bjällerkrans?? och ombygnad av brösta.

_Skifting_

Trådstartare
Hej hej.. Jag är på jakt efter en bjällerkrans att fästa på shettisens brösta.. Men hittar inga, Tr*dera har några som ligger ute ibland, men de är ju jätte stora!! Var har ni hittat era och hur funkar dom i praktiken..

(hästen är van vid bjällror sedan tidigare då hon bodde Dalarna och hade en så kallad "björnpingla" fäst i bröstan sedan tidigare..)

Sen undrar jag oxå en sak.. Jag har en så kallad skitsele (en med enbart en bukgjord och helt fast brösta, liknande den som B*rjes har för 1295kr)


Jag har fått för mig att de "skitselarna" som man iaf. kan knäppa loss bröstan på och som har två bukgjordar är mycket bättre.. Det borde ju inte bli sådär direkt tryck mellan däckeln och bröstan och bröstan bör ju vara mer följsam för bogens rörelser (??) Det borde kanske tom. vara mer lönt med draglinor på en sån typ av sele (En sånhär: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=420232&deptid=31&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC)

Går det att bygga om min befintliga sele till en sådan??
 
Senast ändrad:
Sv: bjällerkrans?? och ombygnad av brösta.

Förstår inte riktigt, den sitter ju ändå fast?
Däckel brukar vara klen på skitselar.

Det finns billiga helt okej selar som tex Pfiff.
 
Sv: bjällerkrans?? och ombygnad av brösta.

Förstår inte riktigt, den sitter ju ändå fast?
Däckel brukar vara klen på skitselar.

Det finns billiga helt okej selar som tex Pfiff.

sitter fast och sitter fast, ja.. men den är ju fastsatt i två remmar (en från däckeln och en som går in under buken.. Jag tycker att det borde bli bättre rörlighet då.. eller?? i dagsläget så flexar det ju inte öht.

ja, jag tänkte skaffa en annan sen, men tycärr så får det justeras en hel del på vagnen som vi har i såfall för den är avvägd att sitta där "dragringarna" är på selen. På de selar som är bättre så sitter ju skakelfästena jätte högt upp.. Då kommer min lilla plutt-häst behöva bära hela vikten av mig och vagn i däckeln eftersom den hamnar i bakvikt... Detta är något vi inte har möjlighet att fixa i dagsläget, så jag tänkte göra det bästa av situationen... Eller tänker jag fel?? :confused:
 
Sv: bjällerkrans?? och ombygnad av brösta.

Är det inte bättre å köpa en loksele då?
Har man inte skaklarna på samma höjd som i en skitsele då??
 
Sv: bjällerkrans?? och ombygnad av brösta.

Antar att jag inte ändå förstår vad du menar men bröstan är lika fast
går inte att få lös. Visst är det bra med iaf två gjordar men...
Den ska ju ligga still och vagnen ska dras med draglinorna.
Tror inte att du kan modifiera den på det viset du tänkt.
Antar att du kollat den länkade tråden här?



angelofthedevil: Man kan ju höga fästet på lokselar.
 
Sv: bjällerkrans?? och ombygnad av brösta.

Okej, då vet jag det. :D
Har som sagt ingen koll på dem mer än att dem är bättre än skitselar.
 
Sv: bjällerkrans?? och ombygnad av brösta.

I musikaffärer finns det mindre "bjällerkransar" som används som instrument...de kan fungera......
 
Sv: bjällerkrans?? och ombygnad av brösta.

En "skitsele" med två gjordar, draglinor och så baksele (och/eller broms på vagnen) funkar på samma sätt som en "vanlig bröstsele" under förutsättning att man inte drar åt den yttre gjorden så hårt och att du fäster skaklarna så att de kan röra sig framåt/bakåt. Skaklarna ska alltså sitta så att hästen drar med draglinorna och inte med skaklarna. En parsele är konstruerad på samma sätt som en "skitsele med två gjordar".

Största anledningen till att man fäster skaklarna högt är väl för att de inte ska peta rakt i bogen när man svänger och sånt. De är liksom mindre ivägen längre upp. Men det går ju att testa och se hur skaklarna beter sig i svängarna, om det kan störa hästen.
 
Sv: bjällerkrans?? och ombygnad av brösta.

gekås i ullared har nosludd med bjällror på^^ köpte till shettisen men han tycker inte om ljudet, den stora hästen bryr sig inte om det.
 
Sv: bjällerkrans?? och ombygnad av brösta.

Om du vill ha en fin bjällerkrans och är beredd att betala kan du pm-a mig för telefonnummer till en sadelmakare som gör kransar med ett helt underbart ljud! Jag har sett en fullstor, men hon kan säkert göra en med bara de mindre bjällrorna till en mindre häst!

MVH
Lotta
 

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 327
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 544
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 086
Senast: Filippa99
·
Utrustning Letar efter en billig allround sadel (ren allround eller mot hopp) och hittade denna...
Svar
17
· Visningar
9 056
Senast: Adolfine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp