Bukefalos 28 år!

Bitskada.. *sårbild*

Fibusen

Trådstartare
I dag på förmiddagen så rök min och mammas tik ihop över en leksak, dom högg ifrån på varandra en gång, sen bröt dom. Tyvärr lyckades bägge två få in ett varsitt bett. Min hund är biten uppe på huvudet, och mammas hund i benet alldeles bredvid ”tummtrampdynan”. Mammas hund fick en droppe blod direkt, men min hade ingenting. Efter ett par timmar så hade min plötsligt en blodfläck i pannan?! Klämde och tryckte lite mer då (eftersom vi inte kunde se något blod direkt så trodde vi inte att det hade gått hål) och det rann ut en droppe blod till. Det är ju hål i underhuden, så mycket kan jag se.

Jag är orolig som fn nu att såret är mycket djupare än det som syns. Hur hade ni gjort? Åkt 3,5 timmar till närmaste veterinär akut, eller avvaktat tills i morgon bitti för lägeskoll då och ev veterinär 30 min bort? Än så länge så är hunden helt opåverkad vill säga, ligger nöjt på rygg i soffan och snarkar, annars så hade jag självklart åkt in om hon hade varit påverkad.

Hur snabbt försämras dom vid infektion? Vad ska jag titta efter? Hålla koll på tempen förstår jag. Jag har noll erfarenhet av bitsår så jag vet inte vad jag kan vänta mig...
 

Bifogade filer

  • 9B77C528-C8B8-4B2D-AFE6-88F8EA81D766.png
    9B77C528-C8B8-4B2D-AFE6-88F8EA81D766.png
    457,6 KB · Visningar: 76
Om du har tillgång till steril koksaltlösning skulle jag försöka skölja ur det till att börja med, det kan bli djupa fickor och gjosigt med bakterier. I övrigt hålla koll på temp, sår och allmäntillstånd.

Ja, det har jag spolat in, därav det är blött runt om. Rinner alltså inte ut något ur såret. Det är ju just sårficka jag är rädd för...Ska försöka fortsätta hålla det öppet så det inte kapslar in något och hoppas att det inte blir någon katastrof tills i morgon...

Guldfiskar känns mer och mer som ett alternativ! :meh::cautious:
 
Såna där hål brukar jag göra rent med koksaltlösning och hålla koll på bara. Ofta läker dom fint själv. Risken finns att det blivit en ficka, men den är liten eftersom det inte är ett "bett" med flera tänder utan det gått hål i huden av en tand..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 725
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 180
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 459
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 913
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp