Bukefalos 30 år!

Shaggy

Trådstartare
Det här med blåspray. Jag har en gammal flaska, minns inte märke, där blåsprayen är blålila. Jag använder den bara till en sak, att behandla mugg.
Nu har min häst hastigt och mycket mindre lustigt fått mugg på 3 ben. Mängden blåspray som kommer gå åt blir därmed stor och jag kommer behöva köpa ny. Problemet är att alla jag sett använda spray de senaste åren har istället haft någon turkosblå modell. Det känns därmed som en lite annan produkt.
Frågan för mig är om de är helt mot varandra utbytbara eller om det går att få tag i den gamla blålila soppan någonstans.

Det här med blåspray. Jag har en gammal flaska, minns inte märke, där blåsprayen är blålila. Jag använder den bara till en sak, att behandla mugg.
Nu har min häst hastigt och mycket mindre lustigt fått mugg på 3 ben. Mängden blåspray som kommer gå åt blir därmed stor och jag kommer behöva köpa ny. Problemet är att alla jag sett använda spray de senaste åren har istället haft någon turkosblå modell. Det känns därmed som en lite annan produkt.
Frågan för mig är om de är helt mot varandra utbytbara eller om det går att få tag i den gamla blålila soppan någonstans.
Törs inte säga vad denna är för färg, Men har du sett någon använda just den?
Det finns ju kopior i hästsportsbutiker som är i vanlig sprayflaska och jag kan tänka mig att de har annan färg.

Men jag vet som sagt inte. Men denna är den jag provat först.

Sårspray Kruuse Blue Spray
1763112615693.webp

Det finns ju kopior i hästsportsbutiker som är i vanlig sprayflaska och jag kan tänka mig att de har annan färg.

Visa bifogad fil 177008
Jag har sökt runt och det verkar som om det är just färgen i min som är en av de två aktiva beståndsdelarna. Min är från Biofarmab och de tillverkar den inte längre. Den blå färgen heter metylrodanilin. Jag har rotat runt bland varuinformationsblad och hittat di verse aktiva beståndsdelar. Jag tror det var Emin som var närmast men minns inte så det var lite sent när jag gjorde det.

Visa bifogad fil 177008
Den sprayen ger denna färgen 😁 :
1000012562.webp

(Min ena minigris blir pickad på av skatorna så att det går hål på huden, väldigt oklart varför de gör det. En morgon hade hon så många små sår så jag sprayade hela henne, för skatorna verkar inte gilla smaken av sprayen. Har efter detta köpt en antibitspray från samma märke.)

Den sprayen ger denna färgen 😁 :
Visa bifogad fil 177129
(Min ena minigris blir pickad på av skatorna så att det går hål på huden, väldigt oklart varför de gör det. En morgon hade hon så många små sår så jag sprayade hela henne, för skatorna verkar inte gilla smaken av sprayen. Har efter detta köpt en antibitspray från samma märke.)
Hmm, fel färg alltså.
Då är nog Emin den enda som har det färgämnet. De andra verkar ha metylenblått dvs metyltioniniumklorid som färgämne.

Jag har en blåspray liggande som jag inte använder, flaskan är i stort sett oanvänd. Om du bor i närheten kan du få den, ska den skickas får du stå för frakten. Jag är dock osäker om det är rätt blåspray. Måste kolla i stallet i så fall.😊

Jag har en blåspray liggande som jag inte använder, flaskan är i stort sett oanvänd. Om du bor i närheten kan du få den, ska den skickas får du stå för frakten. Jag är dock osäker om det är rätt blåspray. Måste kolla i stallet i så fall.😊
Vore jättesnällt om du kollade :)

De ändrade i innehållet. Ska inte vara lika giftigt vilket märks på effekten. Sen klagade munstyckena ihop mer. Slutade använda dessa.

Emins är nog ganska nära iaf! Finns att beställa på nätet.

Annars tipsar jag om Repiderma, inte samma sak då den är grön och innehåller zink och koppar, men vet flera som gillar den! Vet inte hur bra den är mot mugg dock.

Liknande trådar

• Oklar hovhälta, utreda eller vänta?
  • Vad gör jag nu? (häst som aldrig blir ohalt, långt)
  • Inflam. i knän
  • Konstig hälta

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka