Blått öga ,ärftligt ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hajen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 013
Sv: Blått öga ,ärftligt ?

Mitt kallblodssto har fått tre avkommor (av fem hittills) med ett eller två blå ögon (utan att bläsen går "i ögat"). Hon är inte blåögd själv, men jag TROR hennes far är det.
Så ja, det borde väl vara ärftligt. :)

Halvblodshingsten Pentagon 925 hade själv ett blått öga, och har flera avkommor med färgglada ögon, bla min egen, så ja, det kan säkert vara ärftligt.

Hästar med blå ögon kan ha ett dolt bukskäcksanlag. Det kan då ge blå ögon, breda bläsar och sockor mm

Som andra sagt här ovan är det ärftligt och ofta kopplat till bukskäckanlaget. Däremot är det INTE kopplat till någon defekt, så att avla på hästar med dessa anlag tycker jag är helt ok!

Pentagon hade inget blått öga (glasöga). Hingstar som har glasögon godkänns inte i svensk halvblodsavel, åtminstone inte tidigare. Däremot hade hans mamma ett blått öga vilket kommer från Ceylon som finns längre bak i stammen. Ceylon är känd för att nedärva blåa ögon.

Hej!
känner till stammen eftersom min häst som sagt är e. Pentagon:smirk:
Har fått veta av tidiagre ryttare till hingsten att den hade ett blått öga, men nu när du säger det så hittar jag faktiskt ingen bild där det syns tillräckligt tydligt för att inte vara ngt fotografiskt fel, så om du är säker på din sak så ger jag mig.
I övrigt innebär inte glasöga kassering för avel.

Hej
Tack för era svar
Ska nog inte avla på min "blåöga "....

blå iris= glasöga
glosöga = utstående ögon

Hej!
Det gläder mig om det skulle vara så att ett glasöga inte sätter käppar i hjulet idag vid eventuellt bruksprov! Jag visade en halvbror till Pentagon för ett antal år sedan men Flyinge ville inte ta honom för som Kjellander sa så var det inte godkänt med blå ögon och de letade ju framtida avelshingstar. Annars hade de tagit honom.
Angående Pentagon så har han en liten skärva i kanten som är ljusare än övriga ögat men ögat är för övrigt mörkt.

Ok, det var ju trist. Samma mamma eller?
På ASVH:s defektlista går det att läsa att det ej blir kassering, då det är utan veterinär betydelse. Vet dock ej hur nykommet det är...

Ja, samma mamma. Hon fick fem föl varav ett hade blått öga. Har nu fått två barnbarn, ett sto och en hingst. Hingsten har ett blått öga. Är för övrigt snyggt tecknad. Jag som tänkte att han skulle matchas som hingst och så fick han ett blått öga! Får se hur jag gör nu.

Jet skrev:
Mitt kallblodssto har fått tre avkommor (av fem hittills) med ett eller två blå ögon (utan att bläsen går "i ögat"). Hon är inte blåögd själv, men jag TROR hennes far är det.
Så ja, det borde väl vara ärftligt. :)
Vem är ditt sto efter?

Vi hade en inhyrning. Det var korsning tinker/quarter. Hon hade ett blått öga. Men det blåa ögat satt där bläsen var brun och inte vit. Konstigt tycker jag. Det blåa ögat brukar ju vara i det vita fältet annars.

OK, vad spännande! bilder?
Personligen tycker jag att det ser läskigt ut med blå ögon, och inget att direkt sträva efter, men vad gäller min häst tex så fanns det andra positiva sidor som övervägde som gjorde att jag köpte, och det är ju utan betydelse då. Kanske hade jag valt annorlunda om det varit ett sto.

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: corzette
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: Freazer
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 317
Senast: Murray
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 235
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka