Bjuda på grillat/ta med- födelsedags/vårfest

Icehorses

Trådstartare
Hej!

Behöver lite vett och etikett-hjälp!

Har bjudit in ca 10 pers till en liten fest i maj. Det är en vårfest men jag fyller också år samma dag (inte skrivit födelsedagsfest på eventet utan vårfest i första han). Vi ska vara på landet och min förhoppning är att vi kan grilla. Vi är väl alla något av finsmakare så det blir inga korv och hamburgare som ska grillas. Jag vet inte riktigt vad jag skulle göra för grillat som ska passa till alla (vissa är köttomaner, vissa veg., vissa äter inte fisk osv), så nu undrar jag om det är opassande att säga:

Ta med vad du vill grilla så bjuder vi på tillbehör, tilltugg och efterätt.

Eller är det brukligt att bjuda på all mat vid en liknande fest? Tänker iom att jag fyller år också. De har bjudit på all mat när de haft födelsedagsfester. Men då har det inte grillats.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Bjuda på grillat/ta med- födelsedags/vårfest

Enligt etiketten eller inte, men jag tycker det är vanligt att man tar med det man vill grilla till en grillfest. Har varit på många sådana och tycker det är ok.
 
Sv: Bjuda på grillat/ta med- födelsedags/vårfest

Generellt tycker jag det brukar var så att man som värd bjuder på antingen allt vid "seriösare" tillfällen eller det som är billigt (potatissallad, sås, sallad, bröd) så tar folk med sig det dom vill grilla och dricka om det är en lite mer vardaglig tillställning.
 
Sv: Bjuda på grillat/ta med- födelsedags/vårfest

Hej!

Behöver lite vett och etikett-hjälp!

Har bjudit in ca 10 pers till en liten fest i maj. Det är en vårfest men jag fyller också år samma dag (inte skrivit födelsedagsfest på eventet utan vårfest i första han). Vi ska vara på landet och min förhoppning är att vi kan grilla. Vi är väl alla något av finsmakare så det blir inga korv och hamburgare som ska grillas. Jag vet inte riktigt vad jag skulle göra för grillat som ska passa till alla (vissa är köttomaner, vissa veg., vissa äter inte fisk osv), så nu undrar jag om det är opassande att säga:

Ta med vad du vill grilla så bjuder vi på tillbehör, tilltugg och efterätt.

Eller är det brukligt att bjuda på all mat vid en liknande fest? Tänker iom att jag fyller år också. De har bjudit på all mat när de haft födelsedagsfester. Men då har det inte grillats.

Hur hade ni gjort?

Antingen ber du dom ta med vad de vill grilla och står för de övriga tillbehören eller så förbereder du grillspett där de själva får plocka vad de vill ha på spetten eller så gör du färdiga dito - -så hade nog jag löst det- (ett spett med bara kött, ett med bara tomater, ett "fiskgaller" etc) och sedan plockar de vad de vill ha på sin tallrik efter grillningen. Det gör det lättare att få grillningen rätt än att blanda olika varor som kräver olika tid i grillen. Servera med bakade potatisar, potatissallad, någon kall och någon varm sås och en fräsch grönsallad + surdegsbröd.
 
Sv: Bjuda på grillat/ta med- födelsedags/vårfest

Sådana grillfester har jag flera gånger per år (förvisso brukar jag bara fylla år en av gångerna) men då tar alla med det dom vill grilla och så brukar jag stå för potatis o sallad. Ofta gör jag även egna grillsåser.

Någon gång har vi lagt ihop pengar o så har vi t.ex köpt lyxigare kött, typ vildsvin eller struts, men oftast har alla med sin egen grillfavorit.

Jag har en egen grill för vegetarianerna i bekantskapskretsen. Alla vill inte grilla sin mat ihop med kött/fisk.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp