bittless bridle...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mos410
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 957
M

Mos410

Lästa att flera provat/använder det.
Jag rider själv mitt varmblod i repgrimma, men skulle vilja ha ett annat alernativ då jag tror att han kan få skav av knutarna på sidorna om han har den för mkt.
Jag vill inte ha hack (pga dålig erfarenheter, hände mkt olyckor med hack där jag bodde) lång historia som jag inte tar upp här. Säger bara att jag inte vill ha hack.
Har furnderat på en mildare sidepull, detta är en väldigt lugn kille jag använder iprinsip inte tyglarna alls.
Men så hittade jag bittless bridle alternativet. Jag blev nyfiken och kollade runt allt lät toppen. Men så är jag som jag är måste alltid tänka på VAD kan hända. Och det slog mig direkt.
Om en häst snubblar till och man inte är berädd så kan de ju bli ett ryck i tyglarna.
Har man då bett rycker det i munnen, sidepull eller dylikt blir det ett ryck över nosryggen. Men med bittless bridle blir det ett ryck över nacken och måste inte munnen dras ihop?
alltså övre delen på "nosgrimman" och sedan att de där remarna drar åt från undersidan. Kan då inte hästen bita sig i både kinder och tunga med lite otur?
Kanske lite konstig fundering:crazy:
Men vad har ni för tankar runt detta?
Har pratat med några som säljer det och dom hade inte enns tänkt tanken, men sa jo visst måste det bli så.
Så nu vänder jag mig till er istället:D

Sv: bittless bridle...

Ja det blir säkert så , MEN om man jämför så är ju Bittless bridle , ett mycket bättre alternativ än bett elr andra bettlösa träns ! :)Men jag har letat jätte länge efter att köpa ett bittless bridle (just nu lånar jag ett) och jag hittar ingenstans att köpa det ! Vart finns det att köpa ?? :confused:

Sv: bittless bridle...

du har helt rätt i dina funderingar, bitless trycker på kinderna bla och kan skada hästen i munnen, framförallt kinderna. tycker de är hemska! även en vnalig nosgrimma gör detta om den är för hårt knäppt, därav två fingar-regeln :) bitless trycker även på nacken, vilket även andra bettlösa alternativ kan göra, detta kan i värsta fall trycka ihop nackkotor vid felridning.

rekommenderar en helt vanlig lädergrimma, blir inte bättre än så. :) klockrent och snyggt. :) problemet med repgrimman är att den blir sladdrig, en lädergrimma ligger mer på plats och har jämn yta på nosryggen och tydliga tygeltag. allt handlar om inlärning :)

tärnsjös sidepull är bra, dock finns risken att det blir punkttryck på nosryggen vilket kan irritera hästen, det får man kolla när man köper sidepull.

ett väl tilpassat bett kan vara trevlig för hästen om den från början är lärd vad det innebär och hur det fungerar och rids med mjuk och fin hand, ett bitless kan göra mycket mer skada tyvärr...

Liknande trådar

L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket... 2
Svar
36
· Visningar
3 829
Senast: Seabaz
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 654
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S