Bitande häst

.. hade en gång en sköthäst som bet ... hon lykkades bita mig en gång ... utan att riktigt tänka mig för, eftersom jag blev så arg på henne bet jag tillbaka .. i örat ... hon bara stod o tittade på mig en lång stund helt chockad .. hon bet dock aldrig igen !!!
 
Min ponny stod och högg i luften ganska ofta, dock var det väldigt sällan han verkligen försökte bita. Med facit i hand så har vi förstått att det nog var så enkelt att han hade ont. (han hade artros).
Det var först med diagnos vi började se mönstret att han alltid blev "snällare" att hantera vid promenadridning.
 
Jag skulle försöka vara snabb och nypa till i näsan så att han möts av ett obehag när han gör så :mad:
Men det beror oxå på hur hästen bits, får jag hela hästen mot mig, måste jag först jobba med vem som är ledare annars är det troligt att det är hästen som är det.
Småbits den bara skulle jag nog ta till "näsnypet" :D
 
hej!

Jag skulle aldrig smäla till den eller skrika på den för att få bort en sådan ovana, det gör jag inte vid några sådana tillfällen.
Istället skullejag först, såklart, ta reda på varför hästen vill bita mej. Kittlade jag den? gjorde jag den illa? hotade jag den på något vis ?

När jag fått klart för mej att det bara är för att testa eller bara för att nagga. så skulle jag få den att känna att deb blir obekvämt ( INTE smärtsamt ) när den biter mej.
Kanske gen om att backa den tills jag ser att den börjar tugga & ge med sig.

Till slut kommer den förstå att biter jag, så blir det jobbigt.
Man gör inte så stor affär av det, bara påbörjar något annat.
 
Min erfarenhet av hästar som bits är att de inte har tillräckligt med respekt eller tillit för människor, och helt enkelt inte vill ha dem inpå livet - eller omkring vissa delar av kroppen. Med förtroende och lekar där den får flytta sig för människan brukar respekten komma, och bitandet upphöra.

Jag kan berätta om ett exempel. Jag åkte till en tjej för att hjälpa henne med sin häst. Den var sådan att den attackerade i hagen när de andra skulle hämta sina hästar, och när jag kom och vi började leka med den, så försökte den bitas konstant.

Efter det femte passet kunde man inte se ett spår av nypandet, och matte kunde till sin stora förvåning (inte min) rida hästen barbacka med bara grimma och grimskaft. Det var jättefint att se!

Det jag lärt mig är att vinna hästens förtroende och visa att jag inte tänker göra den illa. Sedan att lära den att jag inte är någon att köra med. Med det brukar mycket hyss försvinna.

Vet att många har dagliga problem med liknande saker, men för det mesta är lösningen inte långt bort...

/Camilla
 
Jag skulle ge igen. Omedelbart! Man ska inte acceptera att hästen bits.

Men om man ska ge sig på att ge igen krävs att man själv har så pass stor säkerhet i sin hästhantering att man kan bemöta hästens osäkerhet (ofta en orsak till att de är aggressiva). Om man själv är osäker på hästen kommer man att förvärra situationen.
 
Vad gör du med snorvalpar då????1 års hingstar som inte bits pga någonting, utan kan bara inte låta bli?
 
Hade en häst en gång som var hemsk att bitas, jag tog tag i mulen och vred om rejält varje gång han gjorde det...det slutade efter ett tag...men det vart många om vridninga..det kan jag lova.
 
kan säga att detta funkade på min ponny, då hans förra ägare hade skämt bort han och låtit han nafsa och klättra på dom!!!
 
Vad gör du med snorvalpar då????1 års hingstar som inte bits pga någonting, utan kan bara inte låta bli?

Jag vet ju inte hur Razor gör.

Men jag fick rådet en gång när jag ställde frågan till en person som jag tyckte verkade duktig att hålla dom ifrån mig. Aldrig vara så nära att de fick chansen att tjafsa utan se till att ha ett STORT revir...

Hur gör du?

Kokopelli Mana
 
Lösning på problemet beror på vad problemet beror på. Exempelvis så är det jäkla stor skillnad på en häst som nafsar efter godis och en som är agressiv och gör utfall för att bita, eller vidare en häst som markerar för att det gör ont. "Ovanan" skapar vi dock oavsett orsak.
Niklas
 
För fem-sex år köpte min dotter ett fullblod direkt från galoppbanan. Hästen var långdistansare och hade därför inte så stora chanser att deltaga i löp eftersom dom är ganska få. Nåväl, den här hästen hade levt i galopperiet i hela sitt liv, ridits in som ett-och-etthalvåring. Jag minns inte hur gammal hon var när dottern köpte henne men kanske tre år. Denna häst var folkilsken. Hatade människor fullt ut. Gav man henne en moppe så fick man två tillbaka. Här handlade det inte om att bita tillbaka i ett öra eller att nypa i rumpan. Utan snabbt in i boxen för att få på grimma, hålla sig undan från både tänder och rumpa.
Efter ett halvår så var det en väldigt trevlig häst.
Kom fram och ville ha mys och pys.
Vad gjorde vi då? Jo ingenting!
Hon fick endast gå ut i hagen och vara häst.
Så metoderna att komma till rätta med problem är olika från häst till häst. Likväl är orsakerna till avvikande beteende också olika.
 
hm.. kan ju skriva om att jag gjorde..
eller d va så här:
min sköthäst står på ett väldigt stökigt lektionshäst(där han "arbetar") det är sällan som hästarna får va ifred. och så fort någon snäll häst kom. så invaderade nybörjarna denna så att den självklart blev sur o bråkig..
utan att veta detta(hade bara ridigt ett år) så började jag sköta den "bråkigaste" hästen i stallet.. i början bara bråkade vi..
men om man ser på oss nu så är vi otroligt samansvetsade(efter exakt tre år) grejen jag gorde va:
jag ver bestämd och sa till varje gång han gjorde något han inte fick.. men jag slog honom aldrig.. höjde inte rösten mkt heller då det är ett stökigt stall ändå..
man får inte hoppa över att säga Nej med en bestämd arg röst-- o shjälvklart mjukna i rösten o säga bra eller liknande så fort hästen slutar..

det kan väll ta tid.. o hästen kommer hela tiden på nya saker att göra.. men man ska vara konsekvent.. men inte överdrivet arg.. oavsett vad för humör man är på..
ganska lättaa saker att tänka på...


o vill bara säga...

att min häst litar på mig så mkt så jag kan göra vad som helst utan att han blir sur eller späng(luta sig mot rumpan o vila, va fullkomligt livsfarligt för n
ett tag sen) o han har blivit mkt lugnare sen han har börjat lita på en människa..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
422
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: Badtz Maru
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
239
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp