Billigaste foder att komplettera med..

B

**BORTTAGEN**

Hej!
Jag räknar och räknar på foderstater, försöker hitta något foder att kompletera till det jag ger. Behöver något som har Mycket SmRp. Funderar på Foderjäst,lusern,fibergi musli etc..vet inte vad något av detta kostar?!

Någon som vet vad en hink foderjäst kostar? Vad en säck fibergi Müsli kostar? eller vad krafts lusern kostar?

Försöker få tag i något som är billigt med andra ord, har flera hästar och räknade på att få lägga ut 400-500kr i månaden på varje häst på kraftfoder/hö..Blir ganska mycket pengar pga skitdåligt hö!!..

Jag vet hur mycket foderjäst och müsli man kan ge på 350/400kg häst. Men hur mycket Kraft luser hackad kan man ge?!
Någon som använder sig av dessa fodermedel?!

Tacksam för svar!
Häls. Gildra
 
Hippo Alfa 25 kg kostar ca 130 kr. 10 Mj /kg foder och 135 Smrp/kg foder. Innehåller bla lusern, havre, vete, korn, majs m.m.

Min pålle gillar det ialla fall! :)
 
Soja!
Beroende på hur mkt protein hästen behöver, så kan man komma upp till maxgivan av soja, och då får man komplettera med lucern eller liknande också.
 
Fibergi Müsli är HUTLÖST dyrt, men väldigt gott enligt min häst. Jag ger det mest som ersättning för mineraler. Dessutom har du en maxgiva på 100 g/100 kg häst har jag för mig. Är du intresserad så kan jag kolla upp det nogrannare, då vi har det fodret hemma.

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
hej
okej..soja är väll ganska dyrt?!..vill inte ge fibergi musli om det är dyrt tyvärr..
några andra förslag?

häls. Gildra
 
Soja är jättebilligt!! Har såklart slarvat bort min lapp med priser på en massa olika fodermedle, men tror det kostar 166 kr för 30 kg- och du ger ju kanske bara 3-400 g per dag.

Blligare proteinfodermedel kan du nog inte få..
 
Håller med ovanstående, soja är jättebilligt och räcker i evigheter...
En nackdel med soja är dock att d gärna sätter sig i huvet (som havre fast värre) min pålle blev asvild och superhet av sojan så nu får han lucern istället :o
 
Soja är jättebilligt men många hästar verkar inte "ta sig" på det - tyvärr. Jag har använt lucern istället, ger mycket lugnare häst + att jag föredrar att fodra med lucern (grovfoder) istället för soja som ju är ett kraftfoder.
 
tror jag betalade 130 kr för 30 kg sist, och man ger MAX 100 gram /100 kg häst/dag.
-> mkt billigt!
Man kan ju ge en del soja och en del lucern tex, om man inte vill fylla hela kvoten med soja.
 
Lucern fungerar kanon. Innehåller mycket protein samt kalk. Köper från Kvarnbyfoder i Staffanstorp. Vid köp av pall fri leverans, 2,44 per kilo plus moms. Billigare än Kraffts.
 
Hej!
Okej, soja verkade som ett bra alternativ också eftersom det var ganska billigt! Jag ger Fibergi och hö (med mycket dåliga värden!) så jag måste kompletera med något.
Tyvärr har jag hört massa dåligt om Soja att det kan ge proteinchockar och någon sjukdom som jag inte just nu kommer på vad den heter och att hästarna blir heta..
Har ganska heta hästar, men man kan ju prova iaf..tror inte jag behöver ge så mycket..

Lite frågor om Soja:
Vilka värden har sojan?! (mj,smbrp,ca,pa,mg)
Kan man köpa soja på Granngården? Vilket märke är det?
Om man inte kan det, vet någon vad det finns för foderaffärer i närheten av Göteborg som har Soja?
Hur gör ni när ni mäter upp gram? har bara ½ kg mått och ingen våg..hm.. :confused:
Varför är det så få som ger soja? Många väljer ju andra alternativ med mycket smbrp typ lusern,foderjäst m.m.?!

Var kan man köpa Alfa Müsli någonstanns?! Finns det på Granngården?!
Någon annan som använder det också?
Är det pelleterat foder med i müslin? Vill inte ge pelleterat..har en häst som slänger i sig maten typ!..

tacksam för svar!
Häls. Gildra
 
Var kan man köpa Alfa Müsli någonstanns?! Finns det på Granngården?!
Någon annan som använder det också?
Är det pelleterat foder med i müslin? Vill inte ge pelleterat..har en häst som slänger i sig

Är det Hippo Alfa du menar? Det är ingen musli utan tyvärr pelleterat. Men du borde ju kunna ge det som ett komplement tillsammans med ngt annat som passar kanske... Iallafall så kan man få tag på det på de flesta ställen där de säljer annat Hippo foder.

Lycka till med foderletandet! :)
 
Tack för alla svar.. :)
Men är det någon som har analys på sojamjöl som jag kan räkna på?!
Hur gör ni när ni räknar sojan på gram, omvandlar ni det till kilo eller har ni nåt annat tips?

Häls. Gildra
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 607
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 721
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 987
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 119
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp