Black & Tan tecknade raser

Sv: Black & Tan tecknade raser

Cockerspaniel (eng) har jag varit inne på (deras personlighet tilltalar mig) men backade med tanke på all problematik med öron och ögon som kan drabba dem.

Välj då uppfödare med omsorg och se till att hålla hundens öron välansade så slipper du den problematiken. Öronproblem är inte vanligt om man sköter sin hund ordentligt.

molly61226064.jpg
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

Beauceron (stavning) är ju ofta Black and Tan. Finns de inte i en lite mer långhårig version också?

Ups, du ville visst ha en mindre hund
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Black & Tan tecknade raser

En pälsad Perro sin pelo del Perú kanske? Skulle vilja säga att det är en rätt vanlig färg på de pälsade. De finns i tre olika storlekar där det är tillåtet med mankhöjd från 25-65 cm även om mellanstorleken, Medio, är vanligast och där är det 40-50 cm som gäller.

Här är en bild jag har tagit på en liten medio-hane som är B&T färgad:
1242550622_resized.jpg


Mer info om peruaner hittar du på Urcanis.se och Perrosidan
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

Tror alla raser som jag känner till i Black & tan är nämnt, kanske inte Chihuahua dock?

Annars är Engelsk Springer Spaniel en grymt trevlig ras även om dom inte är black & tan, går att ha med på ALLT, lagom storlek, grymt sociala och riktiga allroundhundar! Heller inte särskilt skälliga.. Så finns dom i Svart vit och tan!

28762937.jpg

Våran tik, hon är brun/vit och tan. Dålig bild taget med mobilen för det var så gulligt då hon låg och tog hand om kattungen!
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

Beauceron (stavning) är ju ofta Black and Tan. Finns de inte i en lite mer långhårig version också?

Ups, du ville visst ha en mindre hund

Finns ingen långhårig Beauceron så vitt jag vet.

Däremot finns dom i Harlekin-färg också.
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

*kl*
Vi har ju en black and tan-ras som jag dock inte alls vill rekomendera TS. :angel:

Men mest för ordningens skull så är ju Tysk jaktterrier också black and tan.
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

Ja, cockern är fin! Mycket hund i liten förpackning. Men ögonproblemen, hur är det med dem? Och hur vet man att man hittar en bra uppfödare?
Är valpförmedlingen på rasernas egna hemsidor tillräcklig garanti?

Öronproblem har många hundraser utan att ha tjocka hängande öron, det får ju labbarna också (fast blodöron, inte svampinfektioner o d).

Ovanliga raser är jag inte så intresserad av eftersom det kan vara svårt att få tag på dem. Jag vill inte låta en valp åka halva Sverige bara för att jag vill ha just den ovanliga rasen. Bor i södra Skåne så utbudet minskar ju något då.

Springerspanieln är också en trevlig krabat! Absolut. Spanielraserna överlag är sociala i överkant, möjligtvis kan cavalieren vara något mer tillbakadragen, har träffat båda "sorterna".

Nu har jag dessutom lärt mig fler hundraser som jag inte ens visste fanns!
/Sessiagh
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

sak du skaffa hund utefter teckningen? :crazy: Det är ju rätt stor skillnad mellan en rottis och en australisk terrier tex...

Det är ju just därför hon vill ha infon - så att hon kan välja en ras där färgen finns OCH som passar henne...
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

Shiban ... njä. Ser för stabbig ut i mina ögon. Dessutom enorm päls även om den inte är så lång.

Nä shibas är inte stabbiga. De brukar vara slanka och smidiga.
I alla fall de som jag har träffat. De röda ser ut som rävar fast aningen större. Men lika smidiga i kroppen. :laugh:

Vi har en på mitt jobb bland annat. Han har ingen stor fluffig päls alls utan ser slimmad och snygg ut.

Ang. topic så finns pinscher i B&T men det visste du ju redan. :)
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

Ja, cockern är fin! Mycket hund i liten förpackning. Men ögonproblemen, hur är det med dem?

Inte särskilt utbrett, men det förekommer. Jag rekomenderar att man tittar på föräldrarna så att de inte har lösa ögonkanter eller rinniga ögon. prcd-PRA kan man enkelt försäkra sig om att slippa nu förtiden i.o.m att så många avelsdjur DNA-testas. Det räcker med att ena föräldern är fri-testad för att avkomman ska slippa utveckla sjukdomen. Väljer man en kull från cockerklubbens valpförmedling så måste alla kombinationer där uppfylla just det kravet.


Och hur vet man att man hittar en bra uppfödare?
Är valpförmedlingen på rasernas egna hemsidor tillräcklig garanti?

Nej, men det är ett bra ställe att börja leta på. Om vi talar specifikt om cockerklubbens valpförmedling så måste vissa lägstanivåer uppfyllas. Där listas de viktigaste faktan om föräldradjuren, men sedan är man ändå tvungen att själv bilda sig en uppfattning. Jag brukar rekomendera valpköpare av vilken ras det vara må att leta i SKKs hunddata efter tidigare valpköpare. Ring upp 3 st. och ställ frågor om hur nöjda de är med sin hund och uppfödare. Värt att veta är att valpförmedlingen hos cockerklubben är gratis för uppfödare som står med i uppfödarlistan. Så hittar man en kennel som står med i kennelregistret, men som inte har sin kull ute i förmedlingen, så kan det vara värt att kolla ordentligt varför.

Hemsidessurfning är inte heller en dum idé. Där talar de flesta uppfödare om vad de har för mål med sin avel, och man kan ofta se vad de gör med sina hundar. Står det att man vill föda upp bra brukshundar men bara visar utställningsresultat t.ex kan man ana ugglor i mossen.

Sist men inte minst: Besök uppfödaren och dennes hundar! Om du inte kan tänka dig att ta hem och leva med de vuxna hundarna så ska du inte köpa en valp därifrån. Det gäller alla valpköp - oavsett ras eller rasblandning.
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

e inte så bra på färger, men borderterrier har ju något med -tan haha
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

KL

Kom på två till med black och tan:

Airdale Terrier
och den mindre Welsh Terriern

Vet dock inte något om hur de är eller så...
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

Skiter i dina övriga kriterier :D och bidrar med alla B&T-raser jag kommer på som inte nämnts:

Toy terrier
Coonhound
Tax
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

slänger in australian shepherd, du hade ju collie sen tidigare, australian kommer ju i stortsätt alla färger, har mer motor och lite längre päls
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

Nä shibas är inte stabbiga. De brukar vara slanka och smidiga.
I alla fall de som jag har träffat. De röda ser ut som rävar fast aningen större. Men lika smidiga i kroppen. :laugh:

Precis - en välpälsad shiba i vintermundering kan se väldigt maffig ut, men det är små och nätta hundar det handlar om - få tror att de är så små som de är om de bara sett dem på bild. Mankhöjd ~35-41 cm.

Däremot matchar inte shibans temperament det som TS är ute efter. Shiban är en katt-hund, som gärna frågar "varför" och generellt inte har den förighet som TS vill ha. Därmed inte sagt att de inte går att träna, det är jättekul att träna med en shiba! Men man får räkna med att det är mer motvind än med en vallhund.

B/t-färgen skiljer sig också en hel del från den vanliga b/t'n. Shiban ska inte bara ha den vita urajiroteckningen, utan ska också ha ljusare underull/ljusare rot på de svarta stråna så den inte ser helsvart ut.

En betydligt smäckrare b/t-hane:
tai23.jpg


b/t-tik (lite valpig i kroppen):
Shego_1_REG_2009_07_13%20265.jpg


Röd tik:
zumi.jpg
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

Duvan: Tack för info om ögonproblematik och uppfödarregistreringen.

Det är svårt att välja ny familjemedlem... Jag har varit där så många gånger men inte katten (eller hundan?) blir det lättare. Dessutom kan det skilja så oerhört individuellt inom den egna rasen. Men vissa kriterier kan man ju utgå från som vad den är avlad för (jakt, vall etc), vilken pälsvård som krävs, kända ärftliga sjukdomar etc.

Vi bor ute på landet med hästar och katter och fåglar och gud vet allt. Jag styr min arbetstid helt själv och är oftast hemma. Nuvarande hund får följa med in på jobbet (kontor) om det inte är för varmt ute. Så jag är inte begränsad av om hunden kräver yta eller vara ute mycket. Däremot är jag inte intresserad av att lägga onormalt mycket energi på uppfostran. Vissa raser är ju über-aktiva i unghundsåren. Är de då dessutom väldigt intelligenta har man skaffat sig problem. Minns min hund Sally, som i ren protest om jag inte var hemma plockade ut böcker ur bokhyllan och strimlade. Jag älskar mina böcker så hon visste exakt var hon skulle sätta in stöten. Eller Betty, min korsning som lyckades dra ut tre stora lådor med garn och leka "döda garnnystan" med allihop. Jag hade en 100-filig motorväg genom hela huset av garn och åter garn... och alltihop under tiden jag var uppe i affären och handlade mat... Min mamma hade en flatcoated retriever som plockade ner tavlor från väggarna....

Jag har varit aktiv en gång på brukshundsklubben men känner inte längre att det är kul. Jag vill ha en hund som funkar bra socialt och kan vara med överallt, som är lättlärd och pigg på bus och aktiviteter. Ingen överdriven vaktinstinkt eller drag av reservation. Vallhundar är bra, för de brukar hålla sig till "flocken" och inte dra egna rundor som t ex jakthundar gärna gör. Men inte en vallhund till...

Tess (collie) som vi har nu är menlös. Hon har aldrig rört något eller ställt till med vanligt unghundsbus. Otroligt medgörlig från dag ett och aldrig använt sina valptänder på något eller någon. Hon och dottern låg och kröp på golvet tillsammans när Tess var valp utan minsta tjuvnyp. Å andra sidan är hon svår att lära in nya grejor hos också. Det kopplar inte riktigt. Hon vet inte ens hur man leker, bara tittar på bollen eller grejen som kastas och undrar vad som är meningen. Inget "driv" så att säga. Att hon sen var livrädd för våra tre utegångsfår var ju också en kul grej med tanke på att hon faktiskt är collie och ska ha vallinstinkt... Men snäll som få är hon och älskar barn. Favoritsysselsättningen är att ligga ute i skuggan på gården och sova och hålla koll på alla katter som passerar.

Små hundar går inte heller helt bort, t ex kan jag tycka att mopsen är en otrolig personlighet. Jag är också lite svag för bassett, denna stora hund i lägre format. Tror envisheten tilltalar mig där (har ju tinkrar och shettisar...) Men en önskan är ju b/t teckningen och jag har hittills fått många uppslag. Kollar raserna efterhand som ni nämner dem. Tack!
/Sessiagh
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

Australisk terrier :idea:

P1000798.jpg


Gillar att träna, hänger med på det mesta och kan koppla av.
 
Sv: Black & Tan tecknade raser

rekomenderaar lancashire heeler, liten dock men en stor hund i litet format. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 284
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 414
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 949
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 615
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp