Bukefalos 28 år!

emlem

Trådstartare
Jag minns aldrig när jag ramlar av hästen. Ena stunden sitter jag på den och nästa ligger jag på marken, däremellan blir allt svart. jag vet att hjärnan gör så för att skydda från otäcka situationer och det är ju trevligt men det är inte lika kul att " vakna" på marken utan att veta hur länge man legat där eller ha möjlighet att påverka/lindra fallet är inte lika trevligt.

Finns det något man kan göra för att slippa dessa black outs vid avramling?
 
Sv: Black out

Var glad för det säger jag, finns inget värre än känslan av "nu slår jag snart i marken, nu nu nu, fan, AJ...." :crazy::cool:
 
Sv: Black out

Det är inte så mycket ett skydd som en faktiskt skada (om än så liten) på hjärnan. Du har ramlat, slagit i huvudet och förlorat minnet. Se till att vila ordentligt, använd hjälm och var glad att det inte var värre än det var.
 
Sv: Black out

Jag har ramlat av en hel del gånger och det har aldrig hänt mig. Känns inte som att det är så normalt. Dock så kan det gå rejält fort och jag kanske inte alltid hinner reagera på vad det är hästen blir rädd för eller varför hästen bockar eller vad det nu är den gör. Jag hade blivit rejält orolig om jag vaknade på marken helt plötsligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Black out

Du har nog som sagt slagit i huvudet. Det har hänt mig ett par ggr. De ggr man bara landat på kroppen får man inte black outer. Det bästa är väl att träna på falltekniker. Men ramlar man inte av så ofta så kan det ju vara svårt att hinna reagera och falla rätt. Har man hästar som slänger av regelbundet så lär man sig med tiden. ;)
 
Sv: Black out

Precis, det handlar om att man slår i huvudet. Jag slår i huvudet 9 gånger av 10 när jag ramlar av. Jag tror jag bara minns en avramling riktigt, de andra är helt svarta. Jag har fått otaliga hjärnskakningar, varit medvetslös längre tid osv.

Så det handlar om att du slår i huvudet.
 
Sv: Black out

ash var glad för det. det är väl kroppens sätt att göra så du slipper uppleva, slipper känna smärtan och rädslan
 
Sv: Black out

Jag tycker nog inte man ska vara så glad att man får blackouter. Det är en skada man får om det kommer så här i samband med att man åker av. Att hjärnan blockerar hemska minnen brukar ske mer i andra situationer som är betydigt mer skrämmande och komplexa(ex våldtäkt etc).

I det här fallet skulle jag tippa på att en liten skada uppstår i hjärnan. Oftast får man ju inga större bestående men av det. Men jag tror inte det är nyttigt.
Kolla på boxare som tagit mycket slag mot huvudet. De har lite problem med en del normala hjärnfunktioner.
Jag har också mött en hel del ryttare som åkt i backen mycket alt har hästar som skallar dem etc regelbundet. Det jag ser i dem är ett lite långsammare rörelsemönster, sämre reflexer och sämre balans. Jag tror få andra märker det. Men jag vet fler tränarkollegor som pratat om liknande upplevelser. Vi som jobbar med det och har öga för rörelsestörningar ser ju sånt som andra kanske inte riktigt lägger märke till, små små avvikelser och detaljer.
Och jag vet en del ryttare som själva märkt av det till slut.

Åkte jag av ofta skulle jag ta mig tid att gå kurs i fallteknik. Det finns en del som lär ut sånt just med ridsportsinriktning. Men annars kan man ha nytta av den träning kampsportare har i fallteknik. Jag tror även en hel del duktiga fallskärmshoppare kan ge lite tips.
 
Sv: Black out

Hittar inte videon just nu, men minns att jag på youtube sett en video där några personer fick träna på att trilla av en häst. De hade någon form av plasthäst som åkte framåt på en skena och sen i slutet stannade den tvärt och vände helt om, som en häst som plötsligt blir rädd och kastar sig runt. Ryttarna fick träna på kroppshållning osv när de trillade av ned på en mjuk matta.

Nu är det få förunnat att kunna träna så exakt, men kroppskontroll är en stor del av att förhindra skada vid avramling. Vid ett tidigare tillfälle skrev jag i en tråd om min svåra rädsla för att trilla av när jag rider, det är extremt handikappande för mig då jag konstant tänker "tänk om hästen blir rädd och jag trillar av". Nu sitter jag kvar i 9 av 10 fall och trillar sällan av, men jag fick tipset av en annan användare att börja träna kampsport eller liknande just för att öva upp kroppskontrollen och bli medveten om vad man gör med kroppen.
 
Sv: Black out

Ah, det var precis den, mindes dock fel att den for åt sidan stället för att stanna och "stå på huvudet".
 
Sv: Black out

Jag fick för ett par år sedan blodtrycksfall när jag var ute och red. Minns att jag tog tyglarna för att trava - 1,5 h senare vaknade jag som passagerare i min bil med en okänd man som körde i ilfart till akuten (visade sig vara stallägarens man). Vad vi tror hände var att jag landade under hästen och sen låg medvetslös i dryga timmen innan de hittade mig, den blackouten var allt annat än rolig kan jag säga! Blev inte bättre av att det var -15 grader ute. Brr...
Kontentan är att jag nu har s.k boxarskalle, får hjärnskakning av den minsta smäll och har fått rådet att sluta med ridning. Det kommer aldrig hända men man tänker sig för både en och två gånger innan man hoppar upp på en okänd häst nu.

Tycker nog inte en blackout är positivt på något vis då det bara tyder på att hjärnan fått en större smäll än den egentligen mäktar med.
Var försiktig!!!
 
Sv: Black out

Hm, jag måste vara ovanligt tjockskallad, jag landar alltid med huvudet först men har aldrig fått någon black-out eller minnesförlust. Brukar dock ha huvudvärk ett par dagar efteråt.
 
Sv: Black out

Jag minns aldrig när jag ramlar av hästen. Ena stunden sitter jag på den och nästa ligger jag på marken, däremellan blir allt svart. jag vet att hjärnan gör så för att skydda från otäcka situationer och det är ju trevligt men det är inte lika kul att " vakna" på marken utan att veta hur länge man legat där eller ha möjlighet att påverka/lindra fallet är inte lika trevligt.

Finns det något man kan göra för att slippa dessa black outs vid avramling?

Men kära du - du behöver kollas av en läkare. Du kanske svimmar på hästen och ramlar av efter...? Inte normalt. sök - typ imorrn. /Hälningar sjuksyster
 
Sv: Black out

Tror inte att jag svimmar och jag mår inte dåligt, känner mig inte yr, ingen huvudvärk, järnskakning, ser konstiga fläckar eller liknande. Har inte direkt slagit mig illa heller när jag trillar av, finner mig själv oftast liggandes raklång på mage.

Jag förstår att jag är påväg ur sadeln men det är själva fallet som är svart, samma sak händer när jag ramlar eller trillar av cyckeln etc. Känns inte riktigt som att jag behöver ta upp tid på vårdmottagning.
 
Sv: Black out

Tror inte att jag svimmar och jag mår inte dåligt, känner mig inte yr, ingen huvudvärk, järnskakning, ser konstiga fläckar eller liknande. Har inte direkt slagit mig illa heller när jag trillar av, finner mig själv oftast liggandes raklång på mage.

Jag förstår att jag är påväg ur sadeln men det är själva fallet som är svart, samma sak händer när jag ramlar eller trillar av cyckeln etc. Känns inte riktigt som att jag behöver ta upp tid på vårdmottagning.

Jag håller med tidigare inlägg, jag tycker att du ska kolla upp det.

Och vaddå "när jag ramlar eller trillar av cykeln"? Alltså....jag kommer inte ihåg när jag trillade av cykeln sist. Det är liksom inte vanligt att man gör det. Hur har du det med balansen?

KOLLA det, ta det säkra före det osäkra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 488
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 525
Senast: Hazel
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 822
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 642
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp