Bita sig fast?

ano

Trådstartare
Det är något som många säger att hästen gör. Är det då bokstavligt? Biter hästen sig fast i bettet eller vad är det egentligen som händer? :o

Jag vet vad "bita sig fast" innebär för mig, det är när hästen känns hård i tygeln och inte "släpper" efter och slappnar av. Hon är då även svår att böja åt det hållet som hon "sitter fast" och även kinkig mot att flytta undan för samma skänkel.

Kan hästen "sitta fast" i ena sidan ena dagen och andra sidan nästa dag?
 
Sv: Bita sig fast?

Det är då inget begrepp som jag hör.

Men om hästen biter sig fast i bettet bokstavligen (vi hade en som gjorde det förut) så rekomenderar jag starkt att byta bett. Vi bytte från tredelat med lösa ringar till tredelat eggbett, vilket fungerar jätte bra. Samt att vi varvar med sidepull. (Blev ordinerade gummibett av tandteknikern men tyvärr finns inte det i 9,5)

Är det därimot ett begrepp för att hästen är stel och låst tycker jag ett besök hos kiropraktor är på sin plats. För det inget jag anser som normalt. Självklart kan hästen ha en svagare och stelare sida men det är inget som i min värld ska upplevas som att hästen biter sig fast.
 
Sv: Bita sig fast?

Hur upplever du känslan av svagare/starkare sida?

Fröken jag rider har en sida som är lite svårare, märks särskilt i galoppen. Men det är ändå inte den känslan som jag är ute efter.

Förstår du hur jag menar? :crazy:
 
Sv: Bita sig fast?

Hästen jag rider bet sig verkligen fast förut och tryckte upp huvudet, fanns liksom inte så mycket att göra. Numer rider vi henne med remontgrimma, så det problemet har iaf upphört.
 
Sv: Bita sig fast?

Hur jag upplever det? Hästen går gärna på dubbla spår (både på raka och böjda spår), bogar åker lättare ut i ena varvet, hästen skjuter över mig på den starkare sidan, hästen vill inte ta stöd lika lätt m.m. Kort och gott att hästen är svårare att rida i ena varvet pga av en svagare sida. :idea:

Vad hade du för nosgrmma innan?
 
Sv: Bita sig fast?

Många som kollar in tråden, är jag så trög att det inte är värt att kommentera? :cry:
 
Sv: Bita sig fast?

ano skrev:
Det är något som många säger att hästen gör. Är det då bokstavligt? Biter hästen sig fast i bettet eller vad är det egentligen som händer? :o

Jag vet vad "bita sig fast" innebär för mig, det är när hästen känns hård i tygeln och inte "släpper" efter och slappnar av. Hon är då även svår att böja åt det hållet som hon "sitter fast" och även kinkig mot att flytta undan för samma skänkel.

Kan hästen "sitta fast" i ena sidan ena dagen och andra sidan nästa dag?


Nej, som jag ser det så är det så att hästen bara spänner till om bettet, dvs inte håller fast det med tänderna, utan spänner käkarna och halsen. Oftast har det att göra med att ryttaren bidrar till beteendet, genom för låst hand eller för spända motstridiga hjälper, eller att hästen vant sig vid att ryttaren "bär" hästen i inner tygel. det är ju på inner som detta händer.
bästa sättet är att inte falla för impulsen att låta hästen använda den tygel den hänger mot, som 5:e ben, utan mjukna och ibland helt överdriva genom att släppa fram tygeln på den sidan. Tar tid att jobba bort om hästen vant sig vid att det lönar sig att hänga/bita sig fast. det viktigaste är som sagt att ryttaren rider liksidigt och balanserat, då det är ryttaren som inbjuder till/påkallar beteendet till 99%....
 
Sv: Bita sig fast?

Kan det ha att göra med att man är spänd i ryggen? Av att sitta och jobba vid dator hela dagen?

Tack för hjälpen!
 
Sv: Bita sig fast?

Jag tror att du åker över till den starka sidan, som du skriver. Men när du gör det, kommer du heller inte ner ordentligt på den svaga sidan (detta brukar märkas ganska bra när du har den svaga sidan som inner). Jag tror då att du vrider dig, alltså sitter på yttre sidan, men ändå kollar och leder innåt för att få hästen att gå dit (lite nödlösning;)) Precis då brukar hästen bli stark, eftersom din vikt säger att hästen ska gå utåt, till den starka sidan, medans tygeln säger inåt..
Tänk hela ridpasset på att trampa till sadeln till den svaga sidan, och känn att du kommer ner ordentligt på den, kolla utåt och försök flytta hästen inåt för ytter i det svaga varvet (=den svaga sidan som inner).. Ha känslan av att du välter hästen för den stakra sidan, till den svaga sidan-inåt..
Hoppas att du förstår:o , borde fungera;) Hade samma problem med en snemusklad häst som jag red en gång ;)
 
Sv: Bita sig fast?

Om du ändå har svårt att komma ner på den svaga sidan så kan du länga stiglädret på den sidan 1 eller fler hål ;)
 
Sv: Bita sig fast?

ja det kan det absolut ha att göra med. du kanske är sned i ryggen dessutom som resultat.

Sandra S har gett dig jättebra råd. Problemet är som hon säger ofta att man hamnar över åt den starka sidan. trampa ner åt inner och framför allt släpp ner det benet - det brukar spännas till och åka uppåt när man spänner sig, och då faller även resten och man spänner axel och hand....
 
Sv: Bita sig fast?

Tack så jättemycket! Ska se till att tänka på alltihop när jag rider nästa gång! :)
 

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 297
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
252
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp