Bilden som reklam för hästutrustning förmedlar

Visa bifogad fil 63839Den här bilden är en i den senaste kampanjen från ett stort svenskt företag. Modellen ser ut som en Barbie (högerhanden!). Tycker det är fascinerande att ett svenskt företag som drivs av kvinnor vill förmedla den här bilden i samband med sina produkter.
Man ser ju ofta andra stora aktörer i branschen som väljer att marknadsföra sina produkter på lite konstiga sätt. Ridbyxor på modeller i högklackat t.ex.
Hur tycker ni att ridsportprodukter ska marknadsföras? Jag förstår att man inte kan ha modeller som ser ut som jag gör i stallet, men jag hade gärna sett något närmare verkligheten.

Jag tycker att bilden är jättedålig faktiskt.

-Modellen ser väldigt orealistisk och plastig ut. Håret är ju direkt löjligt perfekt. Vem ser ut så i stallet??
-Modellen har ingen kontakt med hästen alls. Hon ser ut som om hon aldrig varit så nära en häst innan. Det ser stelt ut.
-Om hon nu ska rida (eftersom hästen är sadlad och redo) så borde hon väl ha hjälm på sig? Nä, bilden ser otroligt fejkad ut. Sånt lockar mig inte alls!
 
Tycker att det mer handlar om hur de valt att framställa henne. Jättesöt tjej men de har valt en bild med ett väldigt stelt intryck.

Men det är ju bara en bild av mängder tagna. Samma tjej figurerar ju på andra bilder företaget har tagit, där hon inte ser lika stel ut.

Företagen säljer ju i grund och botten en fantasi, och lyckas rätt bra med det också får man tillägga med tanke på att var å varannan kotte på Instagram paketerar in sina kusar i deras grejer.
 
En reklamfavorit är från när Gucci skulle lansera sin ridsportkollektion... :laugh:
Gucci.jpg
 
Men det är ju bara en bild av mängder tagna. Samma tjej figurerar ju på andra bilder företaget har tagit, där hon inte ser lika stel ut.

Företagen säljer ju i grund och botten en fantasi, och lyckas rätt bra med det också får man tillägga med tanke på att var å varannan kotte på Instagram paketerar in sina kusar i deras grejer.
Ja reklamen säljer. Men det betyder ju inte att man inte kan diskutera vilken bild den visar av vår sport.
 
Hmmmm .. En sak jag har gillar med det här företaget är att de åtminstone tidigare har använt ryttare i sina annonser. Jag känner en av dessa ryttare och har tyckt att det är så sunt med en bra förebild i annonserna. Hon är en vältränad och normalviktig tjej som ser väldigt bra ut men på ett personligt sätt, som är en jätteduktig ryttare, tar väl om hand sina hästar och är trevlig och kämpar hårt. En sån tjej som är en bra förebild för andra unga ryttare.
Nu kan ju den här tjejen också vara just en sådan tjej ... men bilden gör ju att man undrar om det inte är en fotomodell.
Synd om företaget har bytt ide’ här .

Jag gillar det här företagets produkter - men en sak är säker: en bild på mej med min skitiga häst hade inte sålt några prylar!😂
 
Problemet är väl att Börjes var normen för reklam för hästgrejor fram till 5-10 år sedan, så i vår niche är kanske barbie-bilden normbrytande, vilket gör den extra intressant att diskutera.

Nog har vi haft "modereklam" i hästvärlden längre tid än så?
Jag minns när hästbloggare var modeller i högklackat för att göra reklam för ridbyxor, det var väl 5 år sen kanske?
Kan ju också vara så att Börjes säljer mer på priset än på reklamen. Bilderna ska bara visa hur varan ser ut, inte sälja den om du förstår hur jag menar.
Och det är lokala förmågor som modellar varorna. :)

Absolut, det är ju inget "premium" varumärke direkt.
 
Förutom posen och att hon inte ser ut att ha någon kontakt alls med hästen så reagerar jag mest på att man fortfarande använder sig av modeller med ett visst utseende och att det ser så softat och retuscherat ut. Påminner om gamla japanska träsnitt i livfullhet (har modellen inga drag, rynkor eller skuggor så får jag be henne om ursäkt). Tycker att valet av modell i det här sammanhanget är extra sorgligt med tanke på målgruppen (unga tjejer, men det gäller väl i o f det mesta) och anknytningen till sport. Dessutom ger det inte så bra uppfattning om hur plaggen sitter om de visas på modeller som inte överensstämmer med flertalet kunder (i det här fallet dock lite intressant att byxorna inte sitter så bra på henne). Bilder i reklam för andra idrottskläder brukar väl vara lite mer naturtrogna - utan att för den skull sälja sämre?

Ger ungefär samma intresse att handla som de klädföretag som säljer kläder av modeller och i prisklass som passar affärskvinnor med androgyna modeller som ser ut att be om ursäkt både för sin egen existens och klädernas. Jag hade velat se en stolthet och utstrålning från modellerna som liknar det intryck som kunderna vill ge. (Men har som sagt sett att den trenden är på väg att minska).
Fast softade linjer i ansiktet tycker jag nog inte är något problem. Det beror helt och hållet på i vilken riktning man vill gå. Antingen går man all in (no joke intended) med Clarity-reglaget (har ingen aning om vad det heter på svenska) som man gjort på omslaget på Peders bok från 2018 eller den här bilden på den "sista hästmannen"

13-1-2436638.jpg


På så vis får man ut mängder av detaljer och kan bli rätt bra i svart och vitt men knappast smickrande för den som får minsta lilla kråkspark multiplicerad till förbannelse på bilden. Det kan se cool ut på en väderbiten man men själv skulle jag aldrig få för mig att använda den här typen av redigering på ett porträtt av en kvinna!

Där är alternativet är att dra ner lite på Clarity för att få ett mer soft intryck och slätare ansikte. Något som ger en soft look och som funkar bra på kvinnoporträtt och reklambilder av den här sorten.

Att modellen ser uttryckslös ut har väldigt lite att göra med redigering utan ligger snarare i bristande kunskap eller självkritik hos fotografen/bildredaktören som valt ut och redigerat bilderna. Poserandet i sig kan självklart ligga hos modellen som inte vet hur han eller hon ska använda sin kropp och ansikte. Men om fotografen saknar bildöga och eller kunskap om objektet han eller hon fotar så blir det rätt enkelt lätt galet.
 
Jag tycker inte heller att modellen ser ut att höra ihop med hästen. Det ser mer ut som "här är jag ute och går i mina ridbyxor, men oj, där kommer en häst springande utan ryttare, bäst jag fångar den, var kom den ifrån (därav blicken som stirrar ut i fjärran)?" Hon liksom råkade bara hamna på samma bild som hästen.

Det är klart att smutsiga bilder inte säljer, men samtidigt blir det orealistiskt. Samma känsla skulle man få om någon stod och mekade med en bil utan en enda smutsfläck eller utför trädgårdsarbete i skinande nystrukna kläder. Det ser konstlat ut.
 
Fast softade linjer i ansiktet tycker jag nog inte är något problem. Det beror helt och hållet på i vilken riktning man vill gå. Antingen går man all in (no joke intended) med Clarity-reglaget (har ingen aning om vad det heter på svenska) som man gjort på omslaget på Peders bok från 2018 eller den här bilden på den "sista hästmannen"

13-1-2436638.jpg


På så vis får man ut mängder av detaljer och kan bli rätt bra i svart och vitt men knappast smickrande för den som får minsta lilla kråkspark multiplicerad till förbannelse på bilden. Det kan se cool ut på en väderbiten man men själv skulle jag aldrig få för mig att använda den här typen av redigering på ett porträtt av en kvinna!

Där är alternativet är att dra ner lite på Clarity för att få ett mer soft intryck och slätare ansikte. Något som ger en soft look och som funkar bra på kvinnoporträtt och reklambilder av den här sorten.

Att modellen ser uttryckslös ut har väldigt lite att göra med redigering utan ligger snarare i bristande kunskap eller självkritik hos fotografen/bildredaktören som valt ut och redigerat bilderna. Poserandet i sig kan självklart ligga hos modellen som inte vet hur han eller hon ska använda sin kropp och ansikte. Men om fotografen saknar bildöga och eller kunskap om objektet han eller hon fotar så blir det rätt enkelt lätt galet.
Fast näe, man vill ju ha kvar strukturen och detaljer för att bevara ett naturligt intryck. Att bara jämna till allting är att göra det ruskigt lätt för sig. Man bör redigera modeller så dom inte tar fokus från produkten som säljs, man redigerar hudtonen och tar bort distraherande märken men karaktären och det naturliga dragen bör ju fortfarande modellen ha. Inklusive ev smårynkor osv. Naturliga drag är aldrig mindre smickrande.

Jag gissar att dom inte vill lägga så mycket pengar på en duktig person när det gäller redigering osv utan vill ha det snabbt och lätt och då blir det som på den bilden, en slät docka där modellens karaktär och personliga drag är bortsuddade.
 
Jag har också reagerat på det plastiga och uttryckslösa i deras reklam.
Nu är förmodligen en majoritet kvinnor som köper dessa produkter, så även det faktum har fått mig att höja på ögonbrynen litegrann.

Sex säljer, sägs det, men sexiga poser och vinklar på kvinnor för andra kvinnor?
 
Fast softade linjer i ansiktet tycker jag nog inte är något problem. Det beror helt och hållet på i vilken riktning man vill gå. Antingen går man all in (no joke intended) med Clarity-reglaget (har ingen aning om vad det heter på svenska) som man gjort på omslaget på Peders bok från 2018 eller den här bilden på den "sista hästmannen"

13-1-2436638.jpg


På så vis får man ut mängder av detaljer och kan bli rätt bra i svart och vitt men knappast smickrande för den som får minsta lilla kråkspark multiplicerad till förbannelse på bilden. Det kan se cool ut på en väderbiten man men själv skulle jag aldrig få för mig att använda den här typen av redigering på ett porträtt av en kvinna!

Där är alternativet är att dra ner lite på Clarity för att få ett mer soft intryck och slätare ansikte. Något som ger en soft look och som funkar bra på kvinnoporträtt och reklambilder av den här sorten.

Att modellen ser uttryckslös ut har väldigt lite att göra med redigering utan ligger snarare i bristande kunskap eller självkritik hos fotografen/bildredaktören som valt ut och redigerat bilderna. Poserandet i sig kan självklart ligga hos modellen som inte vet hur han eller hon ska använda sin kropp och ansikte. Men om fotografen saknar bildöga och eller kunskap om objektet han eller hon fotar så blir det rätt enkelt lätt galet.
Finns mellanting. Jag tycker inte att felet ligger hos modellen
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp