blandad hage på sommarbetet

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 947
M

missan

Nu ska vi snart börja planera sommarbeteshagarna och eftersom jag har en sent kastrerad valack (hingst till 6 års ålder, nu 8) tänkte jag att han som vanligt skulle gå i "lilla hagen" med bara valacker. Problemet är att den hagen är urusel, inget regnskydd och bara lite skugga. Alternativet är att släppa honom i "stora hagen" med ston och valacker blandat, den hagen är enorm med både skog och öppen slätt. Han är inte hingstig längre men å andra sidan har han bara gått med valacker och är väldigt ranghög, så jag är egentligen inte så pigg på att släppa ihop honom med ston pga skaderisken.

Hur hade ni resonerat?

missan

Sv: blandad hage på sommarbetet

Det är väl bara att testa. Oftast brukar det finnas något sto som säger till ;-)...Men presis sådär resonerade en fd stallägare där jag var inhyrd en gång. Ston för sig valacker för sig...men kruxet var att de 2 ston min häst gick med var så elaka mot min...Min var då 2 år, de andra stona mellan 10-12 år....valackerna var 1 och 3 år....Ja, sa hon...skyll dig själv om hon blir skadad..Men det funkade suuuperbra...äntligen fick hon vara i fred samt gå med kompisar som var snälla...Så man kan inte alltid resonera att: ston ska gå med ston och valacker med valacker. Man ser när det inte funkar...och när det inte brukar funka är oftast för att nån valack rider på nåt sto. Men under alla år jag hållit på med hästar så har detta fenomen med att hålla könen åtskilda åt kommit på senare tid.

Jag har också en sen kastrering, var hingst till 7, är nu 14.
Han kan bara gå med ston. Han är en ängel mot dem, men valackarna är han riktigt elak emot. Även om dom viker sig för honom fortsätter han att slåss. Får han däremot gå med ett föl i sin hage blir han värsta hönsmamman och ska skydda den lille mot hela världen.
Har väl inget med din häst att göra, fick bara lust att berätta om min underbara idiot.

Hej, jag vet precis hur det är...Har också varit i samma sits som du. Min vallack är sent kastrerad och har dessutom betäckt två ston som hingst. Han hade ett väldigt hingstigt beteende och kunde inte gå i blandad flock. Han skulle jaga bort de andra vallackerna och helst "döda" dom. :eek:
Nu har vi flyttat till ett nytt ställe och där gjorde vi så att vallackerna fick gå för sig en- två veckor innan vi släppte in stona.
Då hann vallackerna göra upp rangordningen och sen (peppar-peppar) var det faktiskt inga problem när stona kom in. Två av stona brunstar nu, men inte ens det löste ut något bråk...Vår flock är på 10 st hästar, så det blir nog för mycket för min pojke att hålla ordning på :D
Sen är det ofta så att om man inte gör ett problem av det så blir det heller inget problem :smirk:
Jag tycker att du testa iaf. Det finns ju örtblandningar och tinkturer med munkpeppar som sägs dämpa hingstiga vallacker. Värt ett försök kanske?

Liknande trådar

Hästhantering Varför vallar min häst den andra i hagen? Kan man få honom att sluta med detta? Just nu går min häst själv i hagen, eftersom det... 2
Svar
29
· Visningar
12 020
Senast: Martina_m
·
Hästhantering Det måste ju finnas tidigare trådar om detta men jag hittar ingen så jag postar en ny. "Min" häst, en 17-årig isisvalack, har på sista...
Svar
4
· Visningar
1 387
Senast: Lona
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Qosack
·
H
Anläggning Min häst går på lösdrift ihop med två andra. Dessa två är mor och son som mestadels gått själv i hagen i massor av år, och de är förstås...
Svar
16
· Visningar
2 086
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka