Blandrasavel

_Charlotte_

Trådstartare
Kan någon förklara för mig?
Jag utgår från en annons som exempel nu, men det finns flera. Det är inget specifikt med just den annonsen.

Det säljs en valp ur en blandraskull. Mamman är blandras med bl.a. engelsk staffordshire, pappan är en renrasig golden. Min första tanke var att det var en olycklig tjuvparning som upptäcktes för sent, men lite senare i annonsen visar det sig att (minst) en likadan kull fötts för inte speciellt länge sedan.
Hur tänker man? Vad är det man tänker är så bra egenskaper hos föräldrarna, av så vitt skilda raser, att man behöver ta inte bara en utan två kullar? Vad ska de tillföra?

Först och främst är jag förvånad över om de har fått alla valpar utom en sålda. Sedan undrar jag om de valparna kommer växa upp till trevliga, lättsamma och lyckliga hundar. Hur tillgodoser man alla behov dessa valpar kan få med så olika raser i sig?

Jag kan mer förstå om man t.ex. har två hundar av liknande ras, och parar dem för en kull, så man själv och kanske nära familj/vänner får valpar efter de två fantastiska hundarna. Är det liknande raser är det ju iallafall någorlunda lätt att förutse hur valparna blir. Men två totalt olika raser... Hur tänker man?

Och inte minst, hur tänker man när man köper en sådan valp?
Jag skulle möjligen kunna tänka mig en golden-labrador-blandning, eller en staffe-amstaff-blandning, men så huller om buller...?

Nåja, valpen var väldigt söt iallafall och jag hoppas den kommer till ett bra hem. Men hur tänker folk?
 
Men hur tänker folk?

Pengar...

Relativt enkla pengar för lite jobb och flyt med att hitta tillräckligt naiva valpköpare. Att bedriva seriös avel tjänar man sällan pengar på men att para första bästa hundar utan att göra några som helst kontroller eller bedömning av lämplighet kan man nog tjäna sig en rejäl hacka på. Särskilt de som utnyttjar hundarna till max och parar tikar vid varje löp och kanske även har flera tikar, blir lite som en valpfabrik :(

Kanske även ren lathet/snålhet genom att inte separera tik och hane under löpet eller kastrera någon av dem.
 
Jag kan bli förvånad och inte så lite förskräckt med rasavel också. När man avlar på exteriör för utseendets skull. Det är jäkligt snett. När exteriören ger djuret lidande alltså.

Tror en del blandraser kommer från fina familjehundar, en del för att tjäna pengar och en del av skäl som hade fått de flesta att se rött.

Skitavel är skitavel. Oavsett ras/raser. Men rasaveln är väl oftast mer kontrollerad och med tanke bakom. Eller ska vara ialf.
 
Ärligt talat, så vet jag inte...slutar aldrig att förundras heller.

Har själv stött på en med högdräktig tik (blandras) som smitit under höglöp och parat sig med grannes malteserhane. För andra gången! Denna gången var tiken 11 år...det handlade inte om pengar i detta fall.
Kunde inte riktigt komma underfund med vad det handlade om överhuvudtaget. Hemskt sorgligt.
 
@WildWilma
Jag inser att jag förmodligen också är väldigt naiv. Jag har liksom inte ens tanken att så spretig blandrasavel ska vara lätta pengar. Jag tror (vill så gärna tro) att även den mest okunnige valpköpare googlar på raserna som blandrasvalpen innehåller och läser om dem på ett par sidor, och borde då inse att vissa blandningar bara är heltokiga.
Men så är det kanske inte.
 
En på området släppte in sig löptik (flatte) till en väns huskey hane utan att informera om löp.
blir säkert en trevlig mix :banghead::banghead:
(Jag hade rivit upp himmel och jord om det hänt mig, men nu är det inte min hund så..)
 
@WildWilma
Jag inser att jag förmodligen också är väldigt naiv. Jag har liksom inte ens tanken att så spretig blandrasavel ska vara lätta pengar. Jag tror (vill så gärna tro) att även den mest okunnige valpköpare googlar på raserna som blandrasvalpen innehåller och läser om dem på ett par sidor, och borde då inse att vissa blandningar bara är heltokiga.
Men så är det kanske inte.

Det är tyvärr många som inte kollar upp något alls.

En del tror att alla hundar blir vad man gör dem till och att gener inte spelar någon roll alls.

Andra tror att om man tar två helt olika raser så kommer valpen att blir något mittemellan eller bara få de "bra" egenskaperna från respektive ras.
 
Ärligt talat, så vet jag inte...slutar aldrig att förundras heller.

Har själv stött på en med högdräktig tik (blandras) som smitit under höglöp och parat sig med grannes malteserhane. För andra gången! Denna gången var tiken 11 år...det handlade inte om pengar i detta fall.
Kunde inte riktigt komma underfund med vad det handlade om överhuvudtaget. Hemskt sorgligt.

I ett fall i bygden handlade det om att det var elakt mot tiken att ge den en abortspruta för tiken kanske ville ha valpar? :banghead::banghead::banghead::banghead:
 
I ett fall i bygden handlade det om att det var elakt mot tiken att ge den en abortspruta för tiken kanske ville ha valpar? :banghead::banghead::banghead::banghead:

no words. det sjuka med den personen jag träffade var att den frågade: "men det är väl ingen fara att hon får valpar när hon är 11 år? jag är ju så orolig för att något ska hända" :banghead:
 
no words. det sjuka med den personen jag träffade var att den frågade: "men det är väl ingen fara att hon får valpar när hon är 11 år? jag är ju så orolig för att något ska hända" :banghead:
Nej få valpar är det sällan några problem med, ett litet kejsarsnitt, mjölkstockning, blödningar och allt annat som kan hända kommer ju aldrig att drabba en korsningshund, det vet ju alla att de slipper ifrån alla sjukdomar! :banghead:
 
Blandrasavel är till 95% lättförtjänta pengar utan ansvar.
Inget annat.
Undantaget är någon enstaka jaktparning.

De avlas ju inte för utställning, prestation eller avel. De avlas fram för att bli lättsålda familjehundar eftersom de är billigare att köpa pga att det inte finns några kostsamma kontroller på föräldrardjuren. Därmed kan man avla på vad som helst bara det säljer. Som sagt. Rent pengatänkande. Man kan inte kalla sig seriös med uppfödning av en valpkull där man väljer bort alla nödvändiga hälsokontroller på avelsmatrialet.
 
Jag kan bli förvånad och inte så lite förskräckt med rasavel också. När man avlar på exteriör för utseendets skull. Det är jäkligt snett. När exteriören ger djuret lidande alltså.

Tror en del blandraser kommer från fina familjehundar, en del för att tjäna pengar och en del av skäl som hade fått de flesta att se rött.

Skitavel är skitavel. Oavsett ras/raser. Men rasaveln är väl oftast mer kontrollerad och med tanke bakom. Eller ska vara ialf.

Absolut att det finns massor av skit i renrasaveln men där finns det i alla fall någon form av kontroll (hälsotester) och regler som ska följas det finns inte för blandrasavel.

I mitt tycke så räcker det inte med att ha två trevliga familjehundar för att de ska vara lämpliga för avel, de ska även ha gjort lämpliga hälsotester och helst även mentalbeskrivning som MH/MT eller BPH. Och inte bara de enskilda individerna utan även deras syskon ska ha gjort detta för att man öht ska kunna tala om lämplighet för avel. Detta görs nog i extremt få fall när det gäller blandrasavel och är det gjort så är det nog ofta som hundarna inte klarat dessa tester och därför har gått till blandrasavel istället då de inte får användas renrasavel.

Sen finns det MÅNGA raser vars avel jag i överhuvudet taget inte kan förstå hur det får pågå men det gör inte blandrasaveln mer seriös. Dvs. det är inte mer fel att para en Mops med en annan Mops än att para den med en Fransk bulldog.
 
Jag tror faktiskt inte att folk tänker särskilt mycket. För dem är det garanterat att tiken och hanen deras är trevlig och då blir säkert valparna trevliga, varken mer eller mindre. Kriterierna för hälsa är att hunden inte varit sjuk än i sitt liv och mentalitetskraven är att hunden gillar barn och folk de känner skulle kunna köpa en valp för de är så trevliga. Sen är det ju gulligt att ha små valpar hemma. Och så är rashundar både dyra och sjuka. Jag tror inte att folk gör så för att medvetet sätta hundar till världen som är f-d up i huvudet eller kroppen utan för att de faktiskt tror det blir bra, i alla fall en klar majoritet. Detsamma gäller renrasuppfödare, vissa har bara lite svårare när de tänker.

Vissa kanske är mer medvetna om att de kan tjäna pengar men jag tror det är sällan den största anledningen. Utan de vill bara föda fram en kull och när man får sig en slant så är det väl trevligt. Jag tror nog att de flesta menar väl men inte förstår vad de bidrar till. De tror att man hatar blint allt med blandrasavel bara för att de inte är renraser. Inte för att aveln är helt åt skogen för det mesta och renrasaveln kan erbjuda helt andra möjligheter som de inte känner till.
 
Jag har sett annonser där de inte ens skriver ut valparnas raser? Det står blandrasvalpar i rubriken men varken om det blir stora eller små hundar. Hur tänker man då? Och jag tror även det handlar väldigt mycket om pengar.
Nu köpte jag själv en valp som är Schäfer (50%), Jämthund (25%) och Kungspudel (25%) men enligt mig är det ändå rättså lika hundar, det är jakt och vakt hundar. Hennes föräldrar var även dominanta och den ena var smått aggressiv (fick vi veta efter valpköpet). Men min lilla tik har blivit hur fin som helst. Fick vara väldigt sträng när hon var liten men hon blev världens bästa hund som aldrig bitit någon eller är det minsta dominant :)
Så det kan bli bra, men samtidigt är hon bara 3år så det kan slå över. Men jag själv skulle aldrig betäcka min tik, främst för att hon inte är röntgad men även för att hon har någon sorts allergi. Men hade hon inte haft någon allergi och var röntgad och frisk. Så hade det blivit med en Schäferhane eller en Jämthund, alltså en ras som redan finns i henne. Inte med en hane som har 3 andra raser i sig...

Såg en annons där hunden (vuxen omplacering) hade 8 (!!!!) raser i sig.... Hur tänker man då? 4 är det jag anser är max, annars har man ju absolut ingen aning om hur hunden kan bli!
 
Personligen anser jag att en mix schäfer/pudel/jämte är totalt vitt skilda raser. Och Schäfern är ju inte den sundaste rasen, bla mycket allergiproblem så allergiproblemen din hund har var nog rätt väntade när man avlar okontrollerat på den rasen. Nu är säkert det en trevlig hund ändå men jag tycker ändå att man ALLTID ska undvika all okontrollerad avel...även på renrasiga hundar för att maximalt minimera risken för tråkiga sjukdomar som enbart hunden kommer att lida och dras med.
Ge mig gärna en enda anledning till att såda avel är en god idé.
Och ännu intressantare hade det varit med ett förslag är en 4 ras-mix vore okej!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 647
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
736
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 568
Senast: Sesca
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 090
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp