PopcornPlayer
Trådstartare
Jag har funderat väldigt mycket på sistone över fenomenet blandrasavel, både bland hästar och hundar. I nästan varje fall av blandrasavel handlar det om buskavel, "Jag har en söt tik och grannen har en okastrerad hanhund, låt oss göra en söt valp" eller "Låt oss ta fram en så liten hund som möjligt med så många olika småraser i som möjligt och låt oss sälja dessa så dyrt som möjligt".
Men säg att vi härinne nu skulle ta varsin kull, och vi får inte använda samma ras på mamman och pappan, hur skulle ni göra då? Lite mer planerad buskavel i teorin med syfte att få fram en bra hund, både temperamentsmässigt och exteriört.
Jag har funderat mycket över hur en sådan här korsning skulle bli (o nej, jag har inga som helst tankar eller avsiktar på att avsätta försöket i praktiken);
En sådan här
+ en sådan här
Men säg att vi härinne nu skulle ta varsin kull, och vi får inte använda samma ras på mamman och pappan, hur skulle ni göra då? Lite mer planerad buskavel i teorin med syfte att få fram en bra hund, både temperamentsmässigt och exteriört.
Jag har funderat mycket över hur en sådan här korsning skulle bli (o nej, jag har inga som helst tankar eller avsiktar på att avsätta försöket i praktiken);
En sådan här
+ en sådan här