hööks sadel värd att köpa?

Sv: hööks sadel värd att köpa?

Den där hade jag inte köpt för mer än prynad/inridningssadel om jag ska vara ärlig. Finns alltid en anledning till att den är så billig. Sneda bommar, dålig stoppning och kass kvalitet skulle jag gissa på. Känns inget vidare i butiken iaf.
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

Jag har sett en i butik som såg väldigt fin ut, men det är ju det som är grejen med billiga sadlar, att produktionen är väldigt ojämn.

Om du är kunnig nog att se på sadeln att den är rak i bommen och jämn i stoppningen så finns det väl inget som hindrar, men att köpa ett osett exemplar på postorder hade jag aldrig gjort.

Det är säkrare att köpa en begagnad dyrare sadel för samma pengar. :)
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

Grejjen med billiga sadlar är inte att det är sneda bommar och sånt.Utan att de görs i ett mkt billigt land.
Ist för att använda de finaste lädret och göra den av en känd verkstad så använder man 2:a hands sorterat läder till och med konstläder och tillverkar sadeln i china typ eller ett snarliknande billigt land.
Där kostnaden för att göra sadeln kanske är 600 kr bara.


Det finns bara 2 storlekar av sadel normal eller vid och det är allt, man kan inte specialbeställa saker som kortare kåpa eller längre osv.

så sadeln passar alltså få hästar oftast en typ av hästar

Men har man turen att sadeln passar just sin häst så gäller ju samma regler som om du skulle prova ut en childeric sadel..Sadeln skall passa;)

Jag hade supertur på mitt förra hbl och kunde ha hööks billiga allroundsadel den finns inte kvar då kostade den 1250 kr och passade min ekonomi perfekt som var utan jobb.
Den låg superbra på henne fram tills att hon vart gammal och inte reds så mkt och tappade alla ridmuskler.
Då fick vi gå över till bomlöst mot slutet!

Sadeln var rak i bommen inte snedsydd nada, sånt kan även hända dyra sadlar.
Så att tro att bara för man köpt en sadel för 35000 så kan inte sadeln ha varken sne bom eller va snedsydd är att lura sig själv rätt hårt.

Jag köpte en sadel för 15000 den var snedsydd och olika bossor bak och de räknar jag inte till en billig sadel.

Så man ska ALLTOD kolla igenom en nyköpt sadel innan man börjar rida i den så att bommen är hel och inte sned.Att inga sömmar är glömda att sys. Att bossorna är jämna så inte en är stor och en är liten.
Att sadeln inte är snedsydd.
OCH att saden SJÄÄÄÄLVKLART passar hästen;)

Är allt detta okej spelar prislappen inte ett jäkla siiit=)
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

Dem är ofta snedsydda/snedstoppade iaf, men om den har sned bom kan faktiskt bara en sadelmakare göra när man öppnar sadeln.
Det är inte ovanligt att folk säger att en sadel har sned bom när bommen faktiskt är helt felfri, däremot är dem sadlarna ofta helt skevt sydda/stoppade.
Men det händer ofta på dyra kvalitetssadlar också.

Men om sadeln är fräsch och passar både dig och hästen så kör på den men förvänta dig tråkig kvalité på läder och arbete.
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

*delvis kl
Hööks, Börjes, MyOne mfl har ju en bunt billighetssadlar.
Är dessa omstoppningsbara?
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

*delvis kl
Hööks, Börjes, MyOne mfl har ju en bunt billighetssadlar.
Är dessa omstoppningsbara?

Ja vet inte om alla är det, men en del är det iaf.

En bekant har stoppat om både en Börjes Pinto sadel och en av Hööks billiga gamla allroundsadlar.
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

Om du är kunnig nog att se på sadeln att den är rak i bommen och jämn i stoppningen så finns det väl inget som hindrar, men att köpa ett osett exemplar på postorder hade jag aldrig gjort.

kommer absolut köpa den i "riktig" butik så man har en chans att känna och klämma och granska den lite innan man betalar, visst höökspostorder ger öppet köp men det ger bara massa krångel om något skulle vara fel så det har gått bort förlängesen ;)
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

Den mest prisvärda sadel jag har/haft är thorowgoods dressyrsadel. Kostade 3500 kr ny. Ligger som gjutet på mina halvblod ( "godkänd" av en sadelutprovare). Thorowgood är nog den enda sadeln i den nyprisklassen jag skulle köpa, många andra är sneda, dålig passform o.s.v... Har dock fått byta stropparna, men det är ingen jätteutgift. Har för mig att den är omstoppningsbar. 10 års garanti på bom.

Annars är det bättre begagnat som gäller i den prisklassen.
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

Men Thorowgood gör inga "billiga" sadlar, det som håller nere priset på dem är ju att det inte är läder.

Går inte att jämföra med lädersadlar i den prisklassen.:)
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

Fast dom ligger ju ändå lite lägre i pris än t.ex wintec även fast dom är mycket skönare!! Och hellre icke läder än dåligt läder :D
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

Jag har deras hoppsadel (som inte finns att köpa ny för tillfället). Köpte den för 1800 beg och lät en sadelmakare kolla över den och stoppa om den. T o m sadelmakaren sa att jag hade haft tur och fått tag på ett fint ex. På en häst som är jäkligt svår att hitta sadel till ligger denna jättebra och jag är supernöjd. Visst märket man att lädret inte är det bästa men nu hinner jag spara till en annan sadel om denna inte skulle hålla i all evighet.
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

Vad har din häst för rygg? :) (har alltid funderat över vilken typ av rygg Höök's billigare sadlar passar på, så nu passar jag på att fråga nån som har en av dom ;))
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

Min stallkompis har en, testade den på min nordis (och den var såklart för smal), men den var annars ganska ok, lädret känns helt ok, rak i bommen och jämn i stoppningen. Passar en svagt svängd rygg skulle jag vilja säga. Kanalen är 4 fingrar bred hela vägen.

Kan dock inte uttala mig om ev tryckpunkter, hur den känns att rida i, om den knarrar etc, iom att vi aldrig kom så långt som att provrida den :).
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

Vad har din häst för rygg? :) (har alltid funderat över vilken typ av rygg Höök's billigare sadlar passar på, så nu passar jag på att fråga nån som har en av dom ;))

Ganska rak rygg vid arbete, lite mindre men lång manke och väldigt smal över ryggen :) Han har också en ganska kort rygg så han ska helst ha "korta" sadlar, men mattes rumpa måste ju också få plats :D så de här passar både mig och pålle alldeles utmärkt :)
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

Jag har en sån hemma som inte är min men blivit för smal för pållen som har den så den ska säljas :) Tycker den är helt ok, den har blivit lite rynkig i sitsen men den är rak i bommen och stoppningen är fin så skulle jag inte rida mycket och själv ville rida i en sådan sadel så hade jag nog tyckt den var helt ok att rida i :)
 
Sv: hööks sadel värd att köpa?

Ganska rak rygg vid arbete, lite mindre men lång manke och väldigt smal över ryggen :) Han har också en ganska kort rygg så han ska helst ha "korta" sadlar, men mattes rumpa måste ju också få plats :D så de här passar både mig och pålle alldeles utmärkt :)

låter väldigt likt mig och min pålle :) :up:
 

Liknande trådar

Utrustning Börjes pinto sadel som kostar runt 1-2000 lappen. Är den helt okej att köpa som inridningssadel? För att sen när hästen lagt på sig mer...
Svar
12
· Visningar
2 583
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 319
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 536
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 082
Senast: Filippa99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp