Blabla-fnatt?

Red_Chili

Trådstartare
Hur många gånger har man inte hört om den ena och den andra rasens "fnatt". "Bullefnatt", "Flatryck", "salukifnatt".. Jag tycker jag hör sådant om i stort sett varenda ras när det kommer till att beskriva raspersonligheter, eller egenheter, eller vad man nu ska kalla det.

I alla fall verkar det röra sig om en och samma sak: busiga hundar.
Hundar som "får fnatt" och springer runt, rullar eller studsar och är allmänt glada.

Varför då säga "rasblabla-fnatt" istället för.. tex "gläderyck" eller liknande. Försöker man få sin ras att framstå som mer speciell och rolig än andra raser? eller vad beror det här på? Har jag missat något?

Sv: Blabla-fnatt?

:D Bullefnatt har jag hört talas om och jag kan tänka mig vad som händer då.

Jag skulle då aldrig säga schäferfnatt :rofl:

Min ena schnauzer fick alltid ett kvällsryck. Och det var alltid runt 19-tiden. Så vi kallade det 7-rycket :D

Fast jag tycker faktiskt man kan se att rycken är lite olika beroende vilekn ras det är. De har ju sina stilar och sätt..
När vår mops får ryck, så heter det mopsrycket :love:

Fast jag tycker faktiskt man kan se att rycken är lite olika beroende vilekn ras det är. De har ju sina stilar och sätt..

Jo, men det är ju inte så konstigt egentligen. Har man tex en vinthund som ju är gjord för att springa, och man tänker sig att den får "busryck", ja då kanske man lätt kan tänka sig att den springer runt och är skitglad istället för att behöva namnge det som "salukifnatt" eller liknande?

Mao, har man bara lite koll på hur rasens mentalitet generellt sett är, så borde det inte behövas "rasspecifika fnatt" utan bara säga att hunden är busig?

Jag har planer på att byta ut ordet "tokryck",det gör sig inte riktigt rätt på en 10årig dam på 40kg som inte är så graciös längre..volterna på tokrycken är inte så små numera..ångvälten har spel eller dunderklumpen kommer..

:D
Riesenräääjs är ju också speciellt ju, finns ingen mer än riesen som kan riesenräääjsa

Jag har planer på att byta ut ordet "tokryck",det gör sig inte riktigt rätt på en 10årig dam på 40kg som inte är så graciös längre..volterna på tokrycken är inte så små numera..ångvälten har spel eller dunderklumpen kommer..

:rofl:
Stackars dunderklumpen...har du ingen respekt för gamla damer! :D

Jag säger att de får spel, psykbryt, eller flippar loss...

Jo, men det är ju inte så konstigt egentligen. Har man tex en vinthund som ju är gjord för att springa, och man tänker sig att den får "busryck", ja då kanske man lätt kan tänka sig att den springer runt och är skitglad istället för att behöva namnge det som "salukifnatt" eller liknande?

Mao, har man bara lite koll på hur rasens mentalitet generellt sett är, så borde det inte behövas "rasspecifika fnatt" utan bara säga att hunden är busig?

Men det är roligare att säga mopsryck :D Eller 7-rycket.. :) Sen tycker man ju att alla mopsar gör på samma sätt...fast alla raser gör likadant :)

Hur många gånger har man inte hört om den ena och den andra rasens "fnatt". "Bullefnatt", "Flatryck", "salukifnatt".. Jag tycker jag hör sådant om i stort sett varenda ras när det kommer till att beskriva raspersonligheter, eller egenheter, eller vad man nu ska kalla det.

I alla fall verkar det röra sig om en och samma sak: busiga hundar.
Hundar som "får fnatt" och springer runt, rullar eller studsar och är allmänt glada.

Varför då säga "rasblabla-fnatt" istället för.. tex "gläderyck" eller liknande. Försöker man få sin ras att framstå som mer speciell och rolig än andra raser? eller vad beror det här på? Har jag missat något?

Jag säger Weim-ryck när min hund får sådana glädjeryck men det är att jag aldrig har sett en annan ras som rör sig just på det viset. Han kör in rumpan under sig, springer med en väldigt kutad rygg och rör sig i märkliga mönster samt har "gladöron". Jag har sett andra weimaraners som rös sig likadant.

Skottarna som min mamma hade fick ett ryck kl 21 varje kväll och man kunde ställa klockan efter det. De röjde runt och jagade varandra så mattor och andra ej fastbultade inventarier flög all världens väg. Det var 9-rycket. Andra som har skottar, vittnar om samma sak.

Jag tror inte att man försöker framställa sin ras som roligare eller mer speciell. Jag hänvisar som sagt till ett rörelsemönster som jag inte sett hos andra raser. Men att alla hundar kan få glädjeryck ser jag som en självklarhet, sedan har ju varje ras sitt sätt att uttrycka det på. Min Weim behöver större yta, skottarna fick man åteställa husets ordning efter etc

Senast ändrad:

Mina odågor får Frallefnatt om de är Frallor. ;)

Dvärgpinschrarna, tja, de är bara som vanligt. :angel:

Jag säger Weim-ryck när min hund får sådana glädjeryck men det är att jag aldrig har sett en annan ras som rör sig just på det viset. Han kör in rumpan under sig, springer med en väldigt kutad rygg och rör sig i märkliga mönster samt har "gladöron". Jag har sett andra weimaraners som rös sig likadant.

Skottarna som min mamma hade fick ett ryck kl 21 varje kväll och man kunde ställa klockan efter det. De röjde runt och jagade varandra så mattor och andra ej fastbultade inventarier flög all världens väg. Det var 9-rycket. Andra som har skottar, vittnar om samma sak.

Jag tror inte att man försöker framställa sin ras som roligare eller mer speciell. Jag hänvisar som sagt till ett rörelsemönster som jag inte sett hos andra raser. Men att alla hundar kan få glädjeryck ser jag som en självklarhet, sedan har ju varje ras sitt sätt att uttrycka det på. Min Weim behöver större yta, skottarna fick man åteställa husets ordning efter etc

Du förklarade jättebra hur jag menar :)

Så gör Zipper med! Måhända att det är pointern i honom som har bidragit med det? ;)
Jag kan aldrig hålla mig för skratt när han gör så! Särskilt då det oftast ser ut som om alla ben ska åt olika håll och det ser ut som han ska springa in i var och varannan grej :D

Tycker också det är lite "konstigt" att säga rasen-fnatt! När min valp får "fnatt" brukar jag säga att han får "valpfnatt" och när den äldre får det så får han bara fnatt :D

(Tusan vilket konstigt ord fnatt är! :D)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 515
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 828
Senast: soom
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 162
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka