bitlessbridle

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare suzanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 215
S

suzanna

Jag har läst en massa på nätet om bitless bridle, alltså ett helt nytt bettlöst alternativ som inte grundar sig på hävstångseffekten. Så vitt jag kan se finns den inte i Sverige men kan skickas efter från USA. Den finns också i Australien.
Min halvblodsvallack hade en skada på en tand och vi red honom på hackamore tills vi fick behandlat tanden.Nu kan han ha bett men han trivs inte riktigt med det. Efter en stund kör han upp huvudet och gapar och grejar med munnen. Så det är ju något obehag.
Hacket fungerar utmärkt men jag tycker det är onödigt skarpt på en känslig häst och att det är ett lite klumpigt redskap.
Jag undrar om någon har prövat bitless bridle och vad ni i så fall tycker om det. Är väldigt sugen på att pröva men det är ju dyrt så jag skulle vilja höra om någon har erfarenhet. Bra verkar det i alla fall. Man kan läsa om det på www.bitlessbridle.com eller sök på googles t.ex.Spännande.

Sv: bitlessbridle

Finns på Bettlösa Träns-hemsida. Dessvärre hittar jag inte adressen dit, men den kanske nån annan har?

Jag har ett bitless bridle som jag beställde av en tjej här i Sverige, som själv syr upp kopior av den amerikanska varianten. Tror jag betalade ca 600 kr för den enklaste modellen i läder. Det tog ett par ggr innan hästen vande sig vid tränset, det kändes antagligen lite konstigt i början iom att det trycker på nacken litegrann, men nu funkar det faktiskt jättebra.

Jag har ett BitlessBridle från www.stallvra.com
Det kostar strax under 1000-lappen. Mkt nöjd med det, både jag och min häst trivs med det.
Sedan har, som någon ovan skrev, även Börjes ett lite billigare, för ca 500.-
Kände på det i Globen, det såg fint ut. mkt och bra läder.

Finns på westernsidorna! Heter inte bitless bridle men ser precis likadant ut, "bettlöst träns HP" heter det.

Men vad är skillnaden mellan bitlessbridle och sidepull?
Jag såg att dom är olika utförda, men vad är fördelarna/nackdelarna?

Sidepull verkar bara på nosen medan ett bitless bridle verkar med på sidorna av hästens huvud och bara lite på nosen. Drar du i höger tygel så verkar tränset på vänster sida och tvärt om.

Dessutom är ett BB stabildare än ett SP, eftersom ett SP ska ligga löst runt hästens huvud. Ett BB "Drar ihop" sig när man tar i det, och glider därför inte omkring lika mycket. Det är lättare att få igenom en ärlig böjning med ett BB också.
Jag tycker att sidepull är ganska svåra att rida på, rent allmänt.

Nja, mitt sidepull sitter stadigt och glider inte omkring. Spänner det så jag får in 3 fingrar mellan nos och rep/rem. Sedan sitter käkremmen som på ett Lindell, dvs nedanför ganascherna. Kan tro att ett klassiskt sidepull med käkremmen runt över nacken tenderar att vrida sig mer. Men jag gör ju mina sidepull själv, då får jag dem som jag vill ha dem!

Liknande trådar

S
Utrustning Har någon prövat bitless bridle? Det är ett bettlöst alternativ utan hävstångseffek som verkar jättespännande. Så vitt jag kan se finns...
Svar
1
· Visningar
650
Senast: CosmicQueen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka