Blandflock eller uppdelade hagar?

Det är ju inte bara infektion i vulva man riskerar. Valacken som hoppat på mitt sto nu har troligen varit klumpig och lyckats slå till henne under/vid sidan av vulva med en hov när han halkat ner eller liknande. Hästen ser helt misshandlad ut med gigantisk svullnad och skrapsår. Det gick åt rätt håll först men igår hade det blivit betydligt värre så fick ta ut veterinär på jourtid till sto med 39,9 graders feber och så ont att vi inte ens fick henne att lämna boxen när veterinären skulle undersöka 😢

Gömmer en bild om någon vill se:

Hon har även skrapsår på bakbenen som ”spår” efter att valacken hasat ner.

Så kan det alltså gå trots att blandflock funkat utan problem innan. Det funkar tills det inte funkar..

Nej men fy så tråkigt :( ser riktigt ont ut
 
Det är ju inte bara infektion i vulva man riskerar. Valacken som hoppat på mitt sto nu har troligen varit klumpig och lyckats slå till henne under/vid sidan av vulva med en hov när han halkat ner eller liknande. Hästen ser helt misshandlad ut med gigantisk svullnad och skrapsår. Det gick åt rätt håll först men igår hade det blivit betydligt värre så fick ta ut veterinär på jourtid till sto med 39,9 graders feber och så ont att vi inte ens fick henne att lämna boxen när veterinären skulle undersöka 😢

Gömmer en bild om någon vill se:

Hon har även skrapsår på bakbenen som ”spår” efter att valacken hasat ner.

Så kan det alltså gå trots att blandflock funkat utan problem innan. Det funkar tills det inte funkar..
Ajajaj 😱
 
Det där såg inte alls roligt ut. Hoppas att läkningen går bra trots allt.

Förr om åren har vi alltid haft blandflock som har fungerat väl. Sedan jag stallade upp min häst för ca 10 år sedan har det dock inte gått lika bra. Det är bara en valack som inte varit på henne, men de andra 3-4 st har försökt. Dock har jag sluppit skador (på sin höjd en trasig svansrem) tack och lov. Efter detta har jag inte låtit henne gå mer med valacker. Just nu går hon själv då det inte finns något sto hon kan gå med. I vårt stall har vi aldrig blandflockar numera efter flera incidenter.
 
Jag är väldigt restriktiv med blandat men med det sagt har jag själv mina hästar i en blandflock just nu. Två ston och en valack.

Men även om man inte kan säga med 110% säkerhet att han aldrig någonsin klättrat så funkar det bra. Han är helt, fullkomligt ointresserad av ston på det sättet. Ibland tror jag att han tror att han är sto själv... den ena märren kan mer eller mindre backa in och brunstkissa på honom och han vinklar inte ett öra mer än att titta irriterat på henne och gå därifrån.

Så jag tycker man ska vara försiktigare vid blandflock men min erfarenhet är ändå att det går bra om individerna fungerar ihop (som med alla flockar) och man är väldigt noga med att ha uppsyn tills man vet hur valacken fungerar. Hos oss funkar det bra, funkade också bra på tidigare uppstallningsställe. :)
 
Det är klart att det kan funka, men det kan ju lika gärna inte funka och frågan är väl om man tycker det är värt risken (och tycker att det är rättvist mot hästarna). Av de blandflockar jag känner till funkade det inge vidare, tyvärr. En gick alla tillsammans i flera år och det hände ofta att valackarna var uppe och klättrade på stona (personalen kunde stå bredvid och heja på) och det fick hållas tills en häst blev skadad på grund av det, då delades dem. I en annan så gick det bra (från vad jag såg, man ser ju inte allt som händer) tills det kom en ny häst som vaktade och vallade stona och klättrade på dem. Däremot vet jag ett ställe där en äldre valack fick gå med stona eftersom han fick stryk annars, och där tror jag att det gick bra.
 
Nej men fy så tråkigt :( ser riktigt ont ut
Det där såg inte alls roligt ut. Hoppas att läkningen går bra trots allt.
Ja hon har jätteont 😭
Febern har gått ner något och jag har lyckats tvinga ut henne ur boxen. Har order från vet om att hon ska röra sig försiktigt men hon vill helst inte ens lyfta ena bakbenet på den sida svullnaden är som värst.. Får se om det lägger sig eller om vi måste åka till klinik och dränera.
 
Ja hon har jätteont 😭
Febern har gått ner något och jag har lyckats tvinga ut henne ur boxen. Har order från vet om att hon ska röra sig försiktigt men hon vill helst inte ens lyfta ena bakbenet på den sida svullnaden är som värst.. Får se om det lägger sig eller om vi måste åka till klinik och dränera.
Stackars stackars häst :cry: Den bilden skulle de se som tycker lite höhö om att valacker betäcker och inte tar det på allvar och delar på hästarna direkt.
 
Nej absolut helst inte. Hade en valack som hoppade in till mitt sto (eller lirkade in sig genom staketet), han fick sig en rejäl smäll och fick tillbringa 7 dagar på klinik och operera ut en benflisa🙄 Har bara dåliga erfarenheter av blandflock och har hellre en häst själv med kompisar i hagen bredvid 🙊.
 
Stackars stackars häst :cry: Den bilden skulle de se som tycker lite höhö om att valacker betäcker och inte tar det på allvar och delar på hästarna direkt.
Håller med, och detta är ändå inte så himla farligt om man tänker på vad som skulle kunna hända. Fick höra om en liten valack (155cm kanske) som hoppade på ett B-ponnysto och alla tyckte det var så roligt. Vad jag vet går de tillsammans fortfarande och jag tänker bara på vad som skulle kunna hända med hennes rygg efter flera år med en så pass stor valack på ryggen. Hon kanske får problem med korset/SI-lederna/diffusa hältor om 5 år och då lär ju ingen koppla det till den hoppande valacken längre, för det har ju gått bra i så många år.
 
Aldrig blandflock. Sett lite för många snälla valacker som aaaaaldrig skulle hoppa, plötsligt hoppa ändå. Ett hopp tar några sekunder, om man inte har videoövervakning på varje kvadratmeter av hagen 27/7 kan man inte vara säker, hur säker man än tror man är.
Visst går det aldrig att vara helt hundra. Alternativet nu är att antingen ha en valack som jag bara sätt försöka klättra 05 och aldrig efter det, köpa 2 sällskap och ha uppdelade flockar eller sälja en och köpa annan så jag har samma kön på båda hemma.
 
Usch vad hemskt, stackars din häst!

Jag hade valack med ston ett tag. Han var helt obrydd tills en dag när han blev besatt av ett av stona. Han klättrade inte men han blev så sjukt hingstig i hennes närvaro. Brydde sig inte alls om de andra utan bara henne. Stoet flyttade tack och lov för mig av andra skäl och efter det var han som vanligt igen. Så fort jag fick en möjlighet så fick han börja gå med bara valacker istället. Var rätt så jobbigt att ha en hingstig valack så skulle inte vilja ha blandflock igen.
 
Håller med, och detta är ändå inte så himla farligt om man tänker på vad som skulle kunna hända. Fick höra om en liten valack (155cm kanske) som hoppade på ett B-ponnysto och alla tyckte det var så roligt. Vad jag vet går de tillsammans fortfarande och jag tänker bara på vad som skulle kunna hända med hennes rygg efter flera år med en så pass stor valack på ryggen. Hon kanske får problem med korset/SI-lederna/diffusa hältor om 5 år och då lär ju ingen koppla det till den hoppande valacken längre, för det har ju gått bra i så många år.
Usch, fattar inte hur man kan göra så. Det borde ju vara självklart att stoet far illa.
 
Fy vad otäckt det ser ut.
Är helt emot blandflockar.

Min förra valack gick med ston, bara ett i taget dock och det var aldrig några bekymmer med honom. Tror risken ökar med flera hästar i samma hage.
Min nuvarande kan inte gå med ston, ingen annan heller för tillfället. Han var jättelugn och låg första året. Sen hände något, han blev hingstig och elak mot alla så nu går han själv och verkar trivas väldigt bra med det.
 
Visst går det aldrig att vara helt hundra. Alternativet nu är att antingen ha en valack som jag bara sätt försöka klättra 05 och aldrig efter det, köpa 2 sällskap och ha uppdelade flockar eller sälja en och köpa annan så jag har samma kön på båda hemma.
Ja, ibland är ju blandflock det "lesser of two evils". Man gör så gott man kan. Jag skulle nog skrivit "aldrig" blandflock... ska ju vara "aldrig om det finns minsta chans att slippa det". Jag har t ex mitt ungsto i Tjottahejti och har inte träffat henne sen jag köpte henne för vi har bara killar hemma. :(

Funkar ju med ungsto men svårare i andra situationer.
 
Generellt vill jag ha ston och valacker separerade.
Men i verkligheten har jag haft några valacker som fått gå ihop med stona.
Fast oftast har det funnits någon hingst på gården också - avelshingst eller unghingst - och då har uppdelningen varit självklar.
 
Oftast faller det sig att vi har valacker med valacker och ston med ston. Men ibland är det blandflock. Har aldrig haft några klättringsskador.
 
Det är ju inte bara infektion i vulva man riskerar. Valacken som hoppat på mitt sto nu har troligen varit klumpig och lyckats slå till henne under/vid sidan av vulva med en hov när han halkat ner eller liknande. Hästen ser helt misshandlad ut med gigantisk svullnad och skrapsår. Det gick åt rätt håll först men igår hade det blivit betydligt värre så fick ta ut veterinär på jourtid till sto med 39,9 graders feber och så ont att vi inte ens fick henne att lämna boxen när veterinären skulle undersöka 😢

Gömmer en bild om någon vill se:

Hon har även skrapsår på bakbenen som ”spår” efter att valacken hasat ner.

Så kan det alltså gå trots att blandflock funkat utan problem innan. Det funkar tills det inte funkar..
Stackars liten hoppas hon snart är bättre.❤️
Såg du valacken hoppa upp ?Brunstar hon?
 
Just nu går en av våra vallackar med ett "sitt" sto, men de två har gått ihop sedan han var fölunge därför de fungerar. De andra två sto & vallack går i varsin hage. Lugnast så och min far brukar säga att hagen är största skaderisken för en häst och de kan jag hålla med om, när flockarna inte är i harmoni så händer saker och skador uppstår. Vallacken som nu går med sitt sto, han slogs förra sommaren på bete med en vallack trots att de bara var de två så illa att vi fick ta isär dem. Han är en sån häst som får gå själv om han inte får gå med sitt sto. Vallackar kan han "hingstigt" beteende trots kastering tidigt och den här Nissen är jag väldigt restrektiv med att släppa ihop med mina hästar.
 
Jag har haft mina ston både i stoflock och i blandflock och numera gör jag allt jag kan för att undvika blandflock.
Mitt gamla sto uppvaktade valacker. Dottern som jag har kvar har inte brytt sig utan snarare blivit arg på dem, men jag vill inte utsätta henne för de risker som en klättrande valack kan innebära.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 646
Senast: Habina
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 962
Hästvård Min valack blev kasterad som 6 åring och jag vet att han hade en kort karriär som avelshingst innan dess, han fyller 9 i år så han har...
Svar
11
· Visningar
2 117
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp