Billig torv?

PopcornPlayer

Trådstartare
Jag betalar 84.- ink moms hos lokala foderbutiken när jag köper balar styckvis. RS-torv.
Jag måste dock säga att jag tycker att deras priser vid stora mängder är väldigt dåliga.
108 balar kostar 73.- styck exkl moms. Kommer man upp i över 800 balar hamnar priset på 55.- styck exkl moms, alltså nästan 70.- inkl moms.

Vad finns det för alternativ?

Jag vet en granne som fått ner priset till ca 60.-/bal för ca 10 pall (torde vara inkl moms, då jag inte kan tänka mig att de har hästarna som näringsverksamhet). Kvaliten var väl dock sådär på torven, den är dessutom inplastad i helt genomskinlig plast som gärna sprack i "sömmarna" utan att ha rörts. De får spån från samma ställe, med en orange/svart logga om det kan vara en ledtråd?

Lanntmännens torv tycker jag inte heller är ngn höjdare, den är dessutom sjukt dyr. Ngn som vet vad priset ligger på vid större kvantiteter?

Container är väl helt klart billigast i inköp, men dyrare i arbetskraft att hantera.
 
Sv: Billig torv?

Det blir ju billigare om du vänder dig direkt till tillverkarna och köper av dom men de flesta är nog inte intresserade av att sälja om du inte hämtar själv eller köper full lastbil. I år är det dessutom torvbrist så räkna inte med att priserna sjunker.
 
Sv: Billig torv?

Fast TS verkar ju skrivit priserna från tillverkarna om man nu studerar RS hemsida. Åtminstone vid storköp av balar.
 
Sv: Billig torv?

Det är det jag försöker kolla upp. Köpa stora mängder till så billigt pris som möjligt.
Vad finns det för fler leverantörer av torv? RS, Lantmännen. Hasselnågonting, håller ungefär samma priser som RS.
YesBox (vilket var dom jag inte kom på vad dom hette i första inlägget) håller ju lägre priser vid storköp.

Jag får väl helt enkelt ringa runt lite i veckan
 
Sv: Billig torv?

Det finns en firma i Örebro-trakten, som heter Stockås. De säljer torv, till bra priser. Kolla där, finns på nätet.
 
Sv: Billig torv?

Det finns flera: Hasselfors garden, Holmebo Torv och Emmaljunga torvmull är de jag vet om här nere. Däremot vet jag inte om alla tillverkar stallströ. Sen finns det ju fler företag som bryter och bearbetar torv men vad alla heter vet jag inte. Om ett företag inte kan hjälpa till brukar man kunna få tips om vart man kan vända sig.
 
Sv: Billig torv?

Vi köper "den blå torven", dvs plasten är klarblå och varje bal innehåller 300 liter torv.
Vid köp av minst 6 pallar (108 balar) är priset 63 kr plus moms, alltså 78:75/bal. Lantmännen tar 100 kr/bal inklusive moms.
 
Sv: Billig torv?

Vi köper från Söftesmåla och betalar fritt hemkört 75:- balen inklusive moms.
Men då måste vi köpa 18 pallar och det blir en totalkostnad på över 24 000:-.
Så det blir ganska häftigt när det ska betalas.

A
 
Sv: Billig torv?

Vet inte var du bor, men om du bor i närheten av någon tillverkare så blir det billigare, men då får man oftast hämta själv.

Jag själv hämtar på Killeberg torv. och där betalar jag 60 kr/ bal.

//Sandra
 
Sv: Billig torv?

Ingen av dessa tillverkar stalltorv av vad jag har kunnat googla mig fram, förutom Hasselfors

Liten prislista, av vad jag hittils luskat fram

Lantmännen 75.-/balen

Hasselfors
16 pall 57.-/balen
45 pall 53.-/balen

Yesbox
8 pallar (a la 18 bal) 71.-/balen
16 pallar 63.-/balen


RS
6 pallar (a la 18 bal) 73.-/balen
9 pallar 66.-/balen
18 pallar 59.-/balen
45 pallar 55.-/balen

Stockås
1-10 pall (a la 15 bal) 60.-/balen
11-16 pall 56.-/balen
17+ 52.-/balen
(Räknad på vanlig torv, hur mkt skiljer sig kvaliten på sållad torv CK?)


"Blå torv"
6 pall 63.-/balen

Söftesmåla
18 pall - 60.-/balen

Stockås är alltså billigast hittils, såvida fraktkostnaderna inte skiljer sig ngt enormt. Att åka o hämta själv med släp o bil kan jag inte tänka mig lönar sig i slutändan. Det blir nog mer i soppapengar att åka fram och tillbaka, än vad det blir i fraktkostnad, såvida man inte bor nästgårds. Hasselfors kan jag få fraktfritt hit. Ngn som använt deras torv o kan tala om kvaliten?
 
Senast ändrad:
Sv: Billig torv?

Stalltorv ? Stockås har något som heter sållad torv och det slår ju allt. Mycket fin torv till hästar. Det finaste du faktiskt kan få i torvväg. Inte det där skiten man tvingas köpa hos lantmännen. Exakt vad menar du när du säger stalltorv ?
 
Sv: Billig torv?

Jag har hajat att Stockås sållade torv är bra, men jag vet inte alls hur den ser ut och känns, och hur den är jämfört med deras vanliga.
Jämför man tex Lantmännens och RS torv, så är det ju en helt annan kvalité på RS. Lantmännens är btw den sämsta torv jag någonsin använt.
 
Sv: Billig torv?

Den sållade torven är som den heter, alltså sållad. Väldigt fluffig när man öppnat balen, och stor kvalitetskillnad mot vanlig torv, där det kan finnas med diverse små rötter och sånt.

Jag tror inte hästen bryr sig ett dugg, men den sållade ger lyxigare känsla. ;)
 
Sv: Billig torv?

*KL*

när jag köper torv så hämtar jag oftast i vanlig släpvagn, eller i stor traktorvagn, i traktorvagnen går de i cirka 15 kubik, betalar mellan 100-500 kr per gång. pissbilligt och fem minuters bilväg.
 
Sv: Billig torv?

:) Jag köpte stora runda vita balar med torv som kom söderifrån ( stora som största hösilagebalarna) , tror jag bet 350kr st för dessa,
Nu har jag kontakt och får hämta hur mycket löstorv jag vill, Ska kanske ta mig i kragen och hämta till sommaren
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp