Blå ögon på welsh

mollymalin

Trådstartare
Hej!
Jag går i tankar på att köpa ett welsh mountain sto. Saken är den att hon har ett blått öga och det ögat är inte i något vitt parti. I övrigt är hästen brun men vita höga strumpor. Skulle nog säga att hon även har lykta, ena sida är vit och andra är då mer brun. Hon har även vit mule med någon brun fläck i.

Har försökt läsa på en hel del om färgen och vad som är godkänt och inte men det är en djungel och har svårt att förstå vad som egentligen godkänt. Vad är det som gäller med ett blått öga som inte ligger i ett vitt parti? Får dom ha så?

Om hon i framtiden skulle betäckas, hur stor chans är det att fölet också får ett blått eller blåa ögon? Läser man om welshen så står det att blåa ögon förekommer men är det okej? I avelssyfte?

Jag vore väldigt tacksam if jag kunde få något svar som för mig lite klokare 🤔
 
Postar en bild på teckningen på huvudet!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20180706-121401_Chrome.jpg
    Screenshot_20180706-121401_Chrome.jpg
    120,7 KB · Visningar: 114
Först vill jag säga att jag inte är uppdaterad på den senaste forskningen om hästens färger. Men i alla fall:

Hos welsh finns bukskäcksanlag (splashed white) som ger just blå ögon och vita tecken som brer ut sig "underifrån". En häst som den du beskriver kan vara en minimalt tecknad sådan eller en anlagsbärare, för de har ibland stora vita tecken och blå ögon. I sin fulla utbredning (då måste anlaget komma från båda föräldrarna) är bukskäcken vitfläckig även på kroppen. Till skillnad från det vanliga skäckanlaget (tänk skäckig shetlandsponny) kommer bukskäckens vita fält underifrån och den har blå ögon. Googla på splashed white så får du många träffar. Samma anlag finns exempelvis hos russ.

Hos welsh finns även sabino som är ett annat anlag (jag tror det finns olika varianter, men där har jag inte full koll) som också yttrar sig genom stora vita tecken, t ex höga strumpor och bukfläck. Sabinos kan ha blå ögon, men då är det vanligen för att bläsen går över ögat. Det är alltså ett annat anlag än den "riktiga" bukskäcken. Båda färgerna har dock gemensamt att de kan visa sig väldigt lite.

Jag kollade på rasstandarden nu och det enda som står där är ju att skäck inte är godkänt samt att blå ögon kan förekomma. Det sistnämnda tolkar jag som att blå ögon är godkända. Så till syvende och sist blir väl frågan hur mycket ett eventuellt bukskäcksanlag visar sig och var gränsen går för skäck. Men även om stoet själv skulle vara en minimalt tecknad bukskäck så behöver anlaget komma även från hingsten för att verkligen blomma ut i en "riktig" skäck.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänkte höra runt lite med er Bukefalister om det är någon som har/har haft nån häst som haft problem med sina ögon? Då menar jag...
2
Svar
33
· Visningar
10 311
Senast: Zandrah
·
Hästvård Min häst har (och alltid haft när jag haft honom) som en blå hinna över ögonen (är brun-ögd), lite som olja. Det är mer på ena ögat, men...
Svar
13
· Visningar
5 618
Senast: psychogrrl
·
Övr. Hund I den här tråden önskar jag att få se bilder på hundar med blå ögon, tycker det är så fantastiskt vackert :love: :love: :love...
Svar
7
· Visningar
5 352
Senast: Saybia
·
P
Utrustning Jag skulle gärna vilja veta lite vad ni har för prylar till era hästar, vilka märken/producenter ni tycker är bra och dåliga osv osv. Så...
2
Svar
35
· Visningar
5 998
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp