Funkar toppen tycker jag!
 
Jag har ett gratisprogram som heter paint.net som man kan klippa ut/ta bort bakgrund. Enklast är att bara använda sudd-funktionen runt föremålet. Funkar toppen tycker jag!
Haha. Suddfunktion. Låter som jag kommer missa och göra suddmärken i hästen..
Men tack för tips.
 
Haha. Suddfunktion. Låter som jag kommer missa och göra suddmärken i hästen..
Men tack för tips.

Det går att förstora upp otroligt mkt. Jag brukar sudda små bitar i taget. Om man råkar ta för mkt då så trycker man bara på "ångra" och försöker igen.

Jag är inte alls bra på att redigera bilder eller måla i dator. Verkligen INTE!
Och tom jag kan ju lyckas. :laugh:
 
Det går att förstora upp otroligt mkt. Jag brukar sudda små bitar i taget. Om man råkar ta för mkt då så trycker man bara på "ångra" och försöker igen.

Jag är inte alls bra på att redigera bilder eller måla i dator. Verkligen INTE!
Och tom jag kan ju lyckas. :laugh:
Frågan är om jag har tålamod nog :).
Men snälla bukefalister :heart har fixat det på den bilden jag lade ut här, ska kolla om kvaliteten håller för att trycka med den, annars pillar jag väl med originalfilen själv nu när jag fått tips.
 
Visa bifogad fil 39646
Man kan ta bort bakgrund hjälpligt i t.ex PowerPoint om man vill göra det lite enklare för sig i ett annat program. Signaturen är dock lite pyssligare att få till i ett så trubbigt instrument :crazy:
Vad lustigt.. Svarade jag aldrig dig..
Tusen tack!
Du var bra på det där ser jag. Jag tänkte just att det är inte hela världen om signaturen inte är med, men vill gärna göra reklam för henne om den är kvar. 😊
 
Vad lustigt.. Svarade jag aldrig dig..
Tusen tack!
Du var bra på det där ser jag. Jag tänkte just att det är inte hela världen om signaturen inte är med, men vill gärna göra reklam för henne om den är kvar. 😊

Såklart, signaturen är ju en del av bilden! Det var rätt lätt att åstadkomma, trots både nyvunnen kunskap och i ett väldigt otippat program, så jag tror att de flesta kan fixa ett sånt resultat om man testar :)
 
Såklart, signaturen är ju en del av bilden! Det var rätt lätt att åstadkomma, trots både nyvunnen kunskap och i ett väldigt otippat program, så jag tror att de flesta kan fixa ett sånt resultat om man testar :)
Beror lite på hur pillig av sig man är också tror jag.
Jag testade på en kopia av originalfilen men blev osams med programmet 🙈
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 160
Senast: paradiset
·
Avel Vet ni några avkommor efter honom som blivit annorlunda färgade/teckningar? Araber, får dom vara isabeller? En avkomma jag känner...
2
Svar
35
· Visningar
5 012
Senast: bellaobert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp