blanka stövlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Keltic_Salinero
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 7 708
Sv: blanka stövlar

Lädertvål är till för allt läder. Alltså även stövlar. Hur ska du annars få dem rena förresten?

Fetta in stövlarna rejält och sen hårspray på :idea: ska bli väldigt blankt, men man måste tvätta av det efteråt.

Inte så bra med kombinationen... kletigt och sedan spray som ska torka...
Hårspray ger ju defenitivt glans... Men det rinner lätt och blir jättefult då. Dessutom funkar det bara om det är strålande sol- annars en kletig sörja.

Att det dessutom är skadligt för stövlarna är ju kanske inte heller så bra.
På billiga skitträns- javisst. Men annars är det bara jobbigt...

För blankast stövlar;

*rengör stövlarna, borsta och ta ev lite vatten på de värsta ställena
*på med skokräm, låt stå en stund
*fram med skoborsten och borsta som en galning
*putsa med nylonstrumpa

*SEDAN kan du sätta sånt där extra glansmedel

Du får enormt blanka stövlar av den här behandlingen, det håller länge också :bump:

Kunde inte sagt det bättre själv :bow::bow:

Tack för tipset! Men jag kommer nog bara orka göra den där proceduren inför riktigt vikjtiga tävlingar ;) Men det blir säkert gör snyggt!

När du har gjort det en gång går det fort att hålla dom så... Det är bara att hålla borta leran och stövet sen...

Du menare alltås att jag måste besegra min lathet ? Hehe! Det blir alltså svårt! Men som du säger, har man väl gjort det ordentligt en gång är det mycket lättare att hålla efter...

man ska bara använda vanligt vatten. Har alltid funkat på mina stövlar, och jag är duktig på att skita ner dom.

Just vatten är aldrig bra för läder. Sadeltvål är till för att rengöra läder. Vatten är lädrets värsta fiende. Det är därför det är så viktigt att torka en sadel noga om den använts i regn. Vattnet torkar ut lädret.

Kl. Skriver i gammal tråd i stället för att skapa en ny.

Fick ett par Cavallo Talent stövlar för några veckor sedan och de har blivit lite smutiga så jag ska göra rent dom. Har rengjort med en trasa+lite vatten. Läste i tråden att man ska ha skokräm, vilken sort? (skicka gärna PM om var det går att köpa) Läste även att man ska borsta dom, men repar inte det lädret? Är det någon speciell borste? Ska skokrämen torka in innan man borstar dom? Ska man putsa med nylonstruma direkt efter? Många frågor, men så är det när man är nybörjare:o:D. Tacksam för snabba svar:).

Tvätta med vanlig sadeltvål för att få lädret rent och tänk på att använda skokräm sparsamt. Bara till tävling och liknande. Det torkar ut lädret.
Men när du använder det är det bara att stryka på. Borsta med skoborste och sedan avsluta med nylonstrumpa för att få den riktiga glansen.

FEL! Tvätta med vanlig sadeltvål och du förstör ytskiktet på ridstövlarna och de kommer aldrig att bli riktigt blanka.

feel är det som hade det rätta tipset!
feel skrev:
För blankast stövlar;

*rengör stövlarna, borsta och ta ev lite vatten på de värsta ställena
*på med skokräm, låt stå en stund
*fram med skoborsten och borsta som en galning
*putsa med nylonstrumpa
*SEDAN kan du sätta sånt där extra glansmedel

Du får enormt blanka stövlar av den här behandlingen, det håller länge också :bump:

Salinero:
Jag har haft läderridstövlar sedan 70 talet och har alltid putsat dem rena med sadeltvål. Det är vad sadeltvål är till för: att rengöra läder. Mina stövlar blir hur blanka som helst. Jag är mån om att sköta om allt läder. Enbart vatten skulle inte jag ha på dem, men det är upp till var och en att göra som de vill.
Man kan ju alltid prata med en sadelmakare om hur de ska skötas så får man svar av kunnig person.

Vad som är rätt och fel i detta har vi helt olika åsikter om. Jag vet bara vad som fungerar och hur sadelmakare rekommenderar att man sköter läder.
Sadeltvål är rätt för mig.:laugh:

Skokräm däremot torkar ut lädret och därför ska man använda det med försiktighet.

Vist om du säger det så, har dock mailat Cavallo och frågat dem och de har sagt till mig det som feel skrev men tja man får ju alltid olika svar beroende på vart man går..

SADELtvål heter det ja, SADELTVÅL, det är inte samma läder på stövlar och sadlar. De är behandlade på olika sätt.

håller med helt och fullt. jag har glycerintvål på allt mitt läder, även stövlarna. dom blir inte alls förstörda..... är inga problem att få dom glansiga om man vill, dock tycker jag inte det är så snyggt, föredrar en mer naturlig look. har haft båda styva cavallostövlar och mjuka kalvläderstövlar och har aldrig användt skokräm på någon av dom. enbart sadeltvål. hade till och med olja på mina här om dan, det ni. :D dom blev så fina så.

sorbe; har du egen träns, martingal och tygel tvål också :angel:

SADELtvål heter det ja, SADELTVÅL, det är inte samma läder på stövlar och sadlar. De är behandlade på olika sätt.

Sadeltvål är det namn de flesta använder på lädertvål. Man kan lika gärna säga lädertvål och det är väl vad det brukar stå på förpackningarna också. Alltså det är till för läder.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
426
Senast: MiniLi
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 087
Senast: Ajda
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
726
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21