Bukefalos 28 år!

Bildfil låst? Akut fråga...

C

cissiny

Pratade med en av mina fotokunder, som fått bilder i original på CD-skiva. Hon hade försökt byta namn på en bild, i Photoshop, och då fick hon svaret att bildfilen var låst? :confused:

Det låter helkonstigt - inte minst eftersom de här bilderna lagts in direkt på CD till henne på plats, tror inte att jag en öppnade dem i mitt eget Photoshop utan brände direkt...

Jag brukar ju göra så, bränna en cd, och har aldrig haft problem själv?

Har flera kunder som beställt bilder på CD (har skickat ut många också) så det är en smula akut...

Nån som har nån idé om vad som har hänt? :confused:

Jag använder Nero för att bränna CD, gör alltid så att skivan inte är "rewritable", stänger den alltså.

Stort tack på förhand för synpunkter! :)

Mvh Cissi
 
Sv: Bildfil låst? Akut fråga...

Det har blivit skrivskydd på bilderna.
Men det skall ändå gå att öppna dom o spara om dom i PS.
Det är inte så att användaren försöker spara bilder på den låsta skivan???
För det går ju inte...
 
Sv: Bildfil låst? Akut fråga...

Låter ju som att din kund försökt att döpa om den på cd skivan. Det går inte.
 
Sv: Bildfil låst? Akut fråga...

Hon får se till att spara dem i en fil på datorn och inte på CD-skivan som hon öppnat bilden ifrån!
 
Sv: Bildfil låst? Akut fråga...

Anette, Shady och Roslagen - tack för era inlägg!

Hon säger att hon försöker använda "spara som" och spara på hårddisken, men att det inte går... Jag sa att hon kanske skulle försöka kopiera över bildfilen till hårddisken och öppna därifrån, det är en jättemapp...

Hoppas att det löser sig, blev inte så lite orolig eftersom jag skickat (och fortfarande skickar) ut massor av CD-skivor...

Hur kollar jag upp så att bilderna inte blir skrivskyddade och/eller låsta?

Tack på förhand!

Mvh Cissi
 
Sv: Bildfil låst? Akut fråga...

Oavsett om filen är skrivskyddad eller inte när den läggs på skiva går det att ändra i Windows.

Flytta skrivskyddad fil från skiva till hårddisk, högerklicka, välj "Egenskaper" och se till så att rutan "Read-only" (heter något annat på svenska, lätt att hitta, det finns bara tre-fyra rutor) inte är ikryssad. Klart!
 
Sv: Bildfil låst? Akut fråga...

Tack!!! :)

Jag gjorde som så, bara för att kolla, att jag högerklickade på en av bilderna hon fick och valde egenskaper. Så här står det:

På allmänt: varken skrivskydd eller dold är ikryssad. Klickar jag på avancerad under allmänt så är båda de översta rutorna (arkivering och indexering) ikryssade, men inte de två nedre (komprimera och kryptera).

Ska jag kolla upp nåt annat? :)

Tack för hjälpen! :)

Mvh Cissi
 
Sv: Bildfil låst? Akut fråga...

Då är det som det ska vara och inget annat behöver kollas upp. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semestertips
  • Betyg idrott högstadiet
  • Växtnäring

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp