Bilder på atletiska, vältränade och slimmande hundar

Inte välmusklad kanske (vi jobbar på det efter 1års "vila") men slimmad och atletisk är man.
DSC_0286.JPG
 
Sonic fyllde 6 månader igår, så han är ju långt ifrån klar i sin kropp. Men för att vara en valp i värsta "fulväxåldern" så tycker jag han ser både stark och slank ut ;)

Hans bröder är alldeles för lurviga för att det ska synas nått på bild:cautious:

28167688_10155522353313666_5998850350615200546_n.jpg

28279252_10155522372928666_7749329956239821321_n.jpg
 
Alltså ebrah ser ju jättefin ut. Inte alls nära av att vara för smal. Många raceande saluki är MYCKET smalare än så.

Jag har inte sagt att hon är för smal? Att hon är smal är det ju ingen tvekan om, var gränsen sedan går är nog mest ett personligt tyckande. Att hon inte har särskilt mycket reserver att ta till vid en typ magsjuka tycker i alla fall jag syns tydligt.
Om många racaeande salukis är mycket smalare än henne skulle jag nog tycka att det är för smalt dock. Har du några bildexempel?
 
@Red_Chili Är du inte orolig över att de faller ur helt vid t ex magsjuka, Ebrah har ju inte mycket reserv att ta till i ett sånt läge?
Nä, det är jag inte, främst eftersom jag hittills aldrig haft en magsjuk hund. Att hålla dem så att de "har lite att ta av" har aldrig funnits i tanken hos mig, mina brukar tvärt om ha lätt att gå upp i vikt lite för mycket :p Sedan håller jag helt med dig, blir hon smalare så blir det för smalt. Jag skulle börja misstänka att det kunde bli svårt för henne att bygga muskler, svårt att återhämta sig optimalt osv.

Visst ser jag många salukis som är smalare än mina (precis som em-pirre är inne på), men så länge mina hundar är snabbare, återhämtar sig bättre och vinner över dem på LC-fälten tänker jag inte direkt ändra något :angel:
 
Jag har inte sagt att hon är för smal? Att hon är smal är det ju ingen tvekan om, var gränsen sedan går är nog mest ett personligt tyckande. Att hon inte har särskilt mycket reserver att ta till vid en typ magsjuka tycker i alla fall jag syns tydligt.
Om många racaeande salukis är mycket smalare än henne skulle jag nog tycka att det är för smalt dock. Har du några bildexempel?
Men skulle hon vara tjockare skulle hon inte vara slimmad utan i salukimått mätt småtjock.

Och jag kommer inte lägga upp bilder. Men mina bekanta som har tävlande salukis håller sina väldigt slimmade. @Red_Chili vet vilken uppfödare jag pratar om eftersom hon följde en valpkull av dem via dem.
 
Nä, det är jag inte, främst eftersom jag hittills aldrig haft en magsjuk hund. Att hålla dem så att de "har lite att ta av" har aldrig funnits i tanken hos mig, mina brukar tvärt om ha lätt att gå upp i vikt lite för mycket :p Sedan håller jag helt med dig, blir hon smalare så blir det för smalt. Jag skulle börja misstänka att det kunde bli svårt för henne att bygga muskler, svårt att återhämta sig optimalt osv.

Visst ser jag många salukis som är smalare än mina (precis som em-pirre är inne på), men så länge mina hundar är snabbare, återhämtar sig bättre och vinner över dem på LC-fälten tänker jag inte direkt ändra något :angel:

Nä, jag menar inte lite att ta av på det viset, mer att de har ett litet lager över revbenen liksom men ändå att revbenen är synliga och känns tydligt :)

Jag tycker som sagt inte att hon är för tunn, men vi verkar tänka lika :up:
 
Men skulle hon vara tjockare skulle hon inte vara slimmad utan i salukimått mätt småtjock.

Och jag kommer inte lägga upp bilder. Men mina bekanta som har tävlande salukis håller sina väldigt slimmade. @Red_Chili vet vilken uppfödare jag pratar om eftersom hon följde en valpkull av dem via dem.

Då tycker jag nog att det i så fall är en lite skev bild av vad småtjock är :crazy:
Men är det måttet man går efter förstår jag att den där utmagrade Sloughin som vunnit någon rysk utställning faktiskt kunde vinna utan att folk protesterat tidigare.
 
Då tycker jag nog att det i så fall är en lite skev bild av vad småtjock är :crazy:
Men är det måttet man går efter förstår jag att den där utmagrade Sloughin som vunnit någon rysk utställning faktiskt kunde vinna utan att folk protesterat tidigare.
Den hunden var ju solklart för smal.

Saluki ska vara slank och revben och höftben ska sticka ut. De ska inte ha något fettlager över revbenen och jag tror absolut inte att @Red_Chili behöver vara orolig för att hennes hundar ska bli utmärglade även om de får en värre magsjuka.
 
Nä, jag menar inte lite att ta av på det viset, mer att de har ett litet lager över revbenen liksom men ändå att revbenen är synliga och känns tydligt :)

Jag tycker som sagt inte att hon är för tunn, men vi verkar tänka lika :up:
Grejen är att de sällan lägger på sig något på revbenen. Först lägger de på sig runt midjan, blir tjockare och tjockare där och sedan kommer det fett på revbenen.

Men, med det sagt. Här är en till dagsfärsk bild. Den tog jag för några sekunder sedan just för den här tråden:
29133512_1017591265055920_1312002184103067648_n.jpg


Med andra ord, det kan se väldigt(!) olika ut beroende på hur hon står, beroende på hur ljuset ligger osv. Eftersom hon har en så "extrem" bröstkorg (jämfört med vanliga hundar) så kan hon växla mellan att se nästan för smal ut och nästan åt det rundare hållet bara beroende på om hona andas in eller andas ut :p
 
Den hunden var ju solklart för smal.

Saluki ska vara slank och revben och höftben ska sticka ut. De ska inte ha något fettlager över revbenen och jag tror absolut inte att @Red_Chili behöver vara orolig för att hennes hundar ska bli utmärglade även om de får en värre magsjuka.

Ja, den var ju helt utmärglad.
Men om man anser att @Red_Chili s hundar skulle vara småtjocka om de gick upp lite i vikt, så förstår jag som sagt ändå att den där stackars hunden kunde bli så otroligt smal utan att någon verkar ha reagerat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp