Bukefalos 28 år!

Biter på tassarna

Sophia_

Trådstartare
Vår tik ligger ofta och biter/gnager på sina tassar, oftast går det i perioder vilken tass hon "koncentrerar sig" på. Hon är alldeles röd mellan trampdynorna på den tassen. Ibland haltar hon också, eller snarare springer på tre ben men varierar detta med att springa som vanligt. Det är som att när hon väl kommit igång med att springa går det över och hon kan hålla igång i flera timmar. Sen vilar hon ngn timme och därefter är hältan tillbaka.

Har hört att de kan gnaga på tassarna när de blir uttråkade, som en olat men jag tror inte att det är det som det handlar om, ibland stannar hon när man är ute och går i skogen för att bita på tassen. Av samma anledning kan hon avbryta mitt i en aktiveringsövning eller när hon leker med andra hundar. :crazy:

Vad tror ni?! :confused:
 
Sv: Biter på tassarna

Min ena tik är 9 år och brukar bita på (under) framför allt en baktass, men även ibland de andra tassarna. Veterinären sa att det kan bero på artros och att det alltså gör ont/irriterar i tassen och därför gnager hon.
 
Sv: Biter på tassarna

Din hund kan ha fått svamp. Det kliar och kan säkert göra ont, speciellt när hon gnagit på dom.
 
Sv: Biter på tassarna

Låter som att din hund har svamp mellan tårna. Be vet kika på det, så att du får rätt diagnos och behandling till hunden.
 
Sv: Biter på tassarna

Mynta2 skrev:
Vad säger vetrinären då ?


Hon ska till veterinären idag, egentligen pga en annan grej men de får givetvis titta på tassarna också. Det är en hudexpert som hon ska till dessutom så om det är svamp borde väl h*n veta...
 
Sv: Biter på tassarna

Kan ju vara en hudinfektion orsakad av bakterier också.. Lite svårt att säga, när man inte ser det..
Rapportera när du varit till vet., så att vi nyfikna får höra vad det är för något..
 
Sv: Biter på tassarna

Kan också vara allergi...
Lyssna med veterinären, kom ihåg att skriva och berätta hur det går!! :-)
 
Sv: Biter på tassarna

Det låter som svamp men svampen kan vara orsakad av foderallergi. Och då brukar man börja med att utesluta allt foder och ge ett specialfoder en tid och sedan prova in olika saker. Vi gjorde det och det visade sig att vår tik var enormt allergisk mot kyckling och nu har vi provat lite olika foder utan kyckling och hon har inte reagerat på något av dom. Men ger vi t.ex. RC som det är kyckling i så får hon problem på en gång och då både med exem och svamp.
För att avhjälpa svampen pudrar man på pevaryl puder för fotsvamp ett par ggr/dag. Det funkar kanon! :) . Det är dessutom det enda som funkat för oss dessutom. och sen är det jätteviktigt att hålla tassarna torra och rena hela tiden så det blri mycket torkande och pudrande om det t.ex. är regnigt ute :smirk: .
 
Sv: Biter på tassarna

Nu har vovve varit hos veterinären och fått behandling för de hudproblem hon har på ryggen. Vet. visste inte riktigt vad det var så de satte in ngn behandling som skulle verka på alla möjliga åkommor typ... :crazy: Det var pappa som vard är med henne och som vanligt är han inte bäst på att förklara. Men medicinen hon skulle äta behandlar tydligen allt från svamp till rävskabb... :o
Vi bytte även foder för ett par veckor sedan som vi slutat ge henne, det kan ju vara en anledning till både tass- och hudproblemen. Hon har varit känslig för föderbyten förut.
 
Sv: Biter på tassarna

Min tik hade svamp, med de symtom du nämnt. Tre veckor efter att jag börjat barfa så var de borta! :smirk:
 
Sv: Biter på tassarna

Ja, vi får se vad som händer nu. Hoppas på det bästa och håller tummarna!
 
Sv: Biter på tassarna

Hejsan, mitt namn är jessica och ja läste ditt inlägg här om din hund som biter på tassarna. de kan vara mkt om det, antingen så är din hund väldigt rastlös och behöver mer motion och lek eller så kan det även vara så att han/hon är allergisk. jag såg att du hade skrivit att din hund vart röd, det kan vara en infektion. men prova köp en krage till eran hund, då den inte kan komma åt tassarna. funkar det inte så rekomenderar jag att ni tar hunden till en veterinär.
Mvh Jessica
 
Sv: Biter på tassarna

Tråden är 4 år gammal, så förmodligen är just den hundens problem löst för läääänge sedan :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 486
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 764
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp