Bukefalos 28 år!

Biten av grannhunden - vad göra?!

B

Bangsi

I morse när jag skulle gå till min bil som stod på gatan mötte jag grannen och hennes två hundar (kopplade). Det är ca 2 m mellan mig och grannen. Jag sa godmorgon i farten och var på väg mot bilen. Hennes Berner Senner hoppar då fram och hugger mig i handen. Som tur är har jag tjocka vantar och lyckas rycka ur handen. Jag ser skräck i ägarens ögon och hon tappar honom. Själv vänder jag om och skall gå tillbaka in på min tomt (var 10 cm ut på gatan). Då hoppar hunden fram igen och hugger mig i ryggen. Han får tag i min tjocka jacka och i kanten på mina jeans. Hunden rycker och sliter i den tills får tag i hunden och jag slet mig loss.

Då börjar mina ben skaka som spagetti och jag rusar chockad in i huset. Sambon synar mig och hittar inga skador förutom en söndertrasad jacka och vante.

Ägarinnan kommer sen in och ber om ursäkt och erbjuder sig att ersätta jackan. Erkänner att hon inte har kontroll på hunden (vilket vi har vetat länge). Hon har innan sagt att hon inte litar på hunden och att den har anfallit. Hon påstår att hunden är osäker och att hundpsykologen säger att hon borde ha munkorg på den, vilket hon inte har.

Nu är jag livrädd att den skall göra om det och att den skall ge sig på min son som är 8 år.

Vi är själva hundvana och har haft boardercolli, Cairn, stövare och nu en jaktlabbe på 1 år. Men aldrig att vi har haft eller träffat en aggresiv hund.

Min fråga är. Hur går jag vidare? Personligen vill jag att de skall ta bort hunden.

Mvh Åsa
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Ett beslut om munkorg och koppel tvång kommer före en avlivning. Du kan göra en anmälan så gör polisen en utredning på hunden och besutar om krav på munkorg (om det sedan inträffar fler incideter så kan hunden tillslut tas bort) om du vill eller komma öerens med ägaren själv om att hon har munkorg på hunden ute. Hon verkade ju inte helt oresonabel så ni kanske kan lösa det??
prata md henne lugt och sakligt bara.

En utredning hoss polisen kan ta lite tid å det bästa är ju om ni får henne att förstå att hon måste ha munkorg på hunden ute (eller avliva den självmant)
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Fy vad obehagligt!

Jag skulle nog ta ett vänligt och sansat samtal med grannen om att hunden bör munkorg på sig samt alltid vara kopplad på ett säkert sätt utomhus.
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Det du ska göra är att ringa polisen.. nästa gång kanske det är ett barn som hamnar i vägen.
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Ett beslut om munkorg och koppel tvång kommer före en avlivning. Du kan göra en anmälan så gör polisen en utredning på hunden och besutar om krav på munkorg (om det sedan inträffar fler incideter så kan hunden tillslut tas bort) om du vill eller komma öerens med ägaren själv om att hon har munkorg på hunden ute. Hon verkade ju inte helt oresonabel så ni kanske kan lösa det??
prata md henne lugt och sakligt bara.

En utredning hoss polisen kan ta lite tid å det bästa är ju om ni får henne att förstå att hon måste ha munkorg på hunden ute (eller avliva den självmant)


Om man kan få ett beslut om munkorg och koppeltvång (är i och för sig alltid kopplad) så är det ju ett steg i rätt riktning.

Hon är absolut inte oresonlig. Men även om jag och hon kommer överrens om munkorg så kanske hon struntar i det i alla fall. Om den biter igen, vilket det säkert kommer göra eftersom detta inte var första gången, och inget är anmält till polisen kan det ju bli svårt att få dem att ta bort hunden.

Vill bara påpeka att inga höjda röster eller ilskna toner förekom i dag och det är inte aktuellt. Men jag tänker inte låta denna händelse bara passera. Hunden flög på mig helt oprovocerat. Den gör inget annat än att skälla hela dagarna. Så fort vi rör oss på vår tomt rusar den runt inne hos dem och bara skäller på oss hela tiden (vi har en asfalterad väg på ca 2 m mellan husen). Jag kommer uppleva detta mycket obehagligt i framtiden nu när jag vet vad han är kapabel till.

Hrm knivit detta. Förstår ju att de tycker om sin hund.

/Åsa
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Det du ska göra är att ringa polisen.. nästa gång kanske det är ett barn som hamnar i vägen.

Ja det är ju det jag är rädd för. Hugget i dag hade hamnat i min sons ansikte. Och ett hugg i hans rygg hade fällt honom till marken. Vad hade hänt då?

Har ringt till min bror som är polis och han skulle diskutera det med sina kollegor. Men jag har redan bestämt mig att om de i kväll när vi ringer, inte säger att hunder skall avlivas så gör vi en anmälan.
Jag vill att det skall finnas dokumenterat.
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

jag har varit med om liknade själv..För oss slutade det faktiskt med att polisen kom och hämtade aktuell hund.den avlivades sedan.

Vet du om någon mer råkat ut för hunden?Eller är du den första?
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

jag har varit med om liknade själv..För oss slutade det faktiskt med att polisen kom och hämtade aktuell hund.den avlivades sedan.

Vet du om någon mer råkat ut för hunden?Eller är du den första?

Vet inte om den har lyckats att bita innan men jag vet att den har attakerat. Det har hon själv sagt. Jag stannade en gång med bilen när de var ute och gick, skulle fråga henne om en sak. Jag klev ur bilen och då blev hon rädd och bad mig sätta mig i den igen för hon sa att hon inte litade på hunden.
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Hade anmält om jag var du.
Spec eftersom ni har barn också.
En liten 8 åring kan ju inte försvara sig mot en så stor hund licksom.
Det är ägarens ansvar att ha koll på sin hund så hon får faktiskt skylla sig själv
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Det kan ju bli problem.Det är ofta svårt för en hundägare speciellt hos den sorten som har en hund som verkar var så långt gången åt fel håll som din grannes att förstå att hunden inte mår bra.
Rådet jag fick från polisen var att kontakta och prata med alla grannar som kan ha råkat ut för hunden tidigare och be dessa ringa och anmäla detta oavsett hur liten insidenten var.Det räcker inprincip med att man känt sig hotad.Jag bodde i hyresrätt då så jag ringde även bostadsbolaget.
Det krävdes en hel del av mig för att få grannens hund omhändertagen av polisen inte fören den verkligen bet en människa kom polisen och hämtade den.Den utvärderades sedan av polis och avlivades sedan.
 
Senast ändrad:
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Grannen verkar resonlig (hon bad ju om ursäkt och erkände att hon inte hade full kontroll) så jag skulle först prata med henne och fråga vad hon själv tycker att hon ska göra med hunden nu, lugnt och sansat. För det verkar du ju förstå du också att det inte är lätt för dem heller... :(
Möjligt är att detta blev droppen för dem och de nu överväger att ta bort hunden eller något. Isf känns det onödigt att polisanmäla (tycker jag).

Skillnad om det varit en "knasig" ägare som vägrade inse vems ansvaret är och bara skyller ifrån sig eller nåt.
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Grannen verkar resonlig (hon bad ju om ursäkt och erkände att hon inte hade full kontroll) så jag skulle först prata med henne och fråga vad hon själv tycker att hon ska göra med hunden nu, lugnt och sansat. För det verkar du ju förstå du också att det inte är lätt för dem heller... :(
Möjligt är att detta blev droppen för dem och de nu överväger att ta bort hunden eller något. Isf känns det onödigt att polisanmäla (tycker jag).

Skillnad om det varit en "knasig" ägare som vägrade inse vems ansvaret är och bara skyller ifrån sig eller nåt.

Jo precis så tänker jag. Givetvis skall jag inte polisanmäla dem om de tar beslut att avliva hunden. Då finns det absolut ingen anledning. Jag är verkligen inte ute efter bråk.

Men om de inte skall avliva honom vill jag, som jag har skrivit i andra inlägg, anmäla för att det skall finnas dokumenterat. Jag är nämligen övertygad om att detta inte är sista gången, tyvärr.
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Väljer de att inte avliva håller jag med om att en anmälan, och krav på koppel/munkorg, känns rätt.
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Håller med!

Men man kan ju undra varför hunden uppför sig sådär?:confused:
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Jag tror att det är en ordningsfråga. Dvs. man ska kontakta polisen. Jag och sambon hade en diskussion om det här om kvällen nämligen :) Vad som blir ordningsfråga och djurskyddsärende. Han jobba på MoH, men inte med djur.
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Väljer de att inte avliva håller jag med om att en anmälan, och krav på koppel/munkorg, känns rätt.

Fast jag kan tycka så här.Tänk om den här hunden nu attackerar någon annan.då är det ännu svårare för den personen att få rättelse om det inte finns en anmäla redan på den här hunden trotts att den gjort detta tidigare.

Jag kan tycka att det är ens skyldighet att anmäla oavsett hur väl man vill hålla sig med personen i fråga man får tänka på andra i sin omgivning oxå som kan råka ut för hunden.
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Jag förstår dig (TS) till hundra procent, men om nu inte grannen är oäven att prata me så kanske du kan "begära"/önska att hon har munkorg på den på promenader så "slipper" du anmäla dom? Och skulle dom inte ha det så kan du ju slå slag i saken och göra din anmälan? Då får hon en chans menar jag- visserligen så är detta som hänt inte acceptabelt så jag förstår dig om du inte vill men det va bara en tanke från min sida..
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Fy vad obehagligt!

Jag skulle nog ta ett vänligt och sansat samtal med grannen om att hunden bör munkorg på sig samt alltid vara kopplad på ett säkert sätt utomhus.


Håller med, i och med att ni är grannar och att hon faktiskt kom och bad om ursäkt, så kan hon vara värd(?) att ge en chans innan myndigheten blandas in.
Det är helt upp med hur du känner gentemot grannen, hur du känner att du vill göra.
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Jag förstår dig (TS) till hundra procent, men om nu inte grannen är oäven att prata me så kanske du kan "begära"/önska att hon har munkorg på den på promenader så "slipper" du anmäla dom? Och skulle dom inte ha det så kan du ju slå slag i saken och göra din anmälan? Då får hon en chans menar jag- visserligen så är detta som hänt inte acceptabelt så jag förstår dig om du inte vill men det va bara en tanke från min sida..

Precis så här blev det.
Hon lovade att ha mukorg på hunden och att sätta upp fårnät runt hela tomten och att hunden inte skall komma utanför. Endast på promenader och då med munkorg.

Om de nu inte håller detta blir det en polisanmälan för att de skal kunna ålägga dem att ha munkorg på. Om inte så blir det vite osv.

Grannfrun är trevlig och bra men hennes man är helt slut i huvudet. Men tack vare att hon är bra så låter vi det vara så här.

Tack för era råd och inlägg!

Mvh Åsa
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp