Bukefalos 28 år!

Björk giftig?

C

cassy

Läste att man skulle undvika att ge hästar sly från björk,någon som vet varför?
 
Sv: Björk giftig?

Jag läste det i Hästfocus in en artikel om eksem ,tror jag att det var.Då skrev vederbörande att man absolut ska ge hästarna sly,men inte från ek och björk.Men hon skrev aldrig varför.Eken är ju giftig med sina ekollon etc,men att björken skulle vara det har jag aldrig hör förut.
 
Sv: Björk giftig?

Jag vet bara att björken inte är giftig för människor men kan påverka ganska mycket, det är urin och svettdrivande bland annat. Och även blodförtunnande. Alltså ganska starkt, kanske är därför. Men giftig är den absolut inte för människor i alla fall(jag både tappar sav,kokar sirap och gör björklövste) och kan aldrig tänka mig att den är det för djuren heller. Men påverkar gör den säkert på grund av styrkan och kanske är därför det inte är bra. Men jag vet ju inte, så intressant om någon har något underlag? :)
 
Sv: Björk giftig?

Det var intressant,nu undrar man ju ännu mer varför björken inte är bra för hästar! :crazy:
 
Sv: Björk giftig?

haha du kan ju inte tro på något som står i hästfocus... :grin: hade det stått i tex ridsport så vore det en helt annan sak... ^^

björk är inte giftig. visst har den en del medicinska egenskaper, men det har så gott som alla växter! även gräs! däremot så tycker inte hästar att björk smakar så jättegott, dom föredrar salix släktet (som bla har smärtlindrande och infammationshämmande effekt). jag har massa björkar i mina hagar och hästarna är inte intresserade av att äta dom.

sen tycker jag inte man ska fodra hästar med sly, vet att vissa fanatiker tycker att hästar ska äta bark men dom är faktisk gräsätare. och vill dom äta bark och/eller sly så kan dom göra det i hagen, man ska inte servera det i mängder.

här står det utförligt om björkens egenskapar:
http://rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/betu_sp.htm
 
Senast ändrad:
Sv: Björk giftig?

Nu blir jag oxå nyfiken.. Jag har björkar i vinterhagen och mina hästar älskar att smaska på barken..
 
Sv: Björk giftig?

Tack för infon,det verkar ju som det skulle vara bra att äta björk när man läser vad den är bra för etc.Mina hästar ska nämnligen gå i en superhärlig sommarhage som är full med björk..men jag kanske inte behöver oroa mig då.:)
 
Sv: Björk giftig?

nej det behöver du inte. jag har som sagt massa björkar i mina hagar och dom används mest för att klia sig på. har även några i vinterhagarna och hästarna har inte ätit upp som heller. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet ni vilka träd/sly/osv man kan slänga in i hagen till hästarna för att ge dem något att gnaga på?:)
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar ratar i normalfallet giftiga växter, men ibland kan det uppstå situationer som man inte har räknat med. Därför är det viktigt att...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
Hästvård Behöver plöja upp (tror jag) ca 1 ha av beteshagen. Det är gammal vall, inte åtgärdad på många år och massa sly på en del. Kan någon ge...
Svar
7
· Visningar
758
Hästvård Nån som vet om den sorten är giftig/farlig för häst.
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp