Blandras uppfödare

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Alonelife
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 4 766
A

Alonelife

Jag vet en som håller på med hunduppfödning. Med blandraser. Bara små hundar i alla olika raser som personen blandar.

Hon lever på uppfödningen, hon skattar inte alls, hon tar valpkull på tikarna på VARJE löp - inte ett enda ska missas.

Just nu har hon över 5 tikar som är parade, Hon har massa hanar också. Oftast lånar hon också tikar och parar på dom och tar valparna som hon sedan säljer dyrt. (inte under 6,000 kr).

Hon tar en kompis kennelnamn så att denna blandras uppfödaren ska få valplåda!!! att ge till valpköparna. (valplåda - brukar vara mat osv.) Det går åt mängder valplådor som andra seriösa hunduppfödare hellre ska få..

Nu till frågan, är detta olagligt? Kan jag anmäla personen? Eller ska man ringa djurinspektör så dom kan åka dit och kolla? Tycker det är synd om hundarna som paras så ofta.. Dom används bara till avel, ingen aktivitet eller något.

Sv: Blandras uppfödare

Jasså :d

För jag tycker inte det är rätt så som hon gör.. Jag vill kunna göra något åt saken.

De blir nog glada skulle jag tro.. Skattefiffel är ju deras grej att hantera :cool:

Jag råkade i går hamna på en kennel i ett helt annat ärende än hundar. Då det kom ut ett antal hundar av "likanande" typ ur huset så säger jag något i stil med "oj, föder ni upp". Fick så svaret att de bedrev ras uppfödning på XXX och för att förbättra rasen så korsade man med YYY. Dessa blandrashundar skulle sen i fem generationer korsas med XXX och skulle då kunna komma in i stamboken igen. Detta enligt uppfödaren. Gissa om jag kommer att kontakta SKK på måndag!?

Det är ju bara att konstatera att man är totallurad som går här och jobbar heltid:eek:
När man kan skaffa ett knippe småhundar och skratta hela vägen till banken:cool:

Håller med Gnist, sen kan du ju kontakta fodertillverkaren så de får veta hur de gör.

och så kan man ju undra vad för typ av registrerad kennel som "lånar" ut sitt kennelnamn, för att vederbörande ska få valplådor...inte förenligt med SKK:s regler skulle jag tro.

Miljö och hälsa kan du kontakta om tikarna paras med för täta intervall. Har man 10 vuxna hundar eller fler och/eller föder upp fler än 3 kullar per år måste man ha tillstånd från kommunen.

Det är inte olagligt så länge man skattar för sin vinst och följer DJURSKYDDSLAGEN.

Är det i större omfattning ska man ha sin anläggning godkänd av miljö och hälsa i kommunen.

Men som den beskrivne uppfödaren gör...att bla para i VARJE löp är ju helt förkastligt!:mad:

/KT

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 927
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 238
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
1 009
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 686
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka