Biter på stolpar

J

JePeWe

Finns det något man kan måla på trästolpar som gör att hästarna inte står och biter på dem. :confused:
 
Blanda tabasco med vatten i en sprayflaska och spraya på. Får de flesta hästar att sluta och är garanterat giftfritt ;)
 
Ett annat sätt som fungerar är att dra en (stål-)tråd från övre isolatorn via undertrådens isolator till en extra isolator närmare backen. Ståltråden syns inte så väl, vilket gör hästarna lite osäkra när de väl kännt på den en gång utifall att du skulle välja att inte extra-tråda alla stolpar. Dessutom leder de strömmen väldigt bra jämfört med elband - som i och för sig kanske funkar precis lika bra om man hellre vill ha det!
Funkar kanon hos oss, inte en avbiten stolpe längre!!! Faktum är att de låter även bli sommarhagarnas stolpar nu, det är som om hästarna har blivit av med sitt "nagelbitar-behov" som jag tror att det ofta är fråga om.

Mycket kvistar och avsågade träd i hagen underhåller pysselbehovet väl unger vintern.
 
Stark senap kanske funkar. Sen finns det ju "no-bite" klet av olika slag att köpa i hästaffärer.
 
vanlig färg är användbart.. samt att det blir snyggare än med senap eller tabasco :smirk:
 
Jag var så dum så att jag använde tjära inne i stallet där hästrna tuggar på inredningen....Skulle jag aldrig ha gjort. Nu har vi tjära överallt. På kläder, täcken, hästen mm!
 
Heder åt alla idéer med olika saker att "måla" på stolparna, men den extra tråden som löper längs insidan på stolpen ned mot marken som jag beskrivit ovan är ett engångsarbete med 100% framgång - oavsett häst. (Tror jag i alla fall!)
 
2 delar diesel och 1 del sletolja(spillolja) gillear dom INTE hästarna....billig är det också...fast stolparna blir bruna.
 
Och så håller stolparna jättelänge också av detta!!!
Mkt bra!!!
Men ett helvetes skit att sätta på... När det väl har torkat kletar det inte av sig som tur är...
Även bra att sätta på stolparna innan de sätts i marken!
 
Tyvärr är det miljöfarligt och du kan bli anmäld för miljöbrott om du använder det.
 
Jag skulle ha slängt in lite sly och kanske en fallen stock till hästarna i hagen att tugga på i stället. Funkade urbra när vi testade det förra vintern. :D

Det är ju ett naturligt beteende för hästen att gnaga/tugga trä, så varför inte ge dem rätt material?
 
Jo, det är nackdelen med tjära - den torkar aldrig... :crazy: Har dock kletat på tjära på väggarna i pållans box, och det har gott bra. Hon fick tjära på mulen en gång när skulle provbita :D men sedan lät hon det vara. Har inte fått nåt på täcken o dyl.
 
vad hade du för tjära?
jag använde vanlig hovtjära,funkade jättebra.
 
Jag använde ekol hovtjära och visst fujngerade det..hästen slutade bita på inredningen men hela han är nedsmetad med tjära...inte kul nu när jag ska lämna tillbax honom imorgon eller på lördag! (fast det är ju mitt egna fel, jag kunde ju faktiskt tänkt så lång!
 
en i stallet anände idag "anti-gnag" med Ullfett, Blodmjöl och Cayennepeppar.. det luktar lika illa som 30 skitiga halvruttna blöta hästtäcken och ett dött rådjur i ett varmt torkrum.. så ska du använda inomhus så vädra ut ordentligt efteråt..
resutlatet? båda hästarna på varsin sida av boxväggen tryckte sig åt andra hållet.. Valacken höll på att bli tokig för han stod inne när det sprutades på på andra sidan.. så han luktar nog illa han oxå.. stackarn.. :smirk:
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om tråden som går från aggregatet till strömtråden kan va farlig för hästen? Om hästen biter på den? Det är nån plast/gummi...
Svar
6
· Visningar
440
Senast: aglaonema
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
727
Senast: Lingon
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 167
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp