billy allen bett mfl.

paradox

Trådstartare
är dom bra/ dåliga? varför?

någon som är mer tekninsk än jag får gärna lägga in en bild :o

Senast ändrad:
Sv: billy allen bett mfl.

Om jag har förstått det rätt så är "poängen" med ett billy allen att du har oberoende sidorörelse samtidigt som bettet inte kan gå upp i gommen på hästen :)

Jag har själv ett sånt tränsbett till min häst och jag är supernöjd med det!

jo, så har jag också fattat det, och det är ju jättebra

men finns det nån hake med dom, eftersom det inte verkar vara så många som använder dem, eller är folk bara konservativa här där jag bor??

7513.jpg

Vanligt bett bland westernfolk och ett bra nybörjarbett som många hästar trivs med.

Alla westernbutiker brukar ha dem. Jag kan tänka mig att de ligger kring 500:- om du ska ha ett "riktigt" BillyAllen. Finns självklart billigare kopior.

Jag rider med Billy Allen bett, och min häst föredrar helt klart de betten framför andra. Superbra! :bow:

Ja det stämmer kostar 195:- där såg jag nu! Men det stod inga storlekar där, finns de i 11,5 cm?

Storleken står i tum. Står det inget så brukar betten vara 5" dvs 12,7 cm. Men det finns Billy Allen i 4,5" dvs 11,43 cm hos Bonanza .

Jag menar, är detta Billy-allen bett med skänklar skarpare än ett pelham. Blir det mer hävstång hela tiden även om man bara använder tygeln i "bettringen".

Lite hävstång blir det även med tygeln i "bettringen" då ringarna som man fäster tränset i sitter ganska högt upp. Mycket hävstång blir det om du fäster tygeln i den lilla ringen längst ner på skänkeln, mer än på ett pelham då skänklarna på detta bett är längre.

Detta är ett westernbett som är konstruerat för att rida med lös kontakt med hästens mun så man ska vara försiktig om man använder det till engelsk ridning då det är ett skarpt bett.

Jag ska bara ha det vid uteritter eftersom pållen lyssnar alldeles för dåligt då. Det är ju en lydnadsfråga men det hjälper inte mycket just nu eftersom han måste få göra nåt annat än gå i ridhuset och det är nästintill omöjligt att hålla honom ute. Ond cirkel är bara förnamnet...

Han går avslappnat och med endast lätt kontakt på pessoa men eftersom jag inte gillar att det inte har nått stopp så kikar jag på andra bett. Har ett hack men tycker att det endast ger alternativet "broms".
Hade tänkt mig ett rakt pelham men så tyckte jag att det här verkade bra eftersom det inte kan vika sig och att sidorna är oberoende av varandra.

Men det blir kanske ett pelham ändå för enkelhetens skull.

Det bettet du visade bild på..... Funkar det som ett "vanligt" tränsbett? Alltså bra till böjjning? :)

SnigelEffekt skrev:
Det bettet du visade bild på..... Funkar det som ett "vanligt" tränsbett? Alltså bra till böjjning? :)

Det är väl klart, du böjer ju inte hästen enbart med bettet utan en kombination av alla hjälper. Böja hästen kan du ju göra med bettlösa alternativ med, om du kan rida dvs..

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
924
Senast: Bison
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka