Bilder på hemsida

M

MaLu

Hur gör ni för att få det snyggt med bilder på hemsidan?

Jag är inte bra på det här med bildbehandlingsprogram och så och när jag lägger upp bilder på hemsidan så blir de så stoora.

Har använt ett program, JAlbum? för att fixa till hemsidan men jag tycker inte att det blir riktigt snyggt..

tips?

malu
 
Sv: Bilder på hemsida

Vad är problemet?
Vill du fixa ett snyggt fotoalbum? Eller vill du förminska en bild? Eller vill du konvertera den till ett mindre filformat?

Själv har jag inget fotoalbum, men jag sparar mina foton till .jpg, som är ett hyffsat litet format. För att göra det krävs någon form av bildhandlingsprogram. Med bildhandlinsprogram kan man också ändra storleken på en bild.
 
Sv: Bilder på hemsida

Jag undrar hur ni andra gör för att få det snyggt med bilder på hemsidan ;)

.jpg är mina bilder från början...

Hur gör man ett snyggt album då? :) Du kan se hur det ser ut nu på hemsidan.

malu
 
Sv: Bilder på hemsida

Ser bra ut, men jag skulle välja att bara ha tre bilder i bredd, så man slipper skrolla i sidled
 
Sv: Bilder på hemsida

har också tänkt på det.. ska försöka ändra..
 
Sv: Bilder på hemsida

Att förminska och komprimera bilderna är a och o när man ska ha dem till en hemsida. Har man alltför stora bilder så blir dels sidan väldigt tungladdad för besökare, och så ser bilden oftast inte speciellt snygg ut om den visas i ett mindre format än vad den egentligen är. Den blir ofta "pixlig" och hackig.

Att förminska en bild är inte svårt, bara man har ett program. Själv använder jag Photoshop eller Paint Shop Pro.
 
Sv: Bilder på hemsida

Jag har ingen större erfarenhet av fotoalbum, men jag tycker att det är bra som det är uppbyggt nu där det är miniatyrbilder som man kan klicka på om man vill se bilden i full storlek. Bra också att man med pilarna kan se nästa bild i stort format så att man slipper trycka en massa för att gå igenom hela albumet liksom.

Fast det vore snyggare om bakgrunden hade samma färg som övriga hemsidan och om sidledsscrollet togs bort.
 
Sv: Bilder på hemsida

Bakgrunden vet jag inte om jag kan ändra i det programet, det var bara olika mallar man kunde använda har jag för mig. Jag måste installera programmet igen för att kunna göra ändringarna. Jag har nog råkat ta bort det av misstag..

När man klickar på bilderna nu så blir de ju så stora att de inte får plats i ramen. Hur kan man göra för att fixa det?

malu
 
Sv: Bilder på hemsida

Bakgrunden kan du faktiskt ändra utan programmet om du vill. Öppna filen styles.css som ligger i mappen "res" i album-mappen. Öppna den förslagsvid i anteckningar. Där ändrar du #ccccff vid

body {
font-family: Tahoma, Verdana, Arial, sans-serif;
font-size: 13px;
background-color: #ccccff;
color: #000000;
}

till den färg du vill ha istället.

Lösningen på ditt andra problem kan bara lösas på två sätt: antingen förminskar du bilderna eller också förstorar du ramen. Har du ett bildbehandlingsprogram borde det vara lätt att minsta storleken på bilderna så att de får plats i ramen.
 
Sv: Bilder på hemsida

tack :bow:

Nu ska vi se om jag kan få till det...
 

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
357
Senast: tott
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Myrten
·
Trädgård & Växter Är det någon som vet hur man kan göra rent och snygga till en gård med plattor som blivit vildvuxen? Har fått tips om högtryckstvätt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 124
Senast: Krålus
·
IT & mobiler Sambon ska ta över ansvaret för sociala medier i klubben där han är medlem. Vilken app är bäst för att göra snygga bilder, tänker för...
Svar
14
· Visningar
654
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp