Black friday

Ingenting?

Finns inte behovet utan black friday finns det nog inte då heller.

Ursäkta tråkigt svar men jag är så less på all konsumtionshets. Vi har en kllmatkris att hantera, vore trevligt om ALLA bidrog med det de kan. Att undvika shopping bara för att det är "billigt" (ekonomiskt, inte på något annat sätt) borde vara en liten uppoffring.

Mvh Häxan Surtant
Bästa posten på buke på väldigt länge. :bow:
Det räcker med att läsa tråden om adventskalendrar för att förstå begreppet konsumtionshets.
 
Jag köper inget för att det är black friday, mellandags rea osv. Är det något jag har behov av, då sparar jag ihop pengar och köper det rea eller ej. Väntar inte specifikt på rean.

Är lite anti handelns knep att försöka få oss att konsumera mer. Mellandagsrean är nuförtiden mycket längre än mellandagarna mellan jul och nyår som det var först.

Black friday är anammat från USA och är nu ”black week” va hände med en dag från början?

Nä jag är inget fan av det, går att göra klipp ändå ibland när det inte är rea. Är väl en surkärring men jag har inget behov av att handla för handlandets skull (vilket jag upplever att många gör). Köper bara när jag behöver något vilket är väldigt sällan. Sån e jag.
 
Jag tror att @farin vände sig emot TS inledande fråga "Vad ska man köpa på Black Friday i år?". Det tolkar åtminstone jag som att TS inte har något egentligt behov, utan hon vill ha tips på saker som hon kan köpa mest för köpandets skull. Det känns för mig väldigt onödigt och får mig att slå bakut på samma sätt som @farin.
Exakt!

Säger inget om man har ett verkligt behov och väntar in en verklig prissänkning (vilket inte alltid B.F. är...)
Sen kan man ju också fundera på vad verkliga behov är, vi kanske behöver fundera lite mer över det också.
Självklart är det olika från individ till individ vad man behöver, mår bra av, inte klarar sig utan. Men lite mer reflektion kring våra shoppingmönster önskas överlag :up:
 
Exakt!

Säger inget om man har ett verkligt behov och väntar in en verklig prissänkning (vilket inte alltid B.F. är...)
Sen kan man ju också fundera på vad verkliga behov är, vi kanske behöver fundera lite mer över det också.
Självklart är det olika från individ till individ vad man behöver, mår bra av, inte klarar sig utan. Men lite mer reflektion kring våra shoppingmönster önskas överlag :up:
Helt enig!
 
Tror aldrig jag köpt något på Black Friday förut och handlar aldrig på reor för köpandets skull. I år kan det dock hända att det blir något pga bebis i januari och skulle någon av de sakerna vi planerar att köpa inför det dyka upp till rabatterat pris är det fullt möjligt att jag passar på.
 
Jag trodde jag skulle behöva kolla efter en ny mobil och tänkte då vänta till Black Friday men nu verkar den ha skärpt till sig så slipper jag ju det. Är mest glad när jag slipper handla grejer
 
Jag har tänkt köpa en robotdammsugare så kommer titta på hur priserna för de modeller jag har kollat på är under den veckan. Hoppas på bra priser!

Kommer nog även köpa några julklappar då :).
 
Brukar passa på att köpa julklappar. Omfattning får dock ses över då det ska till ett klinikbesök för hästen först och en spånbeställning (God Jul till mig :p )
 
Och jag är så tråkig att jag anser att ursäkten ”detta är något jag ändå behöver/kommer att köpa men inväntar Black Friday för att köpa det” inte är i närheten av good enough.

Anledningar:

- Även ett sådant köpbeteende gynnar och boostar en ”högtid” som enbart går ut på konsumtionshets. Hur länge du än har avvaktat med ”nödvändiga” inköp blir de en del av statistik, försäljningsrekord och motivation för branschen att fortsätta denna galenskap.

- Man lurar sig själv om man tror att man handlar billigare på Black Friday. Att tro att branschen inte för länge sen har anpassat prissättningen för dessa köpmönster är naivt. Detta med att folk enbart handlar på reor gynnar billiga superjättar långt ifrån hållbar konsumtion.

- Detta konsumtionsmönster är också negativt för konsumenterna eftersom det blir betydligt mindre transparent vad gäller prisläge, prisutveckling osv.

- Reor är helt enkelt inte reor längre. De är planerade tillfälliga sänkningar av priset utifrån ett planerat högre utgångspris. Vilket i sin tur får konsumenterna att tro att de har spenderat mindre pengar och då kan handla mer totalt sett. Även om alla här i tråden påstår att de baaaara köper sådant de definitivt hade köpt oavsett så är det inte så samhällets konsumtion på dessa helger ser ut. Och alla som deltar bidrar till hetsen vare sig man vill eller inte.
 
Och jag är så tråkig att jag anser att ursäkten ”detta är något jag ändå behöver/kommer att köpa men inväntar Black Friday för att köpa det” inte är i närheten av good enough.

Anledningar:

- Även ett sådant köpbeteende gynnar och boostar en ”högtid” som enbart går ut på konsumtionshets. Hur länge du än har avvaktat med ”nödvändiga” inköp blir de en del av statistik, försäljningsrekord och motivation för branschen att fortsätta denna galenskap.

- Man lurar sig själv om man tror att man handlar billigare på Black Friday. Att tro att branschen inte för länge sen har anpassat prissättningen för dessa köpmönster är naivt. Detta med att folk enbart handlar på reor gynnar billiga superjättar långt ifrån hållbar konsumtion.

- Detta konsumtionsmönster är också negativt för konsumenterna eftersom det blir betydligt mindre transparent vad gäller prisläge, prisutveckling osv.

- Reor är helt enkelt inte reor längre. De är planerade tillfälliga sänkningar av priset utifrån ett planerat högre utgångspris. Vilket i sin tur får konsumenterna att tro att de har spenderat mindre pengar och då kan handla mer totalt sett. Även om alla här i tråden påstår att de baaaara köper sådant de definitivt hade köpt oavsett så är det inte så samhällets konsumtion på dessa helger ser ut. Och alla som deltar bidrar till hetsen vare sig man vill eller inte.

🙏

Otroligt bra inlägg! Jag slits alltid emellan känslan av att må bra av att äga saker vs vad vill jag egentligen må bra av. Älskar att köpmönster lyfts och ifrågasätts såhär! Åtm för mig blir det bekvämare varje gång att ifrågasätta min egen konsumtion göra bättre val. Jag är liksom egentligen helt emot kapitalism och ekonomisk utveckling och ändå är det så svårt att inte bara "göra som alla andra".
 
Jag skulle gärna vilja hitta bra pris på mina hörlurar som jag suktat länge efter. Så det håller jag utkik efter.

Kommer även hålla utkik efter om det kommer bra erbjudande på reflexkläder och trailskor.

Sen har jag även en lång önskelista på nya kläder till mig själv. Men det är mer tveksamt om det blir ngt köp av det även om det skulle komma bra erbjudande.
 
Och jag är så tråkig att jag anser att ursäkten ”detta är något jag ändå behöver/kommer att köpa men inväntar Black Friday för att köpa det” inte är i närheten av good enough.

Anledningar:

- Även ett sådant köpbeteende gynnar och boostar en ”högtid” som enbart går ut på konsumtionshets. Hur länge du än har avvaktat med ”nödvändiga” inköp blir de en del av statistik, försäljningsrekord och motivation för branschen att fortsätta denna galenskap.

- Man lurar sig själv om man tror att man handlar billigare på Black Friday. Att tro att branschen inte för länge sen har anpassat prissättningen för dessa köpmönster är naivt. Detta med att folk enbart handlar på reor gynnar billiga superjättar långt ifrån hållbar konsumtion.

- Detta konsumtionsmönster är också negativt för konsumenterna eftersom det blir betydligt mindre transparent vad gäller prisläge, prisutveckling osv.

- Reor är helt enkelt inte reor längre. De är planerade tillfälliga sänkningar av priset utifrån ett planerat högre utgångspris. Vilket i sin tur får konsumenterna att tro att de har spenderat mindre pengar och då kan handla mer totalt sett. Även om alla här i tråden påstår att de baaaara köper sådant de definitivt hade köpt oavsett så är det inte så samhällets konsumtion på dessa helger ser ut. Och alla som deltar bidrar till hetsen vare sig man vill eller inte.

..och jag kan hålla med dig. Men jag som ensam konsument kan inte styra om min barnvagn kostar 12 000:- eller 9 000:- precis just nu och oavsett om man står inför dyrare köp, eller om man helt enkelt har det skralt i kassan för andra nödvändiga köp (eller både och), så är det mycket att kräva av konsumenten att avstå en sådan prisskillnad för the greater good. Det är en balansgång det där, vilka uppoffringar man kan förväntas göra som enskild individ i relation till effekten av dem.

Jag ser jag överlag över mina konsumtionsmönster väldigt mycket just nu, och är inne i en ganska intensiv och intressant omställningsfas mot ett mer hållbart leverne. Jag gillar det och ser fram emot att fortsätta arbetet. För några år sedan hade jag nog inte ens tänkt tanken på att köpa mycket babysaker begagnat eller att vi skulle låna saker vänner emellan. Men skulle jag avstå de sista köpen under rean för sakens skull, så skulle effekten sannolikt bara bli att vi fick betala många tusenlappar mer för samma saker. Rent krasst, eftersom vi ändå behöver göra inköpen i närtid. Så jag är all in för konsumentmakt och hållbar konsumtion. Men jag ser det som ett större och mer långsiktigt arbete, än att prompt betala mer för exakt samma vara just nu i november. De uteblivna köpen för handeln i form av begagnat eller lån av vänner ger också effekt på handeln långsiktigt.
 
Köpte kläder åt barnen!
1637074345618.png
 
Köpte iofs en ny overall till ena barnet med då jag förlorade en tradera-auktion igår och inte pallade en till. Den var dryga 500:- rabatt på så det kanske var en sån där black friday-prislapp på den?
 
..och jag kan hålla med dig. Men jag som ensam konsument kan inte styra om min barnvagn kostar 12 000:- eller 9 000:- precis just nu och oavsett om man står inför dyrare köp, eller om man helt enkelt har det skralt i kassan för andra nödvändiga köp (eller både och), så är det mycket att kräva av konsumenten att avstå en sådan prisskillnad för the greater good. Det är en balansgång det där, vilka uppoffringar man kan förväntas göra som enskild individ i relation till effekten av dem.

Jag ser jag överlag över mina konsumtionsmönster väldigt mycket just nu, och är inne i en ganska intensiv och intressant omställningsfas mot ett mer hållbart leverne. Jag gillar det och ser fram emot att fortsätta arbetet. För några år sedan hade jag nog inte ens tänkt tanken på att köpa mycket babysaker begagnat eller att vi skulle låna saker vänner emellan. Men skulle jag avstå de sista köpen under rean för sakens skull, så skulle effekten sannolikt bara bli att vi fick betala många tusenlappar mer för samma saker. Rent krasst, eftersom vi ändå behöver göra inköpen i närtid. Så jag är all in för konsumentmakt och hållbar konsumtion. Men jag ser det som ett större och mer långsiktigt arbete, än att prompt betala mer för exakt samma vara just nu i november. De uteblivna köpen för handeln i form av begagnat eller lån av vänner ger också effekt på handeln långsiktigt.
Det här håller jag så mycket med om! Det blir ibland nästan som den obskyra diskussionen om att köpa dyra kvalitetsprodukter vs billiga saker ofta. Visst, har du pengar nog att kunna ignorera reor och billigare produkter, go you! Men samtidigt går det inte att sticka under stolen att alla inte har de ekonomiska förutsättningarna att göra så. Det krävs att man har en ganska så välfylld plånbok för att kunna vara en (i mångas ögon) "bra" konsument som kan vara med och förändra.

Med det sagt håller jag självfallet med om att det är bra att minska sina inköp av nyproduktion och om möjligt köpa mycket på second hand, men även det kan ibland kräva resurser (tid och/eller ekonomiska).
 
Tänker att jag ska försöka köpa lite av julklapparna då, har även en lista på grejjer jag själv skulle vilja ha/behöver. Men det är verkligen inget köpande bara för köpandets skull utan saker jag hade köpt ändå.

Kan hålla med om att det kanske bidrar till onödig köphets osv, men samtidigt så gör det faktiskt en märkbar skillnad i min plånbok att passa på att handla sakerna när de är lite nedsatta, så skulle det vara bra erbjudanden på det jag kikat på så tycker jag det är svårt att avstå bara för sakens skull.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Reklamen för black week/friday väller in. På mail, på sociala medier, på tv osv. Jag blir bara trött. Jag fattar om man passar på att...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 906
Senast: Red_Chili
·
Kultur Någon mer som ska dit? Jag visste redan att Avantasia var klar och nu släppte de att Beast in black också kommer 🤯 Så nu blir det att...
Svar
7
· Visningar
593
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 224
Senast: Kakis
·
Kläder & Bli fin Tänkte kolla runt lite på kläder idag på black Friday. Jag gillar Desigual väldigt mycket med deras färgstarka kläder med blommor och...
Svar
2
· Visningar
679

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp