Billiga sadlar funkar dom?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _xist_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 373
X

_xist_

Satt och blädrade igenom hööks o börjes katalogerna och kikade lite gran på dom där billigare sadlarna som man kan köpa för 1000- 5000kr. Är de nått bra? Funkiar dom lixom? Hur länge kan man använda en sån sadel? Håller dom i ett par år?

Nån som provat?

Sv: Billiga sadlar funkar dom?

Min första sadel köpte jag för 3500kr. Samma sadel kostar runt 6-7000 idag. Jag fick höra att det var en skräpsadel som inte skulle hålla.
Nu har jag haft den till en drös olika hästar, bytt kopparjärnet många gånger (breddat och minskat bomvidden), den lever ännu trots att det är en lågbudget sadel enl endel:smirk: märket är Hubertus Flexline. Inköpt 1992.:love:

Hur länge en sadel håller beror ju också på hur den sköts.
Med detta vill jag inte påstå att alla billiga sadlar är bra men det betyder heller inte att de är urusla. Kläm och känn:idea:

Du får mkt mer sadel för pengarna om du köper en begagnad märkessadel som exempelvis Stubben,Passier,Kieffer mm.
Ändrar sig hästen i form eller du byter häst kan du nästan få pengarna tillbaka på dessa sadlar!
Är mkt skeptisk till alla dessa lågprissadlar.Är ofta väldigt skiftande i kvalite i både läder,stoppning och bom.
Skulle själv inte köpa någon sådan sadel,då jag sett flera varnande exempel.

Nope skulle aldrig kasta pengarna i sjön och köpa en stubben. Stenhårda och svåra att sälja vidare:mad: jag är lite skepsiskt mot att köpa begagnat från privat person. Många gånger får man inte med garanti på bommen el läderarbetet och då är det inte värt att lägga ner så pass mkt pengar som det rör sig om att köpa begagnade märkesvaror. Ok att köpa dem från en sadeluprövare för de brukar ha gått igenom sadlarna först.

Säger det en gång till, titta och kläm. Ibland kan man hitta fynd. Skulle dock aldrig köpa osett från en katalog.
H**ks har en billig sadel som är jätteskön att rida i och låg väldigt bra på den hästen som hade den. Den passar dock inte mina hästar.

Har man som jag 12 hästar så går man inte och köper en dyr jaguar till alla utan i första hand ska den passa hästen och sen även plånboken. Nu har jag mest bara Hubertus sadlar men de går ju under kategorin lågbudget sadlar de med:smirk:

Tja om man tänker på de sadlarna i Hööks så tycker jag väl att Griffin som kostar nästan 4000 kr är rätt okej sadlar, däremot gillar jag inte resterande av deras.

min kompis köpte nyligen en horse-sawe sadel i syntet "dressyr" för 1800 ( begagnad ) !;) den sitter perfekt på hennes danska halvblod , hon är jätte nöjd och jätte skön säte har sadeln oxå , den passsade på hästen & förhennes plånbok *tummen upp*
så syntet sadlar är mkt bra oxå!:angel: :D

Håller med om att köp hellre en begagnad märkessadel. Köpte själv en 1.000kr sadel från börjes för runt 15 år sedan. Visst den är fortfarande fräsch men har legat undanstoppad de senaste typ 13åren. Sedan jag började rida där jag är nu så har jag insett hur mkt en riktigt bra sadel gör. Min favoritsadel går på runt 20.000kr och skulle numera hellre rida barbacka än med en dålig sadel

Senast ändrad av en moderator:

Hur länge man kan använda en lågprissadel? Tja, tills hästen får ont i ryggen, kanske...

Allvarligt talat, det finns BRA billiga sadlar men då är det syntetsadlar som Griffin och Wintec jag avser.

Köp antingen en bra syntetsadel, eller en begagnad märkessadel. Förutom att din häst mår bättre av det är det så att din sadel kommer att ha ett bra "tredjehandsvärde" om du säljer den vidare.

Immer

*meddelande raderad*

Senast ändrad av en moderator:

Immer skrev:
Hur länge man kan använda en lågprissadel? Tja, tills hästen får ont i ryggen, kanske...

Allvarligt talat, det finns BRA billiga sadlar men då är det syntetsadlar som Griffin och Wintec jag avser.

Köp antingen en bra syntetsadel, eller en begagnad märkessadel. Förutom att din häst mår bättre av det är det så att din sadel kommer att ha ett bra "tredjehandsvärde" om du säljer den vidare.

Immer

immer alldelles rätt , så sant så . mkt klyftig du är:angel: :)

Jag har bara köpt sadlar under 5000 kr.. Samtliga begagnade lädersadlar (i ett fall en ny wintec) och mina sadlar har minsann hållt. Mitt bästa köp är en flatback för skräppriset 1500 kr som säkert var värd mer, men jag prutade glatt ;) och har idag en skitbra sadel att hoppa och rida i, den passar båda hästarna. Inga fel på den, har inte ens behövt stoppa om den ännu!

Welsh skrev:
Nope skulle aldrig kasta pengarna i sjön och köpa en stubben.

:bow: :bow:
Precis, jag har aldrig gillat stubben, jag lovar att man inte hittar någon som passar en häst som har mindre manke och bredare rygg oavsett hur mycket man letar (been there, done that) hårda i sätet också :(

Hästen jag hade hemma förut på prov hade en gammal Griffin :love: :love: hur skön som helst att sitta i, den satt :love: på hästen och var alltigenom underbar.
Har även hört positiva reaktioner om Sigma (hööks nya) som jag dock aldrig provat själv, billig sadel som passar som en smäck och är skonsam och bra till en häst som har sadeltvång.
Jag vill ha en bomlös sadel jag, men skulle mycket väl kunna köpa en Sigma dressyrsadel.

Har tre billiga från börjes (paketsadlar för tusenlappen) och en från hööks. Dessa har legat på ponnyer och hantertas därefter.:smirk:
Små po0nnybarn tappar lätt en sadel, och ena ponnyn hade dille på att rulla sig om hon såg en vattenpöl. Skitsamma om någon satt på...

Dessa sadlar köptes in på 80- talet. En numera degraderad till leksadel och sitter på en stock som barnen leker med. En skavd på bakvalvet efter en rullning.

De har i övrigt varit hållbara och legat helt ok på de vi provat.

Ska man köpa en bilig sadel så köp en syntetsadel, typ griffin eller liknande eller satsa på en begagnad märkessadel. Billiga lädersadlar för 1000 - 4000 är nog bara att kasta pengarna i sjön, usel kvalité, fuskjobb och knappast gjorda för hästens bästa...

Jag tycker gott man kan köpa en sådan här sadel till som någon skrev ett barn med ponny. Eller t.ex. om man letar ordentlig sadel så kan man ha en sådan så länge. Man kanske har köpt en mager häst utan muskler som man vet måste ha en vidare vidd om ett par månader. Då kan man väl köpa en billigare så länge. (Givetvis att den billiga sadeln passar hästen!)

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 595
Senast: Shixle
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 323
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 924
Senast: QueenLilith
·
Relationer Älsklingen hade bokat julbord åt oss i god tid. Dagen innan hade en av hennes väninnor frågat om hon fick hänga på vilket jag inte hade...
Svar
10
· Visningar
920
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka