Blabla-fnatt?

Sv: Blabla-fnatt?

Tycker också det är lite "konstigt" att säga rasen-fnatt! När min valp får "fnatt" brukar jag säga att han får "valpfnatt" och när den äldre får det så får han bara fnatt :D

(Tusan vilket konstigt ord fnatt är! :D)

Hattifnatt är ännu roligare :bump:

Hattifnatt är ett störtlajbans ord. Jag älskar "hattifnatt". :love:

Åh, om jag någon gång har en hund av icke-vinthundsras, då ska den få heta hattifnatt! :D (Det känns liiite dumt att döpa en "värdig" vinthund till det, annars hade jag lätt kunna döpt om Wahidah nu på en gång..)

Åh, om jag någon gång har en hund av icke-vinthundsras, då ska den få heta hattifnatt! :D (Det känns liiite dumt att döpa en "värdig" vinthund till det, annars hade jag lätt kunna döpt om Wahidah nu på en gång..)

Gillade också hattifnatt :D

Du kan väl kalla det elegansfnatt eller nåt :bump:

Hattifnatt är faktiskt ännu konstigare! Men det är ju ganska "gulligt" iallafall! Fnatt är bara konstigt! :D

Eftersom jag har blandraser så måste dom ju ha blandfnatt lite då och då eller också är det korsdrag:)

Han kör in rumpan under sig, springer med en väldigt kutad rygg och rör sig i märkliga mönster samt har "gladöron".
Särskilt då det oftast ser ut som om alla ben ska åt olika håll och det ser ut som han ska springa in i var och varannan grej

Sådär gör Izor när han får sina ryck (han lyckas nämligen med båda varianterna), och det går undan i typ 120.
Tyvärr får han inte så mycket schnauzerryck nu för tiden, men när han var liten kunde han få minst ett ryck om dagen.

Jag säger Weim-ryck när min hund får sådana glädjeryck men det är att jag aldrig har sett en annan ras som rör sig just på det viset. Han kör in rumpan under sig, springer med en väldigt kutad rygg och rör sig i märkliga mönster samt har "gladöron". Jag har sett andra weimaraners som rös sig likadant.

Måste tyvärr få upplysa dig om att det inte alls är rastypiskt. Precis sådär gör min dalmatiner också ;).

Att det ser annorlunda ut mellan olika raser beror ju på hur de är byggda, hundar med uppåtstående öron får aldrig samma vackra busöron som de med hängöron :D Jag tycker också det är onödigt att tilldela det någon särskild ras eller liknande.

Jag tror jag brukar kalla det tokryck eller räserfnatt. Sker sällan inomhus för oss men om det gör det så har hon knappt något utrymme att springa på så det blir mest en massa snyggt spinnande runt på plats med rumpan under sig :rofl:

KL

Diskuterade de här "rycken" med en klasskompis igår. Han kallar de för övrigt "de vilda 5 minuterna" och vi diskuterade om man skulle kunna göra någon slags studie på de hundar som får det. Skulle vara kul att veta vad det är som utlöser dessa ryck, om det är något hormonellt eller så som sker i kroppen. Men det kanske bara är vi nördiga veterinärstudenter som tycker att det verkar intressant :p

Sen så finns det ju bajsryck, dvs vilt räjsande för att få igång tarmarna, o sen är det några varv runt sig själv tills man hittat rätta stället/positionen.
:angel:

Min hund kan också få bajsryck:D,då brukar hon springa rakt fram,sen kasta sig ner i gräset,rulla runt/dra sig framåt på sidan liggandes:eek:,resa sig upp och sen skita..En sk "riesen-räääjs-bajsare":D

Men herregud,nu har jag en "riesen-räääjs" och en "riesen-räääjs-bajsare":banana:

KL

Diskuterade de här "rycken" med en klasskompis igår. Han kallar de för övrigt "de vilda 5 minuterna" och vi diskuterade om man skulle kunna göra någon slags studie på de hundar som får det. Skulle vara kul att veta vad det är som utlöser dessa ryck, om det är något hormonellt eller så som sker i kroppen. Men det kanske bara är vi nördiga veterinärstudenter som tycker att det verkar intressant :p

Gör sån studie! Behöver ni fler hundar så kan jag låna ut mina ;)

Haha, jag har varit med om "efter bajs"-rycket, men inte "innan bajs"-rycker :D

Samma här!

Zala har "bajsryck" hela tiden. (eller ja, i alla fall när det är sol ute och alla gånger när vi går i skogen och det är i alla fall lite varmt ute)

Hon skiter (eller pissar), sedan krafsar hon i marken och därefter, då tar det fart! Då flyger hon runt som en kanonkula i koppel, busar och studsar, tar kottar och kastar iväg dem för att sedan fånga dem igen och blir.. vild :D

De vänner som brukar gå med mig brukar av den anledningen gå några meter bort när hon börjar skita - de är rädda att bli översprungna :angel:

KL

Min får i regel det på träningar. Utlösande brukar vara att vi jobbat intensivt under en längre stund och det avslutas bra och positivt med jubel från min sida. Det behövs inga bollar eller godis för att belöna då. Han snor runt och är bara överlycklig.

Ett par gånger har han fått dem när vi inte har gjort en sak på ett tag ex agility. Då får han rycket när vi går ut på banan och ska börja.

Det verkar i vårt fall vara ett uttryck för extrem glädje över att göra något som han verkligen tycker riktigt mycket om att göra. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 515
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 828
Senast: soom
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 162
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka