Blandade frågor... ;)

Alexandra_W

Trådstartare
Nu har jag buntat ihop alla mina småfrågor som jag jämt glömmer ställa ;)

1. Vad är det nu igen maxgivan kraftfoder är per utfodringstillfälle? Är det 0.2 kg/100 kg kroppsvikt? (Har för mig det iaf, men minns banne mig inte, länge sen jag behövde ge så mkt kraftfoder att man ens behövde fundera på det)

2. Ovanstående och föl blir ju en..intressant.. kombination. Jag har inte ens tänkt på saken innan utan gett fölis halva kraftfodergivan när hon kommit in, och den andra halvan vid nattfodringen, och på morgonen är allt eller nästan allt uppätet. Igår satt jag av andra anledningar och glodde på hästarna i 30 minuter efter insläpp, och det slog mig då att rent teoretiskt borde fölet kunna knöla i sig en attans massa kraftfoder då det är över 0.4 kg per gång hon får. Å andra sidan äter hon tills hon är mätt, lämnar resten och tar det sen. Nu har jag aldrig roat mig med att väga när hon är mätt och se hur mkt hon egentligen åt i ett svep, men jag har svårt att tro att det är mer än 0.4 kg hon lyckas trycka i sig i ett svep. Och jmf man med creep-feeding så faller ju x kg per 100 kg kroppsvikt ganska platt iaf på föl?

3. Det här med Ca/P-kvot till föl/växande unghästar. Hur viktig är den egentligen när behoven är täckta? Det som fick mig att fundera var ju att på betet så skenar man ju inte och analyserar gräset, utan klarar de sig på bete får de bara bete, annars tillskottsfodras de. Utan hänsyn till Ca/P-kvot i betet.. och vad den är lär ju skilja sig extremt beroende på dels var i landet man har hästen (kalkrika eller kalkfattiga jordar t ex), vad det är för sorts bete (klövervall, sått bete, naturbete, gödslat bete och isf gödslat med vad för gödsel etc). Så, hur himla viktig är den EGENTLIGEN? Om man leker med tanken att man har hö som bas, och sen lägger på kraftfoder, och ser till att Ca/P-kvoten från kraftfodret är rätt, men struntar i vad höet gör, vad händer då? Borde man inte få samma situation som på betet? Och varför är det så sämre om det är från hö än bete?

4. Ponera att man har två intilliggande åkrar med exakt samma insådd/växtlighet. De är gödslade/brukade på samma sätt etc och får lika mkt regn och ligger lika mkt i sol/skugga etc, men på den ena slår man hö, och på den andra tar man hösilage. Kan man då anta att mineralvärdena på hösilaget är jämnvärdiga de på höet om man skördar samtidigt, och räknar mineraler per kg TS?
 
0,4 kg SPANNMÅL/100 kg häst. Magsäcken rymmer ca 10 liter på en vuxen häst, så den biten kan du ju lätt räkna ut.
 
Är det mao skillnad på spannmål och pelletts t ex?

Jag trodde det var 0.4 (jag hade ju för mig 0.2, men sak samma) KRAFTFODER per 100 kg häst och utfodringstillfälle, men det är alltså skillnad på havre och pellets t ex?

1 kg krafft breed (pellets) är ju mycket mindre volymmässigt än krosshavren t ex. Men det går att ge mer breed per mål än havre per mål t ex?
 
Någon maxgiva för kraftfoder har jag faktiskt aldrig hittat nån referens till, utan just 0,4 kg spannmål är det som uppges.
 
på fråga 4 svarar jag JA *gäsp*.....resten orkar jag inte med *trött*

Där har du en anledning till att man ska räkna /kgTs.....det finns flera, jag försäkrar *gäsp* det blir så mycket enklare då *gäsp*.... :confused:(istället för ??? på smilysen ska det vara zzz)
 
Finemang, där sparade jag raskt in för mineralanalysen på hösilaget.

Då kommer fråga 5:

Om jag på analysen har mineraler angivna i kg foder (hö, Ts 84%) och vill räkna om det till kg foder men hösilage med 68% TS, hur gör jag det?

provade att räkna om mineralerna från höet till 100% TS och sen från det till 68% TS, men det slår ju fel? Och jag minns så väl att det är NÅGOT med det där med att dra av och lägga till procent, man kan inte göra det hur som helst. Man kan t ex lägga på moms genom att lägga på 25% (multiplicera med 1.25) men man kan INTE räkna bort momsen genom att dra av 25% (multiplicera med 0.75) för det blir gaaalet då. men jag minns inte hur man gör för det ska bli RÄTT??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 598
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 425
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp