Biltemas flugtäcke

Sv: Biltemas flugtäcke

Ja de har lite underligt sortiment. Köpte tråd och då var den skarvad på ett ställe. Sämre kvalité än det vi köpte på gekås. Men deras ryktväska var gullig så den köpte jag också. Flugtäcket såg lite hipp som happ ut och efter denna tråd är jag glad att jag lät bli den.

Jag har köpt huvorna från bältena. Tyget är jättebra, verkar hålla bra och tätt för knott. Passformen undrar jag också över på täcket.
Huvans passform är annorlunda mot den vanliga. Den är skuren från nacken till mitten på ganascherna. Kardborren hamnar framför dem istället för mitt under dem. Verkade dumt först men verkar funka bra. Inget skav än! :) på en vecka...

När jag hade exemhäst var det rustas billiga flugtäcken för under 200kr som var allra bäst. Vi hade ett boett á 2000:- men det satt inte alls bra på min häst så det åkte ner i lådan och han gick med billighetstäckena istället.

Om täcket sitter bra så är priset oviktigt. Har aldrig varit med om att billigare täcken går sönder lättare. Ett täcke går i regel sönder pga att hästen fastnar eller blir biten av en annan häst, då går även dom dyra täckena sönder men dom är dyrare att köpa nya. ;)

Ang insekterna tycker jag att det är bra att smörja in under hästen (skap, mage, insida lår) där hunden är tunn med Fyra Ess Hästsalva. Den håller det mesta borta och läker sår och bett väldigt bra.

Har två exemtäcken från hööks och de sitter bra. Har ett flugtäcke därifrån med som är helt värdelöst.

Tintilar: Har rusta flugtäcken?! Viste inte ens att de hade utrustning till häst.

Har två exemtäcken från hööks och de sitter bra. Har ett flugtäcke därifrån med som är helt värdelöst.

Tintilar: Har rusta flugtäcken?! Viste inte ens att de hade utrustning till häst.

Rusta hade hästgrejor för några år sedan. Köpte ett par bra fleecetäcken med hals där. Tyckte att det var synd att de slutade med hästsaker...

har köpt ett sånt till min ena häst. passar bra. halsen kan kana ner lite ibland och bensnörena bak var lite tajta så bytte dom. annars funkar det super! haft det i ca 2 månader och inga skav. fortfarande helt. ett annat tips är ett jacson som jag har till min andra häst, inne på sin andra säsong nu och funkar kanon! otrolig passform. har sånt tyg som "bogskydd" runt bog och manke, ger mkt bra rörelsefrihet! betalade 150 kr för det.

Hade båda ponnies inne och badade dom igår, märkte sen när jag skulle släppa ut dom med täckena på att täckena satt väldigt konstigt, den feta skäcken hade fått smala skimmelns täcke och passformen var helt olika, bytte tillbaka som förut och täckena passade bättre. Så tydligen är det lite si och så med modellerna, kanske olika tillverkare, så kolla storlek/modell/osv i affären innan köp men så billiga som dom är kanske man inte kan vänta sig perfekt passform?

Jag köpte ett dyrt från Globus förra sommaren.
Har hela tiden tyckt det varit knepig passform på det, kort längs ryggen med magplattan i höjd med framknäna.
Igår kom jag ihåg att ta med mej ett måttband.
Jo jo, rygglängden är 118.5 cm !!!
Fast på lappen står det 125 cm, vilket är den storlek min häst har

:mad:

????

Fattar inte ?

Palle : vad har globus som är dyrt ?

Senast ändrad:

Kan tipsa om Granngårdens exemtäcke! sitter mycket bättre än Hööks och har mjukare "bensnören" så inga skav! och mjukare magdelsgjordar oxå som sitter bra!!:D

Från en som provat allt utom Boett!!!:p

Ang Biltemas flugtäcke kommer maggjorden bli omgjord så den inte hänger under hästens mage:)

Det är ju bra för maggjorden är nu helt galet för stor. Man är rädd att de ska fastna iden när de lyfter benen:nailbiting:

Vilket täcke är det från Hööks som är bra, eksemtäcke? skulle behöva köpa ett till vår lilla ponny som blev helt sönderbiten av insekter idag.

Jag såg nu att det fanns inte kvar i deras sortiment..:( Jag köpte mitt för flera år sedan och det håller än så är det som finns där nu lika bra så kan jag rekommendera det! Det är ett vanligt flugtäcke, och kliandet slutade helt med det och pållen står lugnt och betar.

Mvh Domino_s

Köpte Biltemas flugtäcke igår.
Efter att jag kortade av gummibanden till maglappen blev det perfekt i den storleken.
Däremot hängde det framtill då hålen på banden man spänner med slutade över 10 cm från själva täcket. Det löste sej med att jag gjorde nytt hål längst in på det övre bandet ;)

Det var även jätte långa band att spänna halsen med, men efter att ha trätt det översta genom grimmans käkrem passade det precis plus att halsen inte gled ner då det saknade något att fästa i grimman längst upp på mitten.

Nedre långa halsspännet räckte till att trä runt det översta bogspännet vilket var helt okej för mej för då hänger det inte ner och ger skav.

Visst behövde täcket lite "fix" men efter det satt det enligt hästen utmärkt :D

Och han "talar" omedelbart om när han inte gillar saker och ting :love:

Köpte flugtäcket till min ponny. Magplattan var jätte stor så de gick sönder. Täcket åkte smet hela tiden på han så han trampade sönder det till slut!

Jag tycker man alltid måste på ett eller annat sätt spänna in eller ut remmar och spännen när man köper framför allt täcken då dom inte kan vara exakt formade efter alla hästar.
Gör man det kan man få nästan alla täcken med rätt rygglängd att passa, billiga eller dyrare spelar ingen roll för jag har fått göra det med alla typer av märken och modeller....

Jag tycker man alltid måste på ett eller annat sätt spänna in eller ut remmar och spännen när man köper framför allt täcken då dom inte kan vara exakt formade efter alla hästar.
Gör man det kan man få nästan alla täcken med rätt rygglängd att passa, billiga eller dyrare spelar ingen roll för jag har fått göra det med alla typer av märken och modeller....
Just det !

Liknande trådar

Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
389
Senast: Hedwig
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
924
Senast: Bison
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Bildtråd