Bukefalos 28 år!

Biten av grannhunden - vad göra?!

Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Fast jag kan tycka så här.Tänk om den här hunden nu attackerar någon annan.då är det ännu svårare för den personen att få rättelse om det inte finns en anmäla redan på den här hunden trotts att den gjort detta tidigare.

Jag kan tycka att det är ens skyldighet att anmäla oavsett hur väl man vill hålla sig med personen i fråga man får tänka på andra i sin omgivning oxå som kan råka ut för hunden.

Är det inte precis det jag skriver? Om de inte avlivar på eget bevåg bör händelsen polisanmälas.
Om ägaren själv väljer att ta bort hunden behövs inte anmälan göras. Tycker jag.
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Jag håller med, händer det igen så kommer ju TS att ångra att hon inte anmälde i första varvet.

Till TS: varför ska man inte göra sig ovänner med folk för en sån här sak. Du har ju för bövölen blivit attackerad! Att ägaren sen ber om ursäkt är väl en sak, men det skulle aldrig räcka för mig.
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Polisanmäl händelsen. Det är i alla fall mitt råd. Jag kommer nog aldrig mer att ta den snälla och vänliga vägen först i sådana situationer, man har inget för det i slutändan. Att grannfrun är OK är ju en sak, att hennes man inte är det är desto värre. Och du vet ju inte vem som bestämmer?

När våra grannar flyttade in så bedyrade de att de skulle göra vid staketen runt deras tomt med prio 1, pga hundarna. Det var 2½ år sedan och inget har hänt än så länge. Men de lär inte komma undan länge till, anmälningar är gjorda både till polisen och kommunen. Vi var så mesiga och vågade inte anmäla dem, tyckte att de skulle få chans att göra rätt för sig först. Men med facit i hand skulle vi ha anmält första gången hundarna var utanför deras tomt.
 
Senast ändrad:
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Jo det behövs i vilket fall som helst.Dom kanske skaffar en ny hund efter denna och så blir den likadan. är det inte bra då att det redan finns en anmärkning ?
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Jag håller med, händer det igen så kommer ju TS att ångra att hon inte anmälde i första varvet.

Till TS: varför ska man inte göra sig ovänner med folk för en sån här sak. Du har ju för bövölen blivit attackerad! Att ägaren sen ber om ursäkt är väl en sak, men det skulle aldrig räcka för mig.

Jo jag vet och jag har haft precis samma tankar som du. Är inte rädd att göra mig ovän med människor. Grannens man hatar mig redan för att jag vågar vänligt men bestämt säga emot honom. Han betedde sig oerhört dumt mot min sambo och mig i går när vi ringde dem. Bla var det mitt fel att hunden bet. Jag hade inget att göra på gatan när den var där!!! :eek: Men han har också sagt högt och tydligt på en restaurang (där min sambo satt) att alla judar borde skjutas. Då förstår ni nivån på den här mannen.

En anmälan kommer ögonblickligen göras om hunden vistas utanför tomten utan munkorg och koppel.

Min lillebror är polis och han rådgjorde med sitt befäl som tyckte att vi kan ge dem en chans. Om det inte följs så skall jag anmäla.

/Åsa
 
Sv: Biten av grannhunden - vad göra?!

Jag skulle polisanmält ändå. Om ägaren säger att hunden har attackerat tidigare och nu återigen har attackerat innebär det att de redan har fått en andra chans, nämligen chansen de fick efter första attacken. Detta är deras andra chans.

Nästa gång kanske det är någon annan än du som drabbas, någon som inte har någon aning om hundens historia och som kanske också anser att de bör ges en chans till.

Fördelen med att polisanmäla är ju att alla incidenter dokumenteras och det blir snabbt klart för polisen om det handlar om enstaka incidenter eller om ett mönster. En farlig hund som alla låter hållas.

Du kan ju säga till polisen att du inte anser att avlivning är nödvändigt ur sin synvinkel, men att du iaf vill anmäla med tanke på att fler saker faktiskt kan hända.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp