Bildstöld

stall w

Trådstartare
Jag har läst i några trådar på olika forum om personer som fått sina bilder stulna.
Det som är gemensamt i alla trådar är att många (inte alla) tar illa vid sig och skickar ett mail till bildtjuven som många gånger tar bort bilden. Flera utav dessa har på sin hemsida tydligt utskrivet att man inte får ta bilderna från sidan (om nu detta med copyright skulle ha undgått någon) och några har även skrivit ut att bildstölder polisanmäls/faktureras. Ändå är det mycket få som (enligt vad dom skriver i trådarna iaf) faktiskt polisanmäler/fakturerar.

Varför är det så?
Blir man smickrad för att någon tycker att bilden är så pass bra att dom stjäl den? Sätter man inte tillräckligt värde på sitt arbete (även om man har fotandet som hobby så är det ändå arbete nerlagt på en bild)? Eller är det den typiskt svenska egenskapen, att man inte vill sticka ut/ställa till med besvär/stå upp för sig själv, för sin rätt?

Någon hade fått ett antal bilder stulna av en 14-åring som hade bilderna på sin blogg, men tyckte inte att det kändes bra att fakturera ett barn. Jag kan någonstans förstå hur man resonerar, men samtidigt har ju barnet föräldrar? På vilket sätt gör man barnet en tjänst om man ser åt andra hållet när den gör fel? En ordentlig näsbränna är kanske vad som behövs? Kan man tillräckligt mycket data för att stjäla bilder så kan man säkerligen också läsa texten på samma sida att det är olagligt...? Oavsett ålder.

Jag har sett några som har skrivit på sin hemsida att stulna bilder fakrureras med 100% påslag vid upptäckt. Häromdagen hittade jag en sida där man fakturerade det femdubbla beloppet vid bildstöld. Egentligen tror jag att det är mer effektivt. Då blir det snabbt ganska mycket pengar om man skulle bli påkommen.:cool:

Vad har ni för åsikter om bildstölder?

Sv: Bildstöld

Man kan aldrig hindra någon från att ta bilder man gör tillgängliga på internet; alla försök är dömda att misslyckas. (Skrattretande varje gång man ser någon försöka genom att hindra högerklick och liknande.)

Lägg inte upp de högupplösta versionerna så undviks ekonomisk förlust för de som vill sälja sina bilder. Om någon sen snor de lågupplösta/högkomprimerade som endast duger för att visa i miniatyrversioner på datorn så är det enda som skadas fotografens stolthet. (Med vanliga reservationer för undantag där någon faktiskt använder de små bilderna på ett sätt som kan skada.)

Allt du ser på internet är ju ditt. Det skall man nog tänka på när man öppet lägger upp sina bilder. Märk dina bilder, och lägg upp de i minst svidande storlek.

Om någon tar mina bilder för att skriva ut dom o ha dom hemma = Smickrad. (hänt, fullt lagligt med)

Om någon använder mina bilder för att göra en uppsats och lämnar kvar mitt © märke och namn = Smickrad. (hänt flertal gånger, dock blivet förfrågad först)

Om någon kontaktar mig först för att låna mina bilder på deras sida och lämnar kvar mitt © märke och namn = Smickrad (det är ju faktiskt gratis reklam)

Men när jag hittar mina bilder ombeskärda på annans sida där det står på sidan att alla bilder är © av sidägaren, så blir jag ilsk. (hänt flertal gånger)

Jag lämnar inga hotelser på mina sidor, (tror inte de skyddas bättre för det, utan tvärtom) det står bara ett © längst ner på sidan, samt på alla bilder. Sen är det upp till besökarna att använda sitt sunda förnuft.

Om stölden är grov, dvs om bilden skulle användas i kommersiellt syfte, så polisanmäler jag. Men i övriga fall orkar jag inte bry mig.
Vill jag skydda mina bilder till 100%, så lägger jag helt enkelt inte upp dom på internet.

1263487500_resized.jpg

Såhär gör jag med mina bilder, och det funkar bra...

Hade tänkt fixa högerklicks-låset, men det verkar ju inte hjälpa så mycket, då tror jag nog att chansen är större att någon som vill ha bilden frågar mig om den ser ut som ovan...
Finns säkert sätt att använda även sådanahär bilder, men jag tycker ändå att detta skyddar tillräckligt mycket...

Jag skulle vilja påstå att det skyddar mkt ite faktiskt.

Jag är inte någon som redigerar och fuskar speciellt mycket eller ofta med bilder. Använder heller inte photoshop och ändå tog det mig bara runt 10 minuter att göra så här:

akl-bild-omgjord.jpg

Krympte den dock innan jag lade upp den..

Jaha... Då är väl jag sämre än vad du är på detta...;)

Men om man tar en sådan bild, och redigerar bort det på det sättet (hur lätt eller svårt det må vara) så anser jag att man är väl medveten om att man gör ngt som är fel. Sedan är det ju så att jag blir glad när någon gillar mina bilder... Och då är det ju lättare att förbise om någon skulle ta en bild utan att fråga, även om jag inte tycker att det är ok...

Finns det någon som har andra tips? Om man verkligen vill visa bilderna i normal kvalité?

Självklart vet de att de gör fel, men det vet de ju redan när de stjäl bilden och det stoppar dem inte :crazy:

Jag lägger inte alls upp bilder som jag inte vill att andra ska norpa och de jag lägger ut är sas fria att låna. Orginalen i orginalstorlek osv har ju jag kvar :)

Men! Att använda någons bild som inte är märkt kräver bra mycket mindre arbete än om de måste retuschera bilden först. Sedan tror jag att det är en hel del som inte har koll på vad som är lagligt (även om självklart att gratis är gott, och ego är det enda man ska satsa på).

Blacksmithfarm: finns inget sätt som gör dina bilder stöldsäkra, men vattenstämplar och logotyp eller liknande i bilden gör det svårare att stjäla utan att lägga ner större arbete på det.

Och vad gäller fakturering/polisanmälan: Det skulle jag göra om det sker i större skala, eller att personen vägrar att ta bort bilden/bilderna.

Att använda någons bild som inte är märkt kräver bra mycket mindre arbete än om de måste retuschera bilden först. Sedan tror jag att det är en hel del som inte har koll på vad som är lagligt (även om självklart att gratis är gott, och ego är det enda man ska satsa på).
Tack för ditt svar!:D
Blacksmithfarm: finns inget sätt som gör dina bilder stöldsäkra, men vattenstämplar och logotyp eller liknande i bilden gör det svårare att stjäla utan att lägga ner större arbete på det.
Då nöjer jag mig nog med det skyddet som vattenstämpeln ger, för om någon ändå tar min bild, så är personen väl medveten om vad h*n gör...

Ja, visst blir man trött på att vissa inte kan skilja på "ditt" och "mitt". *suck*

Egentligen tror jag inte att man kan skydda sig från att få sina bilder stulna om man lägger upp på nätet.

Man kan aldrig hindra någon från att ta bilder man gör tillgängliga på internet; alla försök är dömda att misslyckas. (Skrattretande varje gång man ser någon försöka genom att hindra högerklick och liknande.)

Lägg inte upp de högupplösta versionerna så undviks ekonomisk förlust för de som vill sälja sina bilder. Om någon sen snor de lågupplösta/högkomprimerade som endast duger för att visa i miniatyrversioner på datorn så är det enda som skadas fotografens stolthet. (Med vanliga reservationer för undantag där någon faktiskt använder de små bilderna på ett sätt som kan skada.)

Att hindra högerklick eller lägga en vattenstämpel på bilderna är ju ett sätt att försvåra för bildtjuven. Det är ju lite som att låsa bilen. det går ju inte att hindra någon från att stjäla bilen heller men om man låser den så blir det lite svårare.

Med tanke på din parantes-kommentar om högerklick så får man intrycket att du ofta högerklickar på hemsidor... inte för att stjäla bilder hoppas jag...:angel:

Med tanke på din parantes-kommentar om högerklick så får man intrycket att du ofta högerklickar på hemsidor... inte för att stjäla bilder hoppas jag...:angel:

Jag högerklickar hela tiden, och har någon stängt av högerklick stänger jag ner sidan och kommer inte tillbaka. Det är fruktansvärt irriterande.

Dock inte för att stjäla bilder (och skulle jag tvunget vilja ha en bild och högerklick var avstängt - som faktiskt har hänt, men det var JAG som fotat bilden och således hade jag all rätt att ta den - så skulle jag ta en skärmdump. Går till och med fortare än att spara bilden.), utan ibland för att kolla koden på sidan då jag pluggar webbutveckling, men oftast för att öppna en länk i en ny tabb.

Funkar inte det så skiter jag i det hela. Finns en del små webbshoppar och fotografer där jag velat beställa, men inte kunnat öppna deras länkar i nya tabbar för att på så sätt kunna titta på flera saker samtidigt. Där förlorade de mina pengar i alla fall...

Allt du ser på internet är ju ditt.
:eek: Ja, det är just den inställningen som ställer till problem. (Jag inser att du är ironisk).

Om någon använder mina bilder för att göra en uppsats och lämnar kvar mitt © märke och namn = Smickrad. (hänt flertal gånger, dock blivet förfrågad först)
Vad du vet... :grin:

Om någon kontaktar mig först för att låna mina bilder på deras sida och lämnar kvar mitt © märke och namn = Smickrad (det är ju faktiskt gratis reklam)
Beror ju lite på i vilket sammanhang. Används bilden till något som man inte stödjer eller vill bli förknippad med så kanske det inte känns så smickrande.

Men när jag hittar mina bilder ombeskärda på annans sida där det står på sidan att alla bilder är © av sidägaren, så blir jag ilsk. (hänt flertal gånger)
Med all rätt!!:mad:

Jag lämnar inga hotelser på mina sidor, (tror inte de skyddas bättre för det, utan tvärtom) det står bara ett © längst ner på sidan, samt på alla bilder. Sen är det upp till besökarna att använda sitt sunda förnuft.
Hotelser har jag aldrig sett. Finns det hemsidor med hotelser på ang bildstöld?

Om stölden är grov, dvs om bilden skulle användas i kommersiellt syfte, så polisanmäler jag. Men i övriga fall orkar jag inte bry mig.
Vill jag skydda mina bilder till 100%, så lägger jag helt enkelt inte upp dom på internet.

Om man som jag och tex Blacksmithfarm (såg att hon skrivit längre ner i tråden) säljer bilder så är internet ett viktigt verktyg för att nå kunderna. Att inte ha en hemsida är ödesdigert.
Personligen så tycker jag att det är störande med vattenstämpel så det använder jag inte speciellt ofta. Jag har en copyrights-text på varje sida på hemsidorna och copyright i bildfilerna. Utöver det så drar jag ner storlek och upplösning kraftigt innan jag lägger ut bilderna. Eftersom jag fotar i RAW så är det lätt att bevisa att bilden tillhör mig i och med att jag har råkopian.

Tillägg: Ser att jag glömde skriva att jag har förhindrat högerklick. Dock finns inga länkar på någon av hemsidorna så det finns egentligen ingen anldning att högerklicka (om man inte försöker stjäla bilderna förstås...).

Senast ändrad:

stall w skrev:
Att hindra högerklick eller lägga en vattenstämpel på bilderna är ju ett sätt att försvåra för bildtjuven. Det är ju lite som att låsa bilen. det går ju inte att hindra någon från att stjäla bilen heller men om man låser den så blir det lite svårare.
Fast det finns en rätt fundamental skillnad där som gör att din liknelse faller. Snarare som att köra en taxi och låsa bakluckan för att hindra folk att krypa in i bilen den vägen, men naturligtvis fortsätta släppa in passagerare och andra genom dörrarna. När man tittar på en bild på en hemsida är den redan nerladdad till datorn, annars hade man inte kunnat se den.

(Och ja, högerklickar ofta på hemsidor. Är smidigaste sättet för mig att gå bakåt och framåt utan att ta till tangentbordet.)

Det finns en tjänst på nätet där man kan söka efter sina bilder och på så sett se om dessa blivit stulna. Jag har hittat bilder på det viset. Bara att fakturera...

www.tineye.com

Det jag menade med liknelsen är att om man bryter sig in i bilen så kan det ju inte undgå tjuven att den gör något olagligt. Precis som det inte kan undgå tjuven att den gör något olagligt om den försöker stjäla en bild med stort © på eller en bild som är högeklicksskyddad.

Så, vilka är dina bästa tips?;)

Mitt bästa tips är faktiskt att låta det vara. Det finns ingen teknik som stoppar alla.

Däremot ser jag din poäng med att "vattenstämpla" bilderna, för det kräver marginellt mer jobb för bildtjuven och som du säger blir det väldigt uppenbart att det inte är okej att ta bilden. Det kan om inte annat kanske stoppa småtjejer (eller killar) från att använda bilden på internetstall eller liknande sajter. Dock skulle jag noga väga fördelarna mot nackdelarna där. Är det värt att försämra så pass mycket för de besökare du VILL ska se dina bilder, för att stoppa endast de allra okunnigaste datoranvändarna?

Jag såg dock någon sajt som hade lagt en 1px stor genomskinlig gif över alla bilder, så när man högerklickade och försökte spara bilden så fick man bara en liten konstig prick. Det stoppar inte heller någon som kan gå in i koden och hämta bildadressen, men ska man använda någon teknik alls så tyckte jag det var lite smart. Tog ett tag innan folk fattade vad som var fel. ;)

(Och ja, högerklickar ofta på hemsidor. Är smidigaste sättet för mig att gå bakåt och framåt utan att ta till tangentbordet.)

Ja, precis.

Själv använder jag "musgester" för att navigera, öppna/stänga tabbar etc och blir galen när man råkar ut för "antihögerklicksscript"

Ladda ner bilder får du göra och ha på din egen dator. Att lägga upp på annan plats på nätet, dvs publicera utan fotografens tillstånd är inte tillåtet.

Jag har flera gånger skickat fakturor (som blivit betalda), dock är det oftast minderåriga som lägger ut bilder och då kontaktar jag föräldrarna. Jag jagar inte bilder aktivt men i annonser blir jag ohyggligt irriterad när mina bilder dyker upp. Ska ponnyjäkeln säljas för 300.000 kr kan man väl pynta några kronor för en bra bild...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka