Bilrädd/åksjuk?

R8n

Trådstartare
Var ju och hämtade en 15 veckors valp i söndags. På vägen hem så blev det en del skumpande så valpis började skrika och spydde sedan en rejäl hög med halvsmält mat.

Provade igår, alltså 4 dagar senare att ta en liten tur men valpis bara skriker trots att det sitter någon i baksätet och leker med rolig leksak.
För att det hela ändå skulle bli lyckat så satt vi kvar i bilen och pratade medans valpen lugnade ner sig och sedan fick hon sitta kvar i bilen med bagaeluckan öppen tills hon åter var lgn, fick godis och sedan ut.

Så till frågan, hur får man henne trygg med att åka bil nu efter den första upplevelsen med illamåendet?

Sv: Bilrädd/åksjuk?

Usch vilken trist start nu fick! Åksjuka är jättejobbigt :(

Jag skulle bara träna, träna och träna på att åka bil. Först bara hoppa in - få godis, leksak eller annat skoj - hoppa ut. Och sedan upprepa flera gånger om dagen. Sedan bara starta bilen om valpen tycker detta är läskigt, stänga av utan att ens köra, belöna, upprepa och så hålla på så tills du kan köra runt kvarteret osv.

Undvik att ge mat innan ni ska åka, speciellt nu i början - för en del valpar "växer" åksjuka bort, men ibland måste man ju köra - då är det inget att be för.
Fungerar inget annat finns åksjuketabletter på apoteket som är bra.

Vidare kan man ta in hundens bur om den åker i bagaget och göra burövningar för att vänja valpen vid buren och göra den till valpens trygga plats.

Sen finns det ju olika sätt att se på det hela, min uppfödare (till alla mina hundar) är väldigt tydlig med att h*n anser att valpen bör få åka i knäet de första gångerna för att den känner sig tryggare där. Men det är ju övervägning man själv får göra om man tycker detta är ok tills valpen känner sig trygg... :D

Lycka till och berätta hur det går!

Skulle föreslå att först vänja henne vid att bilen inte är något att vara rädd för, dvs att vara i den. Lek med henne i bilen, ge henne mat i bilen osv. Avdramatisera bilvistelsen och gör det till något positivt.

Sen kan ni börja åka små korta rundor. Vår border collie älskade att åka bil, eller snarare det som hände när man kom fram. Hon visste att när husse skickade in henne i bilen var det dags att åka till fåren, jippi! Ibland for hon in i bilen även om vi bara lastade ur saker. Hon visste att bilturen medförde något kul. Ni kan ju testa att göra något liknande med henne. Nu kanske det är svårt att göra "kul" saker med dem när de är 15 veckor så att de förknippar det så starkt med att åka någonstans.

Vår hund hatar att åka bil, inget hjälpte. När det var dags att åka, och han visste det, gick han undan och vägrade låta sig fångas. Han började dregla och "må illa" så fort han fattade att vi skulle åka och han kom i närheten av bilen. Dock märkte vi att om han får sitta i framsätet, så han ser ut genom vindrutan och kan hålla koll på allt, är det inga problem. Vi har åkt med honom i framsätet 2 ggr nu och han dreglar knappt alls längre. Tidigare hängde det som stora gardiner av saliv från hand mun, nu är han knappt fuktig om mustascherna.

Kan dock tillägga att vi jobbar på att få honom att acceptera bakluckan också, då han är en stor pudel måste han ha hela framsätet för sig själv och det går inte att ha honom i knäet som man kan med en liten hund. Ska man ut och åka med 3-4 passagerare går det inte att ha en hund som tar upp ett helt säte, då måste han klara att sitta i bakluckan, som för övrigt är stor nog för två stora hundar.

Men i dagsläget är vi glada att han ens kan vistas i bilen utan att börja dregla.

spontant skulle jag vilja ge något mot illamåendet (dvs åksjukepiller, eller DAP kanske kan funka? har dålig koll på det), och sedan åka korta rundor med roliga mål, så att bilåkandet blir trevligt, finns få saker som är jobbigare än en orolig hund som vankar fram och tillbaka i bagagen, låter, dreglar och mår allmänt dåligt... om du känner någon som har en hund som är helt trygg och avslappnad i bilen skulle jag låna denna individ och låta valpis få bilsällskap några gånger. jag hade sån otrolig tur att omplaceringstiken vi tog samtidigt som vår valp är stencool i bilen, och därigenom lärde valpen att bil är ok. de ligger i en hög på sätet och sover hela bilresan, oavsett hur lång den är, och tittar lite småsurt på oss när vi ska plocka ut dem för rastning "men jag sov ju så gott, sluta väcka mig" ungefär :)

jag hoppas att det ordnar sig för dig och lillvalpen! lycka till!

Billy var åksjuk som valp, vilket har gjort att vi har fått lägga ner VÄLDIGT mycket tid och energi på att vända bilåkning till något positivt. (Ärligt talat har vi inte kommit till positivt än, men vi är väldigt nära neutralitet.)
När han var ungefär ett halvår slutade han att kräkas i bilen, men han forstatte att vara orolig. (Vi snackar ångest, med gny och gråt och väldigt mycket änglsan.)

Han vill inte äta eller dricka eller leka när han är i bilen. Det har fungerat bättre att bara göra det så lugnt som möjligt. Vi använde DAP-spray, och då försvann mycket av ångesten. Han kunde komma till ro på ett annat sätt än tidigare.
Det fungerade också bättre av att åka tillsammand med en äldre, trygg hund som tycker om att åka bil. Han blev lite lugnare av det. (Ivan (valpen) är helt orädd och älskar att åka bil, han påverkas inte av Billys oro. Snarare är det Billy som blir påverkad av Ivans lugn - som tur är..!)

Billy vill ha utymme att både sitta och ligga, och han vill gärna kunna se ut. När han sitter upp åker han helst baklänges.

Eftersom han har varit såpass orolig i bilen har även buren blivit "farlig", så vi har fått jobba jättemycket med burträning och burlekar. Nu har vi nyligen köpt ny bil och ny bur. MiMburen är väldigt ljudlös (förut var han även rädd för gallerburens ljud), och den tycker han faktiskt väldigt mycket om. Bara det att han frivilligt hoppar in i bilen/buren nu känns helt otroligt.

Det har tagit oss ett år och fyra månader att komma så långt att han hellre följer med i bilen än stannar kvar på parkeringen. Lägg dessutom till ny bil (för 80 000 kr) och ny bur (4000 kr). Tålamod är din bästa vän ;)

Mina tips:
  • Var i bilen, ni behöver inte åka någonstans. Gå förbi och hoppa in i bilen flera gånger om dagen. Skapa lugn och trygghet, klappa, prata, mys. Om hunden somnar i bilen = win!
  • Motorvägen är bättre än stan. Jämn hastighet, inga svängar = bästa vägen. Inbromsningar, svängar, ojämn hastighet = åksjuk hund med ångest.
  • Ta hjälp av annan hund.
  • Det blir inte bättre om man blir arg, hur trött man än blir på det ihärdiga never-ending gnället.
  • Ta några långa bilturer, för oss var det stor skillnad på de gånger vi åkte så långt att han både somnade och vaknade i bilen. Han var mycket lugnare då.
  • Ingen mat i bilen. Möjligtvis något att gnaga på, eftersom det gör dem lugna. (Men räkna inte med att hunden kommer att gnaga även om det finns en hel hög med smarriga ben.)
  • DAP-spray. Jag sprayade i regel på filten och tog med den ut i bilen.
  • Om hunden "faller i trans" och bara gnyr och gråter och piper i princip i varje andetag, så vet den antagligen inte om att den låter över huvud taget. Du kan alltså inte säga till den att vara tyst, eftersom den inte vet att den låter.

Senast ändrad:

Det är viktigt att du inte gör någon affär av valpens oro, så att du förstärker känslan av att något läskigt hände. Tänk igenom din strategi - hur ska valpen åka bil? I bur? Baklucka? Baksäte? Där valpen ska vara skapar du en trygg plats med hemvanda dofter som hör ihop med lugn och ro - alltså typ valpens sovfilt eller eller liknande (om valpen ska vara i sin bur så se till att den är trygg där först). Inte skojiga leksaker - valpen ska förknippa bilen med att vara lugn och sova. Välj tidpunkt när valpen är lite trött. Lyft in valpen, sätt dig själv i baksätet med en bok och så sitter du där. Ignorera valpen. Förmodligen lugnar den sig ganska snart. Lägger sig ned och somnar. Vänta då en liten stund och sen går ni ut ur bilen. Gör fortfarande inte någon grej av det hela. Valpen är varken duktig eller oduktig, bilen är en sovplats och idag sover ni där, typ.

Upprepa. Många gånger. Så småningom när ni sitter där lugnt och läser i baksätet kliver någon in i framsätet, startar motorn och åker en liten sväng. Du höjer inte ett ögonbryn när detta sker utan sitter fortfarande och läser och ignorerar valpen om den vaknar och blir orolig. Förmodligen trampar den några varv och lägger sig ned igen.

Sen bygger du på detta steg för steg med att du själv sitter i framsätet när bilen står stilla. Du själv startar motorn och åker en runda.

Min svarte hade problem med åksjuka länge, han var en vuxen omplacering som varit med om mycket innan han kom till oss och problemet var ordentligt befäst. Men till och med hans problem gick att komma förbi till slut. Din lilla valp är fortfarande väldigt formbar och förhoppningsvis ska rädslan gå lätt och snabbt att övervinna om den inte beror på något annat än lite rädsla.

*KL*

Du har fått många bra tips. Har bara skumläst iof men kan tillägga en sak som fungerade fint för min unga dåre (som länge var väldigt åksjuk).
Jag gjorde dels ingen stor affär av att vi skulle åka, men så såg jag också till att vi bara skulle åka när vi skulle till något roligt. Vi åkte buss för att komma till någon rastgård där hon fick leka med hundkompisar, vi åkte bil för att komma till kapplöpningsbanan osv. Varje resa blev lugn, med så lite svängar osv som möjligt och alla slutade med något roligt. Idag klarar hon sig mycket bättre än tidigare :)

Det finns ett medel för hund mot åksjuka som innehåller ingefära. Ingefära kan du köpa själv i hälsokosten.
Sen kan du dra på ett d.a.p-halsband också för att dämpa stressen.
Plus alla andra bra tips du fått.

Prova DAP-halsband det finns hos vetrinären vet inte om det finns någon mer stans.. Men rekomenderar det väldigt starkt! :)

Min tik (nu ca.6mån) har också varit ruggigt åksjuk, spytt och spytt i bilen plus dreglat tills allt i kring henne varit genomvått... Detta trots (eller kanske för att...) jag började åka bil med henne redan som 8veckor, ofta (mycket kort ibörjan dock) bara för att hundarna i mitt liv inte fungerar utan att kunna vara mkt i bil.. Men med mycket träning och många fleeceplädar överallt (så kul är de inte att städa bilen..) så kan hon nu 6mån åka bil kortare sträckor (inte provat lång sträcka sista 2mån) om hon får sitta fram i bilen - hon behöver kunna se ut för att inte bli åksjuk - men för varje gång kan hon lägga sig ner och vila lite längre (i början var de 10sek som hon kunde ligga - sen behövde hon titta ut för o lugna magen)..

Så mitt tips är som dom andra skrivit kortare tränigspass. Dessutom hörde jag häromdagen att man kan sätta på nån gummigrej under bilen som tar emot i marken och gör så att iaf människor inte blir åksjuka. En bekant som har en son på 5år som alltid blir åksjuk i bil men med denna grej under så kan han åka i deras egna bil utan att bli åksjuk :) Jag har funderingar på att köpa en sån till min bil och prova om de funkar på hundar med plus att jag själv kanske slipper må dåligt i bilen ;)

//Petronella

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka